Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Big Business 1,5 δισ. ευρώ στις... ράγες

Μεγάλα έργα «τρέχουν» στο σιδηροδρομικό δίκτυο. Ποιες είναι οι μεγάλες δουλειές και πώς μοιράζονται. Η προσπάθεια να μετατραπεί η χώρα σε διακομιστικό κέντρο. Οι αμαρτίες του παρελθόντος και η αναζήτηση επιπλέον κονδυλίων.

  • της Μάρως Τσαντήλα
Big Business 1,5 δισ. ευρώ στις... ράγες

Ένα απέραντο εργοτάξιο, απλωμένο σχεδόν σε όλη την Ελλάδα, στο οποίο εκτελούνται δεκάδες μικρά και μεγάλα έργα, είναι σήμερα σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας.

Εκτός από τις μεγάλες εργολαβίες, που βρίσκονται σε εξέλιξη και έρχονται από το παρελθόν, καθώς πρόκειται για έργα που, λόγω των ιδιαίτερων δυσκολιών του αντικειμένου τους, βρίσκονται υπό κατασκευή για μεγάλο χρονικό διάστημα, οι δημοπρατήσεις έργων είναι συνεχείς.

Ο προϋπολογισμός των έργων που δημοπρατήθηκαν το 2013 και αυτών που πρόκειται να τρέξουν το προσεχές διάστημα προσεγγίζει το 1,5 δισ. ευρώ.

Μάλιστα υπάρχει πιθανότητα το συγκεκριμένο ποσό να αυξηθεί ακόμη περισσότερο αν εξασφαλιστούν επιπλέον κονδύλια για την ένταξη και άλλων έργων στην 5η Προγραμματική Περίοδο του ΕΣΠΑ, προσπάθεια που αυτή την εποχή βρίσκεται σε εξέλιξη.

Το 2013 ο προϋπολογισμός των συμβάσεων έργων και μελετών, αρμοδιότητας της ΕΡΓΟΣΕ που υπεγράφησαν, ήταν της τάξης 784 εκατομμυρίων ευρώ.

Αυτό το διάστημα βρίσκονται σε φάση δημοπράτησης δύο μεγάλα έργα με προϋπολογισμό 325,9 εκατομμύρια ευρώ, στα οποία πρόσφατα αναδείχθηκαν μειοδότες και αναμένεται τους επόμενους μήνες ανακήρυξη των αναδόχων. Παράλληλα το δρόμο της δημοπράτησης έχουν πάρει μια σειρά από έργα, προϋπολογισμού 316 εκατομμυρίων ευρώ, τα οποία αναμένεται να δημοπρατηθούν φέτος, συγκεντρώνοντας το μεγάλο ενδιαφέρον των κατασκευαστικών εταιρειών, ελληνικών αλλά και ξένων.

Επιπλέον αυτή ακριβώς την περίοδο υπό συζήτηση βρίσκονται τα έργα για τα οποία θα καταβληθεί προσπάθεια να εξασφαλιστεί χρηματοδότηση και να ενταχθούν στην επόμενη προγραμματική περίοδο. Οι αποφάσεις αναμένεται να ληφθούν πολύ σύντομα από το αρμόδιο υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων.

Η χώρα ως διεθνής κόμβος

Τα έργα που υλοποιούνται ή πρόκειται σύντομα να ξεκινήσουν είναι απαραίτητα να γίνουν καθώς επί δεκαετίες το σιδηροδρομικό δίκτυο είχε αφεθεί στην τύχη του και γίνονταν μόνο αποσπασματικές παρεμβάσεις. Η ανάγκη να αποκτήσει η χώρα μας ένα αξιόπιστο και σύγχρονο σιδηροδρομικό δίκτυο είναι σήμερα περισσότερο υπαρκτή από ποτέ. Τα σχέδια για την μετατροπή της χώρας σε κόμβο του διεθνούς εμπορίου μπορούν να υλοποιηθούν μόνο αν υπάρχει μια γραμμή υψηλών προδιαγραφών που θα συνδέει την χώρα μας με την Ευρώπη και όχι μόνο.

