Ο κόσμος των επιχειρήσεων αλλάζει με γρήγορους ρυθμούς και η εξέλιξη αυτή επηρεάζει σε σημαντικό βαθμό τόσο τους εργαζόμενους στις επιχειρήσεις, όσο και τους πελάτες τους. Υπό παρόμοιες συνθήκες τα στελέχη των επιχειρήσεων χρειάζονται νέες δεξιότητες και άρα θα πρέπει να μελετούν νέες στρατηγικές και να υιοθετούν νέα τεχνολογικά πρότυπα, που μόνο στον κόσμο της φαντασίας υπήρχαν στο παρελθόν.
Χωρίς αμφιβολία έτσι, στο πλαίσιο αυτών των αλλαγών, οι σημερινοί διευθυντές μάρκετινγκ, οι CMOs αγγλιστί, βρίσκονται μπροστά σε νέες προκλήσεις, οι οποίες κάθε άλλο παρά εφησυχασμούς προκαλούν.
Σύμφωνα με διεθνείς μελέτες και έρευνες, οι CMOs εμπλέκονται πλέον σε όλους τους τομείς της επιχείρησης, που μπορεί να σχετίζονται με τα οικονομικά, την τεχνολογία ή τη λειτουργία της, εκτός από τον «παραδοσιακό» τομέα των πωλήσεων.
Με τις νέες, αυξημένες αρμοδιότητες που έχουν, προκύπτουν και νέες ευθύνες για εκείνους, όπως η διαχείριση της τεχνολογίας του μάρκετινγκ (martech), αλλά και μεγαλύτερη πίεση για ευθυγράμμιση των Βασικών Δεικτών Απόδοσης (KPIs) με τα έσοδα.
Με άλλα λόγια, οι Chief Marketing Officer’s, συνδέεται άμεσα με τους κύκλους εργασιών των εταιρειών ιδιαίτερα δε αυτών που δραστηριοποιούνται στις ανταγωνιστικές αγορές διαρκών και ημι-διαρκών αγαθών.
Από την άλλη πλευρά, η μεγάλη προβολή του μάρκετινγκ γενικά στις επιχειρήσεις, προκαλεί συχνά έντονη κριτική, αλλά και μεγαλύτερη πίεση για καλό Δείκτη της επιστροφής της επένδυσης (ROI).
Η αυξανόμενη εξάρτηση των επιχειρήσεων από τις πιστωτικές αγορές και τους μετόχους, μόνον ευθύνες και δυσκολίες προκαλούν στους CMOs. «... Ο ρόλος ενός CMO», αναφέρει το adbusiness, «...ήταν κάποτε ένας δημιουργικός ρόλος, που επικεντρωνόταν στα τέσσερα Ps του μάρκετινγκ -προϊόν, τιμή, θέση, προώθηση- αλλά αυτό δεν ισχύει πλέον», ανέφερε χαρακτηριστικά ο Raja Rajamannar, CMO της Mastercard, τονίζοντας ότι «το παραδοσιακό μάρκετινγκ είναι μια έννοια του παρελθόντος.
Για να αποτινάξουν το παρελθόν και να ηγηθούν των σημερινών, διαφοροποιημένων συνθηκών στους οργανισμούς, οι CMOs έχουν διάφορες επιλογές. Σε αυτές περιλαμβάνονται:
- Να αγκαλιάσουν την τεχνητή νοημοσύνη (ΤΝ): Από τη μία πλευρά, η ΤΝ προσφέρει στους CMOs νέα εργαλεία για την εξατομίκευση, την υποστήριξη των αποφάσεων και τη δημιουργία μιας πιο αποτελεσματικής ροής εργασίας. Η παραγωγική ΤΝ θα μπορούσε να εισαγάγει νέα σημεία αναφοράς στη δημιουργία περιεχομένου. Στην πραγματικότητα, σύμφωνα με έρευνα του CMΟ Council, το 57% των CMOs θεωρούν την παραγωγική Τ.Ν. την κορυφαία επένδυση στην τεχνολογία του μάρκετινγκ.
- Να προωθήσουν στρατηγικές συνεργασίες με οργανισμούς, παρόχους τεχνολογίας και άλλους για την κάλυψη των κενών που μπορεί να έχουν ως προς τις δυνατότητές τους. Μοντέλα όπως η καμπάνια - ως-υπηρεσία (campaign-as-a-service) μπορούν να διαδραματίσουν έναν σημαντικό και υποστηρικτικό ρόλο σε αυτό.
- Να χρησιμοποιήσουν τα δεδομένα για να προβλέπουν και να ικανοποιούν τις εξελισσόμενες ανάγκες των πελατών τους, μέσω εξατομικευμένων δεσμεύσεων, αλλά και για να ενημερώνουν για τις μελλοντικές στρατηγικές τους. Αυτή η απομάκρυνση από το παραδοσιακό μοντέλο μάρκετινγκ του παρελθόντος έχει μεγάλη σημασία για τους CMOs, καθώς εκείνοι που προσαρμόζονται μπορούν να προχωρήσουν, προωθώντας την ανάπτυξη και την καινοτομία, ενώ όσοι δεν το κάνουν κινδυνεύουν να μείνουν πίσω.
Έρευνα της LTIMindtree, σε συνεργασία με την Emarketer, διερεύνησε πώς οι σημερινοί CMOs μπορούν να εξισορροπήσουν την ΤΝ στις στρατηγικές τους και να μεγιστοποιήσουν την απόδοση των επενδύσεων, να δημιουργήσουν στρατηγικές συνεργασίες που φέρνουν αποτελέσματα και να πλοηγηθούν επιτυχώς μέσα στο περιβάλλον των προκλήσεων που αντιμετωπίζουν. Οι CMOs που κατανοούν αυτές τις δυναμικές θα μετατρέψουν τις προκλήσεις σε ευκαιρίες και θα γίνουν οι "πρωταθλητές" της ΤΝ...».
Συνοψίζοντας λοιπόν, μπορούμε να πούμε ότι το μέλλον του CMO συναρτάται της ικανότητάς του να αξιοποιεί τη δύναμη της ΤΝ προς όφελος του οργανισμού στον οποίο ανήκει, ενώ παράλληλα μπορεί να εξισορροπήσει τη δύναμη αυτή με την αυτοσυγκράτηση που απαιτείται για την αποφυγή πιθανών προβλημάτων εξαιτίας της.
Οι διευθυντές μάρκετινγκ που χρησιμοποιούν έξυπνα την ΤΝ αναδεικνύονται στρατηγικοί ηγέτες, καθώς αξιοποιούν στο μέγιστο την τεχνολογία, τα δεδομένα και τις συνεργασίες για να προωθήσουν την επιτυχία του μάρκετινγκ σε ένα περιβάλλον που χαρακτηρίζεται από αυξημένο έλεγχο και ελλιπείς πόρους.
Και αυτή η διάσταση στην εποχή μας, συνιστά σοβαρό συγκριτικό πλεονέκτημα.