Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Στα 811 εκατ. το πρωτογενές πλεόνασμα Ιανουαρίου

Σε τροχιά συμφωνίας με τρόικα για το πρωτογενές πλεόνασμα του 2013. Θετικά τα αποτελέσματα του Ιανουαρίου για τον προϋπολογισμό. Δεν υπάρχει σαφής εικόνα επιστροφής των δανειστών, λένε στο ΥΠΟΙΚ, αλλά η Αθήνα δεν βιάζεται.

Στα 811 εκατ. το πρωτογενές πλεόνασμα Ιανουαρίου

"Είμαστε σε δρόμο συμφωνίας με τα τεχνικά κλιμάκια της τρόικας για το ύψος του πρωτογενούς πλεονάσματος του 2013", υποστήριξε κορυφαίο στέλεχος, επαναλαμβάνοντας πως η ελληνική πλευρά θεωρεί πως δεν υπάρχει δημοσιονομικό κενό το 2014 και τα στοιχεία επιβεβαιώνουν αυτές τις εκτιμήσεις.

Παρ’ όλα αυτά, σαφής εικόνα για την επάνοδο των επικεφαλής της τρόικας στην Αθήνα δεν υπάρχει, καθώς ακόμα δεν υφίσταται συμφωνία για μια σειρά άλλα ανοικτά θέματα, ενώ η τρόικα σύμφωνα με την ίδια πηγή, δεν έχει απαντήσει σε πλήθος στοιχείων που έχουν σταλεί από το υπουργείο Οικονομικών.

Για παράδειγμα, δεν έχει απαντήσει αναφορικά με το προσχέδιο για τον οργανικό νόμο (σ.σ. αφορά δημοσιονομικά θέματα) προκειμένου να ληφθεί η σχετική νομοθετική πρωτοβουλία για την ελληνική κυβέρνηση.
Η ίδια πηγή σημείωνε πάντως πως είναι προτιμότερη η καθυστέρηση από ένα δυσμενές αποτέλεσμα. Αξίζει άλλωστε να υπενθυμίσουμε την πρόσφατη δήλωση του υπουργού Οικονομικών Γιάννη Στουρνάρα ότι αν είχαμε συμφωνήσει με την τρόικα τον περασμένο Σεπτέμβριο θα είχαμε καταστραφεί.

Να σημειωθεί ότι η Αθήνα ποντάρει στην εμφάνιση υψηλού πρωτογενούς πλεονάσματος για το 2013 προκειμένου να πείσει την τρόικα για τις θέσεις της. Σε αυτό αναμένεται να συμβάλουν τα περίπου 500 εκατ. ευρώ που περιμένει από κοινοτικά κονδύλια αλλά και τα 480 εκατ. ευρώ από τα μερίσματα της Τράπεζας της Ελλάδος.

Πλεόνασμα 811 εκατ. ευρώ τον Ιανουάριο

Εν τω μεταξύ όπως ανακοινώθηκε, νωρίτερα, σύμφωνα με τα προσωρινά στοιχεία εκτέλεσης του κρατικού προϋπολογισμού, σε τροποποιημένη ταμειακή βάση, για τον Ιανουάριο του 2014, παρουσιάζεται πλεόνασμα στο ισοζύγιο του κρατικού προϋπολογισμού ύψους 595 εκατ. ευρώ έναντι πλεονάσματος 177 εκατ. το αντίστοιχο διάστημα του 2013 και στόχου για πλεόνασμα 719 εκατ. ευρώ.

Το πρωτογενές αποτέλεσμα διαμορφώθηκε σε πλεόνασμα 811 εκατ. ευρώ, έναντι πρωτογενούς πλεονάσματος 415 εκατ. για την αντίστοιχη περίοδο το 2013 και στόχου για πρωτογενές πλεόνασμα 955 εκατ. ευρώ.