Επίσης να τονιστεί ότι κάποια από τα έργα που σήμερα βρίσκονται σε φάση κατασκευής ή πρόκειται να ξεκινήσουν το επόμενο διάστημα αποτελούν προβληματικά υπόλοιπα του παρελθόντος, αφού τα  σιδηροδρομικά έργα υπήρξαν κατά το παρελθόν εστία προβλημάτων και αδιαφάνειας. Αρκετές εργολαβίες οδηγήθηκαν σε διάλυση, χωρίς να έχει υλοποιηθεί ένα μικρό, έστω τμήμα από το συμβατικό αντικείμενο. Σε αρκετές περιπτώσεις οι  χρόνοι εκτέλεσης των έργων από μήνες έφτασαν σε χρόνια ενώ αξίζει να σημειωθεί ότι πολλά από τα προβληματικά σιδηροδρομικά έργα συμβασιοποιήθηκαν στην κρίσιμη χρονική περίοδο των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004.

Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ

Να σημειωθεί ότι τα σχέδια πώλησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ αλλά και προσδοκίες για είσοδο και άλλων χρηστών στο ελληνικό σιδηροδρομικό σύστημα μπορούν να γίνουν πραγματικότητα υπό την αυστηρή προϋπόθεση, ότι σύντομα η χώρα θα αποκτήσει σιδηροδρομικό δίκτυο εφάμιλλο με αυτό των ευρωπαϊκών χωρών, που εδώ και χρόνια έχουν επενδύσει στην ανάπτυξη του σιδηρόδρομου.

Ο σχεδιασμός προβλέπει ότι τουλάχιστον ο βασικός σιδηροδρομικός άξονας, που συνδέει την Αθήνα με την Θεσσαλονίκη θα είναι έτοιμος ως τις αρχές του 2017.

Έργα σε φάση δημοπράτησης

Σε φάση δημοπράτησης βρίσκονται αυτή την εποχή δύο σημαντικά έργα με προϋπολογισμό 325,9 εκατομμύρια ευρώ.

Το έργο – σκούπα, με το οποίο θα ολοκληρωθούν τα υπολειπόμενα έργα από προηγούμενες εργολαβίες καθώς εργασίες σηματοδότησης – τηλεδιοίκησης της νέας γραμμής Κιάτου – Ροδοδάφνη δημοπρατήθηκε στο τέλος της προηγούμενης χρόνιας. Πρόκειται για ένα έργο προϋπολογισμού 273 εκατομμυρίων ευρώ στο οποίο μειοδότησε το σχήμα METKA – ΞΑΝΘΑΚΗΣ ΑΤΕ – ΤHALES προσφέροντας έκπτωση 17,24%. Προσφορές για το ίδιο έργο κατέθεσαν επίσης το σχήμα ΑΚΤΩΡ – ΤΕΡΝΑ – J&P – ΙΝΤΡΑΚΑΤ με έκπτωση 8,5% καθώς και η ΑΡΧΙΡΟΔΟΝ Ολλανδίας, με έκπτωση 9,5%.

Το κοινοπρακτικό σχήμα του ΑΚΤΩΡΑ με την γαλλική ALSTOM, με έκπτωση της τάξης του 22%, μειοδότησε στο έργο ανάταξης – αναβάθμισης του συστήματος σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης στον άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας, προϋπολογισμού 52 εκατομμυρίων, το ποίο δημοπρατήθηκε στις αρχές του μήνα. Προσφορά για το ίδιο έργο κατέθεσε επίσης και η ΤΕΡΝΑ, η οποία έδωσε έκπτωση 17%.

Έργα προς δημοπράτηση

Το έργο «Κατασκευή έργων υποδομής της νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα Ροδοδάφνη», της γραμμής Αθήνα – Πάτρα, είναι το μεγαλύτερο από τα έργα που πρόκειται να δημοπρατηθούν το επόμενο διάστημα. Η δημοπράτηση του έργου τοποθετείται χρονικά στο δεύτερο τρίμηνο του έτους και προϋπολογισμός του φτάνει στα 150 εκατομμύρια ευρώ.

Με δύο εργολαβίες πρόκειται να ανατεθεί το έργο που αφορά στην ολοκλήρωση των εργασιών στο τμήμα Πειραιάς – Αθήνα – Τρεις Γέφυρες, προϋπολογισμού 90 εκατομμυρίων ευρώ. Σε πρώτη φάση πρόκειται να γίνει, μέσα στο πρώτο εξάμηνο του έτους, η δημοπράτηση του έργου που αφορά τις υπολειπόμενες εργασίες ανακαίνισης της σιδηροδρομικής γραμμής και η κατασκευή της ηλεκτροκίνηση στο τμήμα Σ.Σ. Πειραιά – Σ.Σ. Αθηνών. Ακολούθως στο τρίτο τρίμηνο αναμένεται ότι θα προχωρήσει η δημοπράτηση του έργου για την ολοκλήρωση των εργασιών σηματοδότησης – τηλεδιοίκησης και τηλεπικοινωνιών από τον Πειραιά ως τις Τρεις Γέφυρες.

