Αεροδρόμια: Οι αυξημένες αφίξεις «απογειώνουν» τις προσδοκίες

Τις καλύτερες επιδόσεις των τελευταίων ετών αναμένεται ότι θα καταγράψουν φέτος τα ελληνικά περιφερειακά αεροδρόμια. Τις προσφορές τους για τις δύο ομάδες αεροδρομίων θα καταθέσουν σύντομα τα επτά ενδιαφερόμενα επενδυτικά σχήματα.

  • της Μάρως Τσαντήλα
Αεροδρόμια: Οι αυξημένες αφίξεις «απογειώνουν» τις προσδοκίες

Αυξημένες προσδοκίες για την έκβαση του διαγωνισμού αποκρατικοποίησης των περιφερειακών αεροδρομίων δημιουργεί η εξαιρετική πορεία, που καταγράφουν τα περισσότερα από αυτά κατά τους πρώτους μήνες του έτους.

Σε μια χρονιά που αναμένεται να σπάσουν όλα τα ρεκόρ στις αφίξεις τουριστών στη χώρα μας τα περιφερειακά αεροδρόμια, τα οποία κατά κύριο λόγο τροφοδοτούνται από την τουριστική κίνηση, αυξάνουν τα μεγέθη τους. Αναμφίβολα πρόκειται για ευτυχή συγκυρία, καθώς η βελτίωση των επιδόσεων καταγράφεται τη στιγμή ακριβώς που επιχειρείται η αποκρατικοποίησή τους.

Οι ενδιαφερόμενοι πρόκειται άμεσα να καταθέσουν τις δεσμευτικές προσφορές τους για τις δύο ομάδες αεροδρομίων. Αυτό αναμένεται να συμβεί μέσα στο μήνα, παρότι δεν λείπουν και οι αναφορές που κάνουν λόγο για μικρή μετάθεση μέσα στον Ιούλιο. Παράλληλα αυτό το διάστημα βρίσκεται σε εξέλιξη η αποτίμηση, από ανεξάρτητο εκτιμητή, των δύο συστάδων αεροδρομίων.

Εκτόξευση αφίξεων από Αγγλία και Γερμανία

Στο πρώτο πεντάμηνο του έτους τα κυριότερα περιφερειακά αεροδρόμια, που περιλαμβάνονται στις ομάδες προς αποκρατικοποίηση, βελτίωσαν τα μεγέθη τους, εν συγκρίσει με την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι.

Ο αερολιμένας της Ρόδου στο διάστημα Ιανουαρίου – Μαϊου υποδέχθηκε 237.873 επιβάτες, αριθμός που αντιστοιχεί σε αύξηση 11,4% σε σχέση με ίδια περίοδο του 2013. Κατά κύριο λόγω οι αφίξεις προήλθαν από τις αγορές της Γερμανίας και της Αγγλίας, που παραδοσιακά τροφοδοτούν την κίνηση στο νησί των Ιπποτών.

Αύξηση σε αντίστοιχα ποσοστά, 11,3%, κατέγραψε η κίνηση και στο αεροδρόμιο της Κέρκυρας, για το οποίο οι αφίξεις ανήλθαν σε 121.306 επιβάτες. Για μια ακόμη φορά η Αγγλία και η Γερμανία ήταν οι κύριες αγορές από τις οποίες τροφοδοτήθηκαν οι αφίξεις.

Ιδιαίτερα ενθαρρυντικό είναι το γεγονός ότι οριακά θετική μεταβολή, κατά 0,4%, σε σχέση με πέρυσι κατέγραψαν στο πεντάμηνο του έτους και οι αφίξεις στο αεροδρόμιο της Κεφαλονιάς, η οποία επλήγη από τον σοβαρό σεισμό στις αρχές του έτους. Η Βρετανία, και στην περίπτωση αυτή ήταν η κύρια χώρα προέλευσης των αφίξεων.

Αύξηση, επίσης, παρουσιάζουν οι αφίξεις στα αεροδρόμια Κω, Ζακύνθου.

Αυξημένες κατά 6,5% στο πρώτο πεντάμηνο του έτους ήταν και οι επιδόσεις του αερολιμένα Ηρακλείου. Βέβαια στο συγκεκριμένο αεροδρόμιο δεν περιλαμβάνεται στη λίστα των αεροδρομίων που αποκρατικοποιούνται. Ωστόσο, έχει ξεκινήσει η διαγωνιστική διαδικασία προκειμένου να αναδειχθεί ο παραχωρησιούχος, που θα αναλάβει την κατασκευή και λειτουργία του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι. Με αυτό το δεδομένο η αύξηση των μεγεθών του δεύτερου τη τάξει αεροδρομίου της χώρας έχει, ασφαλώς, τη δική της σημασία.

