Aεροδρόμια: Συνεχίζουν οι ελληνικές εταιρείες

Οι σύμβουλοι αξιοποίησης του ΤΑΙΠΕΔ «πέρασαν» στην επόμενη φάση επτά από τους συνολικά έντεκα ενδιαφερόμενους που είχαν εκδηλώσει ενδιαφέρον κατά την πρώτη φάση, ενώ μπλόκαραν τη συμμετοχή τεσσάρων σχημάτων.

Aεροδρόμια: Συνεχίζουν οι ελληνικές εταιρείες

Επτά υποψήφιοι, οι οποίοι πήραν το πράσινο φως, συνεχίζουν στη δεύτερη φάση του διαγωνισμού για τη διεκδίκηση των περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας.

Οι σύμβουλοι αξιοποίησης του ΤΑΙΠΕΔ «πέρασαν» στην επόμενη φάση επτά από τους συνολικά έντεκα ενδιαφερόμενους, που είχαν εκδηλώσει ενδιαφέρον κατά την πρώτη φάση, ενώ μπλόκαραν τη συμμετοχή τεσσάρων σχημάτων.

Τα ονόματα των επιλεγέντων σχημάτων δεν ανακοινώθηκαν από το Ταμείο, ωστόσο πληροφορίες αναφέρουν ότι εκτός τέθηκαν η τουρκική TAV, το σχήμα Global Liman Isletmeleri - Flughafen München, στο οποίο η τουρκική εταιρεία είχε την πλειοψηφία, το σχήμα Agrokor - Νοvaport Development και η ισραηλινή Engelinvest Israel Ltd.

Με δεδομένο ότι μεταξύ των αεροδρομίων που παραχωρούνται περιλαμβάνονται και κάποια τα οποία έχουν διπλή χρήση, καθώς εκτός από πολιτικές πτήσεις εξυπηρετούν και τις ανάγκες της πολεμικής αεροπορίας, τη δική του σημασία έχει το γεγονός ότι μεταξύ των «αποκλεισμένων», εφόσον βέβαια η λίστα αυτή επιβεβαιωθεί, περιλαμβάνονται οι δύο τουρκικές εταιρείες που είχαν εκδηλώσει ενδιαφέρον.

Σύμφωνα λοιπόν με τις πληροφορίες αυτές, η επόμενη φάση του διαγωνισμού έχει και έντονο ελληνικό χρώμα καθώς σε αυτή συνεχίζουν σήμερα μεγάλες ελληνικές εταιρείες, ΔΑΑ, ABAΞ, Ελλάκτωρ, ΜΕΤΚΑ, όμιλος Κοπελούζου, οι οποίες, με εξαίρεση τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, συνεργάζονται με ξένες επιχειρήσεις που έχουν πείρα στον χώρο της διαχείρισης αεροδρομίων. Ειδικότερα:

-Aeroport De La Cote d'Azur.
-Zurich Airport- J&P Avax.
-ΔΑΑ, ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών.
-FRAPORT AG - Όμιλος Κοπελούζου.
-Vinci – Ελλάκτωρ.
-Corporation America – ΜΕΤΚΑ
-Advent.

Δύσκολη η επιλογή

Η επιλογή των υποψηφίων για το επόμενο στάδιο δεν ήταν εύκολη υπόθεση, όπως φαίνεται, αφού το ΤΑΙΠΕΔ και οι σύμβουλοί του χρειάστηκαν σχεδόν 3,5 μήνες για να αποφασίσουν ποιοι είναι αυτοί που πληρούν τις προϋποθέσεις να συνεχίσουν στην επόμενη φάση.

Η εξέλιξη αυτή αναμένεται να οδηγήσει την όλη διαδικασία εκτός του χρονοδιαγράμματος που προέβλεπε ότι η παραχώρηση θα ολοκληρωνόταν ως το τέλος του καλοκαιριού του 2014. Τώρα οι εκτιμήσεις κάνουν λόγο για ολοκλήρωση της διαδικασίας στις αρχές του 2015.

Σε κάθε περίπτωση, ο διαγωνισμός για την παραχώρηση του δικαιώματος χρήσης, διαχείρισης, ανάπτυξης, επέκτασης, συντήρησης και εκμετάλλευσης των περιφερειακών αεροδρομίων εισέρχεται σε νέα φάση, καθώς οι επτά υποψήφιοι που συνεχίζουν θα αποκτήσουν πρόσβαση σε λεπτομερή στοιχεία που αφορούν τους αερολιμένες.

