Τα ποιοτικά χαρακτηριστικά των τουριστών στο αεροδρόμιο Χανίων

Εμπειρική έρευνα και ανάλυση των δεδομένων στον Διεθνή Αερολιμένα Χανίων δίνει κρίσιμες πληροφορίες για την τουριστική αγορά, ευρύτερα της Κρήτης. Αναλύει ο Δημήτρης Ζοπουνίδης.

Δημοσιεύθηκε: 17 Απριλίου 2025 - 07:21

Load more

Την Εμπειρική Έρευνα και Ανάλυση Αεροπορικών Δεδομένων δημοσιοποίησε το Παρατηρητήριο Αεροπορικού Κλάδου Κρήτης (Crete Aviation Observatory – CAO). Διενεργείται στον Διεθνή Αερολιμένα Χανίων «Δασκαλογιάννης».

Το CAO συλλέγει και αναλύει δεδομένα που αφορούν την αεροπορική κίνηση και τις αεροπορικές εταιρείες, μέσω ερωτηματολογίων που συμπληρώνουν οι επιβάτες στις πύλες αναχώρησης του αερολιμένα. Τα δεδομένα αξιοποιούνται για τη διαμόρφωση δεικτών που προσφέρουν πολύτιμα συμπεράσματα για τις αεροπορικές εταιρείες, την πτητική δραστηριότητα, τα αεροσκάφη και συνολικά τον αεροπορικό κλάδο.

Η ετήσια μελέτη αποτελεί επιστημονική πρωτοβουλία του Δημήτρη Ζοπουνίδη, ερευνητή του Data Analysis and Forecasting Laboratory (DAFLab) του Πολυτεχνείου Κρήτης, ιδρυτή του εγχειρήματος aviationlife.gr και του Παρατηρητηρίου Αεροπορικού Κλάδου Κρήτης. Το εγχείρημα aviationlife.gr είναι μία πλατφόρμα εξειδικευμένη στην πολιτική αεροπορία και στον αεροπορικό κλάδο.

Το Παρατηρητήριο Αεροπορικού Κλάδου Κρήτης επικεντρώνεται στην καταγραφή της πτητικής δραστηριότητας και της επιχειρησιακής λειτουργίας των αεροπορικών εταιρειών στον Διεθνή Αερολιμένα Χανίων, παρέχοντας ετήσιες αναλύσεις και έρευνες σε ενδιαφερόμενους οργανισμούς και φορείς.

Η συνεργασία με το Παρατηρητήριο Τουρισμού Δυτικής Κρήτης (ΜΑΙΧ), τη Fraport Greece και το προσωπικό του αερολιμένα Χανίων είναι καθοριστική για την επιτυχή διεξαγωγή της έρευνας.

Αφίξεις Αεροσκαφών και Εθνικότητες

Οι πρώτες 10 χώρες όσον αφορά τις συνολικές αφίξεις και αναχωρήσεις αεροσκαφών κατά την περίοδο από τον Απρίλιο έως και τον Οκτώβριο, παρουσιάζονται στο παρακάτω γράφημα.

Γράφημα Παρατηρητηρίου Αεροπορικού Κλάδου Κρήτης

 

Σημειώνεται ότι τα ποσοστά, προέκυψαν από σύνολο 12.245 αφίξεων αεροσκαφών από τις παραπάνω 10 χώρες για το συγκεκριμένο χρονικό διάστημα.

Το Ηνωμένο Βασίλειο κατέλαβε την πρώτη θέση, ενώ η Γερμανία, η Δανία, η Νορβηγία και η Πολωνία ήταν στην κορυφαία πεντάδα, σταθερά όλους τους αναφερόμενους μήνες, με μικρές διαφοροποιήσεις μεταξύ τους. Την δεκάδα συμπλήρωσαν η Φινλανδία, η Ιταλία, η Γαλλία και το Βέλγιο, όπως και τα προηγούμενα έτη που πραγματοποιείται η ανάλυση των αεροπορικών δεδομένων, γεγονός που δείχνει πως διαμορφώνεται μία σταθερότητα στην κορυφαία δεκάδα.

Κορυφαίοι Χειριστές και Συνδέσεις του Αερολιμένα Χανίων

Η κορυφαία δεκάδα χειριστών (αεροπορικών εταιρειών) του αερολιμένα Χανίων, για τους θερινούς μήνες, διαμορφώνεται ως εξής.