Επτά υποψήφιοι για 21 αεροδρόμια

Στη δεύτερη φάση του διαγωνισμού συνεχίζουν επτά επενδυτικά σχήματα. Δεσμευτικές προσφορές αναμένεται ότι θα καταθέσουν οι: Vinci-Ελλάκτωρ, J&P Άβαξ -Zurich Airport, Fraport - Copelouzos, ΜΕΤΚΑ- Corporacion America, ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών, η Aeroports De La Cote d Azur και η Advent International.

Τα περιφερειακά αεροδρόμια πρόκειται να παραχωρηθούν για περίοδο 40 των με δυνατότητα επέκτασης της σύμβασης παραχώρησης για άλλα 10 έτη, δηλαδή συνολικά 50 έτη.

Οι δύο συστάδες αεροδρομίων που έχουν δημιουργηθεί περιλαμβάνουν:

-Ομάδα Α: αποτελείται από τα αεροδρόμια Θεσσαλονίκης, Χανίων, Κέρκυρας, Ζακύνθου, Κεφαλλονιάς, Ακτίου και Καβάλας. Επιπλέον υπάρχει η δυνατότητα ο επενδυτής να προσθέσει αυξήσει των αριθμό των αεροδρομίων επιλέγοντας από τα αεροδρόμια Αλεξανδρούπολης, Αράξου, Καλαμάτας και Αγχιάλου.
-Ομάδα Β: αποτελείται από τους αερολιμένες Ρόδου, Κω, Σκιάθου, Μυκόνου, Σαντορίνης, Σάμου και Μυτιλήνης. Προαιρετικά ο επενδυτής της συγκεκριμένης ομάδας μπορεί να προσθέσει στις επιλογές του και κάποιον από τους εξής αερολιμένες: Λήμνου, Χίου, Καρπάθου και Νέας Αγχιάλου.

Δυνητικά δηλαδή η κάθε ομάδα που θα αποκρατικοποιηθεί μπορεί να έχει από επτά, το λιγότερο, ως έντεκα, το περισσότερο, αεροδρόμια.

Βεβαίως το μεγάλο ενδιαφέρων των επενδυτών προσελκύουν τα μεγάλα περιφερειακά αεροδρόμια και ιδίως αυτά σε: Ρόδο, Θεσσαλονίκη, Κω, Κέρκυρα και Χανιά από τα οποία, με τα σημερινά δεδομένα εξυπηρετούνται περισσότεροι από 13 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως. Για τα συγκεκριμένα αεροδρόμια θα πρέπει να υλοποιηθούν επενδύσεις της τάξης των 100 εκατομμυρίων ευρώ.

Οι αερολιμένες Ζακύνθου, Σαντορίνης, Μυτιλήνης, Μυκόνου, Σάμου, Κεφαλονιάς, Ακτίου και Καβάλας την προηγούμενη χρονιά είχαν συνολική κίνηση 4 εκατομμυρίων επιβατών. Υπολογίζεται ότι θα πρέπει να γίνουν επενδύσεις 95 εκατομμυρίων για την αναβάθμιση των υποδομών τους.

Όμως, πρέπει να σημειώσουμε, θεαματική αύξηση μεγεθών παρουσιάζουν τα τελευταία χρόνια και κάποια από τα μικρότερα αεροδρόμια, για τα οποία δίνεται η δυνατότητα της επιλογής, οπότε δεν θα αποτελέσει έκπληξη η επιλογή τους.

Σε ιδιώτες και οι υπηρεσίες ασφάλειας

Εν τω μεταξύ το κράτος σχεδιάζει την πλήρη αποχώρησή του από τα αεροδρόμια. Εκτός από την αποκρατικοποίηση των υποδομών σε χέρια ιδιωτών πρόκειται να περάσει και η ασφάλεια 22 αεροδρομίων. Πλην των έξι μεγαλύτερων αεροδρομίων που οι υπηρεσίες αυτές προσφέρονταν ήδη από ιδιώτες, αυτό πρόκειται να γίνει και για 16 ακόμη αερολιμένες.

Έως τώρα τις υπηρεσίες ασφαλείας παρείχε το υπουργείο Δημοσίας Τάξης, μέσω της Ελληνικής Αστυνομίας, όμως η σχετική ευθύνη μεταφέρεται στην ΥΠΑ, η οποία με διαγωνισμούς θα αναζητήσει τους ιδιώτες που θα αναλάβουν τις υπηρεσίες αυτές.

Ειδικότερα οι ανάδοχοι που θα προκύψουν από τους διαγωνισμούς θα αναλάβουν:

α) Τη διεξαγωγή του ελέγχου πρόσβασης και ασφάλειας προσώπων/χειραποσκευών/μεταφερόμενων αντικειμένων και οχημάτων.

β) Τη διεξαγωγή του ελέγχου ασφαλείας των αποσκευών (hold baggage), φορτίου ταχυδρομείου, προμηθειών πτήσεων και προμηθειών αερολιμένα που διακινούνται στον αερολιμένα.

γ) Τη φύλαξη των εγκαταστάσεων των αερολιμένων.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v