Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Κυβερνητικές παροχές με... λεφτά του ΤΧΣ!

Πώς «μοίρασε» η κυβέρνηση τουλάχιστον 60 εκατ. ευρώ σε δύο εργάσιμες. Οι παροχές σε υπαλλήλους ΑΤΕ, Τ.Τ, η ενίσχυση στο ΕΤΕΑ και ο λογαριασμός στις εκκαθαρίσεις. Δεν μπορεί να παρακαμφθεί το ΤΧΣ για ΕΤΕΑ. Το προηγούμενο με ΕΒΖ και οι διαφορές.

Κυβερνητικές παροχές με... λεφτά του ΤΧΣ!

Έναν νέο τρόπο άσκησης πολιτικής παροχών έχει βρει η κυβέρνηση καθώς μέσα σε δύο εργάσιμες ημέρες αποδέχθηκε αιτήματα τραπεζουπαλλήλων, ύψους τουλάχιστον 60 εκατ. ευρώ, στέλνοντας τον... λογαριασμό όχι στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, αλλά στο ΤΧΣ μέσω των υπό ειδική εκκαθάριση τραπεζών!

Την περασμένη Παρασκευή, 5 Ιουνίου, ο υπουργός Οικονομικών, Γ. Βαρουφάκης, συναντήθηκε με αντιπροσωπεία των συλλόγων εργαζομένων στην ΑΤΕ και στο νέο Τ.Τ και δεσμεύτηκε να εκδώσει ως το τέλος του μήνα υπουργική απόφαση, με την οποία να υποχρεώνονται οι υπό ειδική εκκαθάριση ΑΤΕ και ΤΤ να καταβάλουν τα δεδουλευμένα στους εργαζομένους.

Χθες Δευτέρα, 8 Ιουνίου, ο αναπληρωτής υπουργός Κοινωνικών Ασφαλίσεων, Δ. Στρατούλης, συναντήθηκε με τους προέδρους του Δ.Σ του Συλλόγου Εργαζομένων Αγροτικής-Πειραιώς (ΣΕΤΑΠ), Στέλιο Μπενετάτο και με τον πρόεδρο του Ταμείου Υγείας Προσωπικού της Αγροτικής Τράπεζας της Ελλάδος (ΤΥΠΑΤΕ), Γιώργο Βίκα.

Στην ανακοίνωση, την οποία εξέδωσε το υπουργείο μετά τη συνάντηση, αναφέρεται ότι ο κ. Στρατούλης με επιστολή του ζητά από τον ειδικό εκκαθαριστή της ΑΤΕ, Ν. Μαράντο, να καταβάλλει στο ΕΤΕΑ τα 40 εκατ. ευρώ, που οφείλει η υπό ειδική εκκαθάριση ΑΤΕ, ως υπόλοιπο του ποσού των 380 εκατομμυρίων ευρώ, το οποίο προέκυψε με βάση προβλεπόμενη εκ του νόμου ειδική οικονομική μελέτη.

Ο κ. Στρατούλης ζητά πρακτικά να αλλάξει ο πίνακας κατάταξης των προνομιούχων πιστωτών, ο οποίος προβλέπει ότι πρώτα πρέπει να ικανοποιηθεί στο ακέραιο το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας και αν περισσέψουν χρήματα οι υπόλοιποι.

Οι Έλληνες φορολογούμενοι, μέσω του ΤΧΣ, έχουν πληρώσει για τη διάσωση της Αγροτικής Τράπεζας 7,44 δισ. ευρώ. Η υπό εκκαθάριση ΑΤΕ θα πρέπει ως εκ τούτου να αποδώσει πρώτα στο ΤΧΣ τα 7,44 δισ. ευρώ και μετά να ικανοποιήσει άλλες απαιτήσεις (ταμείων, εργαζόμενων, πιστωτών και μετόχων) μεταξύ των οποίων και αυτή του ΕΤΕΑ.

Με βάση το υφιστάμενο καθεστώς η υπό ειδική εκκαθάριση ΑΤΕ δεν μπορεί, σύμφωνα με νομικούς κύκλους, να παρακάμψει το ΤΧΣ και να δώσει 40 εκατ. ευρώ στο ΕΤΕΑ. Απαιτείται νομοθετική παρέμβαση, η οποία, να αλλάζει τον πτωχευτικό κώδικα. «Με επιστολές ή και με υπουργικές αποφάσεις ο πίνακας πιστωτών δεν αλλάζει» σημειώνουν με νόημα.

Το προηγούμενο της πράξης νομοθετικού περιεχομένου, με την οποία επιβλήθηκε στην εκκαθάριση της ΑΤΕ η χρηματοδότηση της ΕBΖ με 30 εκ. ευρώ, κατ εξαίρεση του πτωχευτικού κώδικα και του θεσμικού και κανονιστικού πλαισίου δεν αποτελεί βάση για την ικανοποίηση των αιτημάτων του ΕΤΕΑ διευκρινίζουν οι ίδιες πηγές.