  1. Ryanair Group (Ryanair DAC, Lauda Europe, Buzz, Malta Air)
  2. EasyJet
  3. SAS Scandinavian Airlines
  4. Jet Time
  5. TUI Group (TUI Airways UK, TUI fly Deutschland, TUI fly Belgium)
  6. AEGEAN Group (AEGEAN, Olympic Air)
  7. Norwegian
  8. Sunclass Airlines
  9. Condor
  10. Jet2.com

Γράφημα Παρατηρητηρίου Αεροπορικού Κλάδου Κρήτης

 

Η δεκάδα που προέκυψε από τα στοιχεία του Παρατηρητηρίου Αεροπορικού Κλάδου Κρήτης, αντικατοπτρίζει την πραγματικότητα καθώς συμφωνεί κατά 90% με την κορυφαία δεκάδα χειριστών (το αναφερόμενο διάστημα μελέτης) βάσει των στοιχείων της διαχειρίστριας εταιρείας του αερολιμένα Χανίων (Fraport Greece).

Όπως προκύπτει από την παραπάνω κατάταξη, η κορυφαία δεκάδα απαρτίζεται από τα παρακάτω είδη αερομεταφορέων:

Για το 2024, οι αεροπορικές τάσεις παραμένουν παρόμοιες με αυτές του 2023, με σημαντική παρουσία αεροπορικών εταιρειών χαμηλού κόστους και παραδοσιακών αερομεταφορέων. Στις αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους (LCC), οι Ryanair, easyJet και Norwegian διατηρούν την ηγετική τους θέση. Στις legacy – flag carriers, η SAS και η Aegean συνεχίζουν να αποτελούν κύριες επιλογές, με την Condor να παραμένει επίσης στο προσκήνιο.

Στις αεροπορικές εταιρείες ταξιδιών αναψυχής βρίσκονται η TUI και η Sunclass Airlines καθώς και η Jet Time, ενώ η Jet2.com συνδυάζει χαρακτηριστικά χαμηλού κόστους και υπηρεσιών αναψυχής, προσφέροντας μια ευέλικτη προσέγγιση στις υπηρεσίες της. Η κατηγορία αυτή, παρότι δεν ήταν τόσο εμφανής το 2023, παίζει σημαντικό ρόλο το 2024, προσφέροντας μια ενδιάμεση επιλογή ανάμεσα στις πλήρεις και οικονομικές υπηρεσίες.

Συγκριτική Εξέταση Κατανομής Επιβατών ανά Αερομεταφορέα


Γράφημα Παρατηρητηρίου Αεροπορικού Κλάδου Κρήτης

 

Το παραπάνω γράφημα του Παρατηρητήριου Αεροπορικού Κλάδου Κρήτης που αποτελείται από δεδομένα που έχει συλλέξει τα προηγούμενα χρόνια και παρουσιάζει τη συγκριτική ανάλυση της ποσοστιαίας κατανομής επιβατών ανά αεροπορική εταιρεία στον Αερολιμένα Χανίων για τα έτη 2022, 2023 και 2024. Η ανάλυση αυτή αποτελεί βασικό στοιχείο της μελέτης που αφορά την ανάπτυξη της επιβατικής κίνησης και τις τάσεις στον τομέα των αερομεταφορών τα τελευταία χρόνια.

Βασικά ευρήματα

Χρήσιμες παρατηρήσεις

Η Ryanair διατηρεί την ηγετική της θέση στην αγορά, ενώ άλλες εταιρείες όπως η SAS και η easyJet ενισχύουν σταδιακά την παρουσία τους. Νέες εταιρείες, όπως η Jet Time, διεκδικούν μερίδιο της αγοράς, ενώ η AEGEAN διατηρεί σταθερά την ισχυρή της παρουσία στην ελληνική και διεθνή αγορά.

Το γράφημα αυτό αποτυπώνει τις μεταβολές στην επιβατική κίνηση των αεροπορικών εταιρειών και προσφέρει χρήσιμες πληροφορίες για τη στρατηγική εξέλιξη του Αερολιμένα Χανίων κατά τα τελευταία τρία έτη.