Το ύψος των καθαρών εσόδων του κρατικού προϋπολογισμού ανήλθε σε 4.426 εκατ. ευρώ παρουσιάζοντας μείωση κατά 376 εκατ. ευρώ ή 7,8% έναντι του στόχου Π/Υ 2014. Τα καθαρά έσοδα του τακτικού προϋπολογισμού ανήλθαν σε 4.394 εκατ. ευρώ, μειωμένα κατά 273 εκατ. ευρώ ή 5,9% χαμηλότερα έναντι του στόχου.

Το σύνολο των φορολογικών εσόδων διαμορφώθηκε σε 4.545 εκατ. ευρώ, 28 εκατ. ευρώ ή 0,6% υψηλότερα έναντι του στόχου. Οι επιστροφές φόρων ανήλθαν σε 294 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας σημαντική αύξηση κατά 195 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου (99 εκατ. ευρώ).

Οι δαπάνες

Οι δαπάνες του κρατικού προϋπολογισμού ανήλθαν στα 3.831 εκατ. ευρώ και παρουσιάζονται μειωμένες κατά 253 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου (4.084 εκατ. ευρώ). Ειδικότερα, οι δαπάνες του τακτικού προϋπολογισμού ανήλθαν σε 3.524 εκατ. ευρώ και είναι μειωμένες έναντι του στόχου κατά 460 εκατ. ευρώ, κυρίως λόγω της μείωσης των πρωτογενών δαπανών κατά 405 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου (3.356 εκατ. ευρώ).

Οι δαπάνες του τακτικού προϋπολογισμού παρουσιάζονται μειωμένες σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2013 κατά 666 εκατ. ευρώ ή σε ποσοστό 15,9%. Η μείωση αυτή οφείλεται κυρίως στη μείωση του συνόλου των πρωτογενών δαπανών κατά 980 εκατ. ευρώ ή σε ποσοστό 24,9% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2013, παρά την αύξηση στις δαπάνες καταπτώσεων εγγυήσεων σε φορείς εντός της γενικής κυβέρνησης κατά 347 εκατ. ευρώ σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο.

Οι δαπάνες του Προϋπολογισμού Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) διαμορφώθηκαν σε 308 εκατ. ευρώ, αυξημένες κατά 208 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου (100 εκατ. ευρώ) και κατά 241 εκατ. ευρώ σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο.

Πώς μετριέται το πλεόνασμα

Σύμφωνα με τον Χρήστο Σταϊκούρα, τα καθαρά έσοδα του Κρατικού Προϋπολογισμού διαμορφώνονται στα περυσινά επίπεδα, χαμηλότερα όμως από τους στόχους. «Και αυτό λόγω των αυξημένων, έναντι των στόχων, επιστροφών φόρων και των μειωμένων εσόδων του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων.

Αναλυτικά:

* Τα καθαρά έσοδα τόσο του Κρατικού όσο και του Τακτικού Προϋπολογισμού ανήλθαν περίπου στα 4,4 δισ. ευρώ, όσο ήταν και τον περυσινό Ιανουάριο.

* Τα έσοδα προ επιστροφών φόρων ανήλθαν στα 4,7 δισ. ευρώ, αυξημένα κατά 270 εκατ. ευρώ έναντι του περυσινού Ιανουαρίου. Και αυτό οφείλεται, κυρίως, στα φορολογικά έσοδα που ήταν 370 εκατ. ευρώ υψηλότερα από τον περυσινό Ιανουάριο, αλλά και οριακά υψηλότερα έναντι του στόχου.

Παράλληλα, οι επιστροφές φόρων κινήθηκαν σε ιδιαίτερα υψηλά επίπεδα, πολύ υψηλότερα τόσο από πέρυσι όσο και έναντι του στόχου. Συγκεκριμένα, οι επιστροφές φόρων διαμορφώθηκαν στα 294 εκατ. ευρώ, όταν πέρυσι τον Ιανουάριο ήταν μόλις 43 εκατ. ευρώ και ο στόχος για εφέτος ήταν 99 εκατ. ευρώ.

«Συμπερασματικά, οι στόχοι της δημοσιονομικής πολιτικής συνεχίζουν να επιτυγχάνονται, τόσο σε όρους Προγράμματος όσο και σε όρους Ευρωπαϊκού Συστήματος Λογαριασμών».