Η ΕΒΖ αποτελεί περιουσιακό στοιχείο προς πώληση της υπό εκκαθάριση ΑΤΕ και ως εκ τούτου δικαιολογείται, η έστω κατά παρέκκλιση καταβολή χρημάτων ως έναντι μελλοντικής αύξησης κεφαλαίου. Αντίθετα η απόδοση 40 εκατ. ευρώ στο ΕΤΕΑ αποτελεί διάθεση μέρους των εσόδων της εκκαθάρισης και διέπεται από αυστηρούς κανόνες προτεραιότητας.

Πόσος είναι ο λογαριασμός κύριε Βαρουφάκη;

Στον αντίποδα, η υπόσχεση Βαρουφάκη προς τους εργαζόμενους της Αγροτικής και του Τ.Τ. μπορεί να υλοποιηθεί με υπουργική απόφαση που θα επιτρέπει την καταβολή των δεδουλευμένων κατά προτεραιότητα.

Το κόστος όμως της υπόσχεσης Βαρουφάκη ανέρχεται σε τουλάχιστον 20 εκατ. ευρώ, κάτι που προκαλεί τουλάχιστον απορίες ως προς τα κριτήρια άσκησης πολιτικής παροχών σε μια περίοδο που η κυβέρνηση προτείνει σκληρά δημοσιονομικά μέτρα για την επίτευξη του στόχου πρωτογενούς πλεονάσματος κατά 0,6% και η στάση πληρωμών του Δημοσίου έχει καταστροφικές συνέπειες στον ιδιωτικό τομέα.

Αν μάλιστα συνυπολογισθεί ότι αρκετοί από τους δικαιούχους, είναι ήδη στη σύνταξη έχοντας λάβει γαλαντόμα προγράμματα εθελουσίας από τις τράπεζες Πειραιώς (εργαζόμενοι της πρώην ΑΤΕ) και Eurobank (εργαζόμενοι του ΤΤ) εγείρονται ερωτήματα ακόμη και για τα κοινωνικά κριτήρια με τα οποία δόθηκε η δέσμευση.

Ο υπουργός Οικονομικών καλείται, ταυτόχρονα, να διευκρινίσει αν η δέσμευσή του απέναντι στους συνδικαλιστές των ΑΤΕ και Τ.Τ αφορά μόνο στην καταβολή μέρους ή του συνόλου της υπολειπόμενης αποζημίωσης.

Πρόκειται για τεράστια διαφορά καθώς στην μεν περίπτωση που η υπουργική απόφαση προβλέπει την πληρωμή μόνο των δεδουλευμένων δώρων (Χριστουγέννων, Πάσχα) και επιδομάτων (αδείας κά) τη στιγμή της απόλυσης, το κόστος θα κινηθεί κοντά στα 20 εκατ. ευρώ.

Αν όμως εν μέσω δημιουργικής ασάφειας το υπουργείο Οικονομικών προτίθεται να ζητήσει την καταβολή του υπολοίπου 50% της αποζημίωσης ο λογαριασμός για τις εκκαθαρίσεις των ΑΤΕ και ΤΤ θα ξεπεράσει τα 105 εκατ. ευρώ.

Αν τελικώς η κυβέρνηση προχωρήσει κατ εξαίρεση του νόμου σε διανομή χρημάτων των εκκαθαρίσεων σε τραπεζουπάλληλους και ΕΤΕΑ, τα παραπάνω χρήματα θα λείψουν από το ΤΧΣ, στερώντας πόρους για μελλοντικές διασώσεις ή για την ανακεφαλαιοποίηση τραπεζών, ενώ θα ανοίξει παράθυρο ανάλογων αιτημάτων και από άλλους συλλόγους εργαζομένων τραπεζών που διασώθηκαν.

Το ιστορικό της διάσωσης των ΑΤΕ και Τ.Τ

Όταν αποφασίστηκε η διάσωση της Αγροτικής με απόσχιση των υγιών στοιχείων ενεργητικού και εισφορά τους στην πλειοδότρια τράπεζα Πειραιώς, οι υπάλληλοι της απολύθηκαν και υπέγραψαν νέες συμβάσεις με την Τράπεζα Πειραιώς με βάση τα μισθολογικά κριτήρια της 31ης Μαίου.

Δεν υπήρξε, δηλαδή, περικοπή μισθών μια και η διάσπαση συντελέσθηκε μερικούς μήνες αργότερα. Με δεδομένη την επαναπρόσληψή τους, αποφασίστηκε από τον τότε υπουργό Οικονομικών και νυν διοικητή της ΤτΕ, Γ. Στουρνάρα να τους δοθεί το 50% της αναλογούσας αποζημίωσης και να μην συμπεριληφθούν σε αυτή τα δεδουλευμένα του δώρου Χριστουγέννων και οι οφειλόμενες ημέρες αδείας μια και η διάσπαση διενεργήθηκε τον Αύγουστο.

Στο Τ.Τ, οι υπάλληλοι απολύθηκαν και επαναπροσλήφθηκαν από το νέο Τ.Τ. με μεσοσταθμική μείωση μισθών της τάξης του 30%, λαμβάνοντας αντίστοιχα το 50% της αποζημίωσης και τίποτε από τα δεδουλευμένα δώρα και επιδόματά.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v