Τιθορέα – Δομοκός και Ροδοδάφνη – Ψαθόπυργος οι μεγάλες εργολαβίες του 2013

Την προηγούμενη χρονιά υπογράφηκαν οι συμβάσεις για σιδηροδρομικά έργα άνω των 780 εκατομμυρίων ευρώ. Μεταξύ αυτών ξεχωρίζουν το έργο – σκούπα με το οποίο ανατέθηκαν οι εργασίες που δεν είχαν υλοποιηθεί από τις προηγούμενες εργολαβίες στο τμήμα Τιθορέα – Δομοκός καθώς και το έργο στο τμήμα Ροδοδάφνη – Ψαθόπυργος, στην γραμμή της Πάτρας.

Πρόκειται για δύο έργα πολύ σημαντικά για την ολοκλήρωση της σιδηροδρομικής ΠΑΘΕ.

Ειδικά το έργο – σκούπα με το οποίο θα υλοποιηθούν οι υπολειπόμενες εργασίες στο τμήμα από την Τιθορέα ως το Δομοκό, θα επιτρέψει την ηλεκτροκίνηση της γραμμής σε όλο το μήκος της, από την Αθήνα ως την Θεσσαλονίκη, που αποτελεί προϋπόθεση για την ανάπτυξη των σιδηροδρομικών μεταφορών είτε πρόκειται για εμπορεύματα είτε για επιβάτες.

Το εν λόγω έργο, προϋπολογισμού 374 εκατομμύριων ευρώ, υλοποιείται από την κοινοπραξία Ακτωρ - J&P Αβαξ - ΤΕΡΝΑ, η οποία αναδείχτηκε ανάδοχος προσφέροντας έκπτωση 10,14%.

Η σύμβαση για την ανάθεση του έργου υπεγράφη στο τέλος του 2013 και προβλέπει ότι συμβατική περίοδος ολοκλήρωσης του συνόλου του έργου είναι 32 μήνες, δηλαδή στα μέσα του 2016.

Ωστόσο υπάρχουν και ενδιάμεσες προθεσμίες για το τμήμα Τιθορέα – Λιανοκλάδι, το οποίο πρέπει να ολοκληρωθεί σε διάστημα δύο ετών.

Η σήραγγα της Παναγοπούλας

Το κοινοπρακτικό σχήμα Ακτωρ Α.Τ.Ε. - J&P Αβαξ Α.Ε. – ΙΝΤΡΑΚΑΤ, με έκπτωση 3%, ανέλαβε την εκτέλεση του έργου Ροδοδάφνη – Ψαθόπυργος, στο οποίο περιλαμβάνεται και η σήραγγα της Παναγοπούλας, ένα έργο με ιδιαίτερες τεχνικές δυσκολίες. Το έργο με προϋπολογισμό 293 εκατομμύρια ευρώ υπολογίζεται ότι θα ολοκληρωθεί στα τέλη του 2016 καθώς έχει συμβατική περίοδο υλοποίησης τους 36 μήνες.

Μεγάλης σημασίας είναι επίσης και το έργο ανάταξης της ηλεκτροκίνησης στο τμήμα της γραμμής από τις Αχαρνές ως την Τιθορέα. Με προϋπολογισμό 21,8 εκατομμύρια ευρώ, το έργο πρόκειται να αποκαταστήσει τις σοβαρές ζημιές που έχουν βγάλει εκτός χρήσης την ηλεκτροκίνηση στο συγκεκριμένο τμήμα του δικτύου.

Τέλος τον περασμένο Σεπτέμβριο υπογράφηκε η σύμβαση για το έργο της σύνδεσης του νέου προβλήτα εμπορευματοκιβοτίων του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης με το σιδηροδρομικό δίκτυο. Πρόκειται για ένα «μικρό» έργο με προϋπολογισμό 3,1 εκατομμύρια ευρώ. Ωστόσο η σημασία του είναι ιδιαίτερα μεγάλη αφού θα επιτρέψει στην καλύτερη αξιοποίηση των δυνατοτήτων του λιμανιού της ακριτικής πόλης. Το έργο έχει συμβατική διάρκεια υλοποίησης 12 μήνες και αναμένεται ότι θα είναι έτοιμο στις αρχές του Φθινοπώρου.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v