Προφίλ αερομεταφορέων και εξελίξεις διαδρομών

Η Ryanair, η ηγέτιδα δύναμη στις αερομεταφορές χαμηλού κόστους στην Ευρώπη, διατήρησε την πρώτη θέση στο αεροδρόμιο Χανίων για το 2024, προσφέροντας πτήσεις προς 34 διεθνείς προορισμούς, παρουσιάζοντας ωστόσο μια μικρή μείωση σε σχέση με τους 36 προορισμούς του 2023 και τους 41 του 2021. Από το δίκτυο της, αφαιρέθηκαν φέτος, οι πτήσεις από πόλεις όπως η Βρέμη και το Τελ Αβίβ. Σημαντική απόφαση είναι η παύση του δρομολογίου Βερολίνο-Χανιά από το 2025 λόγω υψηλών χρεώσεων στον αερολιμένα του Βερολίνου.

Η easyJet συνέχισε να συνδέει τα Χανιά με κλασικούς προορισμούς όπως το Λονδίνο Γκάτγουικ, το Μιλάνο Μαλπένσα και τη Γενεύη, προσθέτοντας φέτος το Άμστερνταμ και τη Βασιλεία. Ωστόσο, σταμάτησε τη σύνδεση με τη Μασσαλία που εκτελούνταν παλιότερα εποχικά.

Η SAS Scandinavian Airlines προσέφερε ευρεία κάλυψη προς τη Σκανδιναβία, συνδέοντας τα Χανιά με δημοφιλείς προορισμούς όπως η Κοπεγχάγη και το Όσλο, καθώς και με μικρότερες πόλεις. Η αλλαγή της SAS από τη Star Alliance στη SkyTeam αναμένεται να ενισχύσει την ανταγωνιστικότητά της και να διευρύνει τις επιλογές συνδεσιμότητας για τους επιβάτες της.

Η TUI Group ενίσχυσε τη διασυνδεσιμότητα της Κρήτης με την κεντρική Ευρώπη και το Ηνωμένο Βασίλειο, ενώ σημειώνεται η απουσία της σύνδεσης με το Άμστερνταμ για το 2024, σε αντίθεση με το προηγούμενο έτος.

Από τις υπόλοιπες κορυφαίες αεροπορικές εταιρείες, ξεχωρίζουν:

Τέλος, η Jet2 συνεχίζει να προσφέρει απευθείας πτήσεις από το Ηνωμένο Βασίλειο με βασικούς προορισμούς όπως το Μπέρμιγχαμ και το Λονδίνο Στάνστεντ.

Αυτές οι εξελίξεις αναδεικνύουν τη σταθερή προσήλωση των κορυφαίων αεροπορικών εταιρειών στην εξυπηρέτηση της Κρήτης και ενισχύουν τη θέση της στο τουριστικό τοπίο της Ευρώπης.

Δείκτης CAO 1: Εισοδηματική κατηγοριοποίηση ανά αεροπορική εταιρεία

Ο Δείκτης CAO 1 αναπτύχθηκε από το Παρατηρητήριο για να παρέχει μια αναλυτική εικόνα των εισοδηματικών κατηγοριών των επιβατών που επιλέγουν τις διάφορες αεροπορικές εταιρείες στον Αερολιμένα Χανίων. Μελετώντας τη σύνδεση μεταξύ εισοδηματικών τάξεων και αεροπορικών εταιρειών, ο δείκτης αυτός συμβάλλει στην κατανόηση των προτιμήσεων και των ταξιδιωτικών συμπεριφορών των επιβατών, επιτρέποντας στρατηγική στόχευση από τις αεροπορικές εταιρείες και τον τουριστικό κλάδο.

Διαμορφώνοντας την εισοδηματική κατηγοριοποίηση για τις αεροπορικές εταιρείες, εξάγονται χρήσιμα συμπεράσματα.

Αρχικά, ορίστηκαν κατηγορίες εισοδημάτων:

  1. Χαμηλά εισοδήματα
  2. Μεσαία εισοδήματα
  3. Υψηλά εισοδήματα
  4. Πολύ Υψηλά εισοδήματα
  5. Super Rich

Γράφημα Παρατηρητηρίου Αεροπορικού Κλάδου Κρήτης

 

Η κατανομή των εισοδημάτων των επιβατών στον αερολιμένα Χανίων για το 2024 δείχνει ότι η πλειοψηφία των επιβατών (41%) ανήκει στη μεσαία εισοδηματική κατηγορία, καταδεικνύοντας τη σημαντική παρουσία αυτής της κοινωνικής ομάδας στις πτήσεις από και προς τα Χανιά.