Πώς μετριούνται τα στοιχεία

Ο κ. Σταϊκούρας μίλησε για τις βασικές αρχές αποτίμησης της δημοσιονομικής επίδοσης μιας ευρωπαϊκής χώρας, ιδιαίτερα όταν αυτή είναι σε Πρόγραμμα Προσαρμογής.

Όπως είπε, ο υπολογισμός των επιδόσεων γίνεται σε επίπεδο αποτελέσματος του ισοζυγίου Γενικής Κυβέρνησης σε δημοσιονομική βάση, σύμφωνα με το Ευρωπαϊκό Σύστημα Λογαριασμών από τη Eurostat. Ειδικότερα, γίνεται επί του πρωτογενούς αποτελέσματος του ισοζυγίου της Γενικής Κυβέρνησης σε δημοσιονομική βάση, δηλαδή εξαιρουμένων των δαπανών για αποπληρωμή τόκων.

Η αξιολόγηση της Ελλάδας, επειδή βρίσκεται στον Μηχανισμό Στήριξης, γίνεται με βάση τις συμφωνηθείσες παραμέτρους με την τρόικα στο πλαίσιο του Προγράμματος Οικονομικής Πολιτικής. Ειδικότερα, σύμφωνα με το Πρόγραμμα Οικονομικής Πολιτικής, το πρωτογενές αποτέλεσμα της Γενικής Κυβέρνησης δεν περιλαμβάνει:

* Την αναδρομική μείωση του επιτοκίου για δάνεια από την Ευρωπαϊκή Ένωση.

* Τη μεταφορά των αποδόσεων των ελληνικών ομολόγων από τις Κεντρικές Τράπεζες του ευρωσυστήματος (ANFAs και SMPs).

* Την επίπτωση από τη στήριξη των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων (εφάπαξ επίπτωση).

Αυτή η διάκριση γίνεται σε όλες τις μελέτες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, της τρόικας και της Eurostat.

Έτσι, για το 2013:
* Σύμφωνα με το Πρόγραμμα Οικονομικής Πολιτικής, που αξιολογεί η τρόικα, το πρωτογενές πλεόνασμα εκτιμάται ότι θα είναι υψηλότερο από τα 812 εκατ. ευρώ ή το 0,4% του ΑΕΠ. Η χώρα, για δεύτερη συνεχόμενη φορά, όχι μόνο επιτυγχάνει αλλά και υπερκαλύπτει τους δημοσιονομικούς στόχους του Προγράμματος.

Σύμφωνα με το Ευρωπαϊκό Σύστημα Λογαριασμών, όπως παρουσιάζεται στην Εισηγητική Έκθεση του Προϋπολογισμού, το πρωτογενές πλεόνασμα εκτιμάται ότι θα είναι υψηλότερο, στα 3,9 δισ. ευρώ ή στο 2,1% του ΑΕΠ.

Δηλαδή, με τη μεθοδολογία του Ευρωπαϊκού Συστήματος Λογαριασμών, ενσωματώνονται οι υπόλοιπες παράμετροι που εξαιρούνται με βάση τη μεθοδολογία του Προγράμματος Οικονομικής Πολιτικής και συνεπώς, το πρωτογενές πλεόνασμα της Γενικής Κυβέρνησης διαμορφώνεται σε υψηλότερο επίπεδο.

Με τις επιπτώσεις της στήριξης των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων, προκύπτει εκτιμώμενο πρωτογενές έλλειμμα 8,3% του ΑΕΠ.

Να σημειωθεί ότι τα παραπάνω δημοσιονομικά δεδομένα δεν επηρεάζονται από τη διαδικασία αποπληρωμής των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων του Ελληνικού Δημοσίου, καθώς η αξιολόγηση των δημοσιονομικών επιπέδων της χώρας γίνεται σε δημοσιονομική, δεδουλευμένη, βάση και όχι σε ταμειακή.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v