Στόχος του ΤΑΙΠΕΔ και της κυβέρνησης είναι μέσα από τη διαδικασία αξιοποίησης να υλοποιηθούν επενδύσεις που θα οδηγήσουν σε αύξηση της δυναμικότητας των περιφερειακών αεροδρομίων και στη βελτίωση του επιπέδου υπηρεσιών προς τους χρήστες, συμβάλλοντας τόσο στην ανάπτυξη του τουρισμού, όσο και στην οικονομική ανάπτυξη της περιφέρειας.

Η αποκρατικοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων προχωρά σε δύο ομάδες. Η ομάδα Α περιλαμβάνει τα αεροδρόμια Θεσσαλονίκης, Κέρκυρας, Χανίων, Κεφαλονιάς, Ζακύνθου, Ακτίου, Καβάλας και η ομάδα Β τα αεροδρόμια Ρόδου, Κω, Σάμου, Μυτιλήνης, Μυκόνου, Σαντορίνης και Σκιάθου.

Μέχρι τη δημοσίευση της Πρόσκλησης Υποβολής Προσφοράς, και ανάλογα με το ενδιαφέρον που θα εκδηλωθεί, το ΤΑΙΠΕΔ μπορεί να συμπεριλάβει μέχρι τρία από τα αεροδρόμια Αλεξανδρούπολης, Αράξου, Καλαμάτας και Νέας Αγχιάλου για την ομάδα Α και τα αεροδρόμια Χίου, Καρπάθου, Νέας Αγχιάλου και Λήμνου για την ομάδα Β.

Επενδύσεις 220 εκατομμυρίων

Υπολογίζεται ότι οι επενδυτές πρόκειται αναλάβουν τη διαχείριση των αεροδρομίων για διάστημα 30-35 ετών, ενώ θα προβλέπεται και η δυνατότητα επέκτασης των συμβάσεων που θα υπογραφούν. Ο σχεδιασμός προβλέπει ότι θα καθοριστεί αρχικό εφάπαξ τίμημα και ετήσιες πληρωμές, οι οποίες θα εξαρτώνται από τα κέρδη των αερολιμένων.

Οι παραχωρησιούχοι θα αναλάβουν και τις επενδύσεις σε υποδομές στα αεροδρόμια, κόστος που υπολογίζεται σε περίπου 220 εκατομμύρια ευρώ τα επόμενα τρία χρόνια.

Η βελτίωση των υποδομών των περιφερειακών αεροδρομίων θεωρείται κρίσιμο ζήτημα και για το ελληνικό τουριστικό προϊόν, αφού οι αερολιμένες αυτοί είναι η κύρια πύλη εισόδου για τον εισερχόμενο τουρισμό. Εξάλλου αυτός είναι και ο λόγος που η λειτουργία τους χαρακτηρίζεται από έντονη εποχικότητα.

Εντυπωσιακή αύξηση των επιβατών εξωτερικού στο τετράμηνο Απριλίου - Ιουλίου

Σύμφωνα με στοιχεία της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, οι αφίξεις επιβατών από το εξωτερικό, σε όλα τα αεροδρόμια της χώρας, στο επτάμηνο του έτους παρουσιάζουν μικτή εικόνα, καθώς καταγράφηκε μείωση τους πρώτους μήνες του 2013, αλλά εντυπωσιακή αύξηση στη συνέχεια.

Συγκεκριμένα, τον Ιανουάριο οι αφίξεις εξωτερικού μειώθηκαν κατά 12,9% σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2012. Τον Φεβρουάριο, η μείωση ήταν της τάξεως του 7,1%, τον Μάρτιο σημειώθηκε μικρή αύξηση 2,4%, ενώ τον Απρίλιο οι αφίξεις εξωτερικού μειώθηκαν 10,3%.

Τους επόμενους μήνες, όμως, η κατάσταση αντιστράφηκε πλήρως, με τους επιβάτες από το εξωτερικό να καταγράφουν εντυπωσιακή αύξηση επιβεβαιώνοντας τα στοιχεία που κάνουν λόγο για χρονιά ρεκόρ στον τουρισμό.

Ειδικότερα, τον Μάιο οι ερχόμενοι από το εξωτερικό επιβάτες αυξήθηκαν κατά το εντυπωσιακό 15,6%, ενώ και τον Ιούνιο η αύξηση ήταν επίσης σημαντική, 11,9%.

Τέλος, για τον Ιούλιο, που είναι ο τελευταίος μήνας για τον οποίο η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας έχει διαθέσιμα στοιχεία, καταγράφηκε αύξηση 7,3% των ξένων επιβατών σε σχέση με πέρυσι.

Συνολικά, στο τετράμηνο Απριλίου – Ιουλίου ο αριθμός των ξένων επιβατών που έφτασαν στη χώρα μας μέσω των αεροδρομίων ανήλθε σε 7 περίπου εκατομμύρια και ήταν αυξημένος κατά 8,5% σε σχέση με πέρυσι.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v