Παράλληλα, τα χαμηλά εισοδήματα και τα υψηλά εισοδήματα παρουσιάζουν παρόμοια ποσοστά (22,3% και 22,1% αντίστοιχα), δείχνοντας ότι ο αερολιμένας εξυπηρετεί τόσο οικονομικά όσο και πιο εύπορους επιβάτες. Τα πολύ υψηλά εισοδήματα καταλαμβάνουν μικρότερο ποσοστό (12,9%), ενώ οι «Super Rich» επιβάτες παραμένουν σε εξαιρετικά χαμηλό ποσοστό (1,6%), κάτι που επιβεβαιώνει ότι το αεροδρόμιο Χανίων προσελκύει κυρίως επιβάτες από τις μεσαίες και ανώτερες εισοδηματικές κατηγορίες.

Κατανομή εισοδημάτων σε σχέση με τις αεροπορικές εταιρείες για το 2024

Η εισοδηματική κατανομή των επιβατών για το 2024 αποκαλύπτει ενδιαφέροντα στοιχεία σχετικά με την επιβατική βάση των αεροπορικών εταιρειών που επιχειρούν στον αερολιμένα Χανίων. Ειδικότερα, παρατηρούμε ότι:


Γράφημα Παρατηρητηρίου Αεροπορικού Κλάδου Κρήτης

 

Σύγκριση της κατηγοριοποίησης των εισοδημάτων κατά τα έτη 2022, 2023 και 2024

Η σύγκριση των ετών 2022, 2023 και 2024 αποκαλύπτει μερικές ενδιαφέρουσες τάσεις και αλλαγές στην εισοδηματική κατανομή των επιβατών ανά αεροπορική εταιρεία.

Συμπεράσματα

Η ανάλυση των ετών 2022, 2023 και 2024 καταδεικνύει μια γενική στροφή των αεροπορικών εταιρειών προς επιβάτες υψηλότερων εισοδηματικών κατηγοριών, με μερικές εξαιρέσεις όπως η Ryanair που διατηρεί τη θέση της στους επιβάτες χαμηλότερου εισοδήματος. Οι μεταβολές αυτές μπορεί να οφείλονται σε στρατηγικές αλλαγές των εταιρειών, την προσθήκη νέων προορισμών, αλλά και τις ευρύτερες τάσεις στον κλάδο του ταξιδιού.

Η αυξανόμενη ζήτηση για πτήσεις αναψυχής από εύπορους ταξιδιώτες αποτυπώνεται σαφώς, ειδικά με την ενίσχυση των εταιρειών όπως η SAS Scandinavian Airlines και η Sunclass Airlines.

 

* Ερευνητής, Data Analysis and Forecasting Laboratory (DAFLab), Πολυτεχνείο Κρήτης, Μεταπτυχιακός Φοιτητής (Business Analytics and Data Science, Πανεπιστήμιο Μακεδονίας), BSc Διοίκησης Επιχειρήσεων, Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Ιδρυτής επιστημονικού ιστότοπου aviationlife.gr και Παρατηρητηρίου Αεροπορικού Κλάδου Κρήτης (Crete Aviation Observatory), Συντονιστής του Παρατηρητηρίου Τουρισμού Κρήτης, ΜΑΙΧ

Load more

Δείτε επίσης

Load more

Σεβόμαστε την ιδιωτικότητά σας

Εμείς και οι συνεργάτες μας χρησιμοποιούμε τεχνολογίες, όπως cookies, και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως διευθύνσεις IP και αναγνωριστικά cookies, για να προσαρμόζουμε τις διαφημίσεις και το περιεχόμενο με βάση τα ενδιαφέροντά σας, για να μετρήσουμε την απόδοση των διαφημίσεων και του περιεχομένου και για να αποκτήσουμε εις βάθος γνώση του κοινού που είδε τις διαφημίσεις και το περιεχόμενο. Κάντε κλικ παρακάτω για να συμφωνήσετε με τη χρήση αυτής της τεχνολογίας και την επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων για αυτούς τους σκοπούς. Μπορείτε να αλλάξετε γνώμη και να αλλάξετε τις επιλογές της συγκατάθεσής σας ανά πάσα στιγμή επιστρέφοντας σε αυτόν τον ιστότοπο.



Πολιτική Cookies
& Προστασία Προσωπικών Δεδομένων