Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Στα 13 δισ. το ανεκτέλεστο των κατασκευαστικών

Στο ιστορικό επίπεδο-ρεκόρ των 13 δισ. ευρώ διαμορφώνεται το ανεκτέλεστο υπόλοιπο υπογεγραμμένων συμβάσεων των κατασκευαστικών ομίλων, με το 15% εξ αυτών να προέρχεται από τις διεθνείς αγορές. Τα στοιχεία του ανεκτέλεστου υπολοίπου καταδεικνύουν πάντως και το τεράστιο χάσμα που χωρίζει τους τρεις ισχυρούς από τους υπόλοιπους εισηγμένους κατασκευαστές.

Στα 13 δισ. το ανεκτέλεστο των κατασκευαστικών
του Φώτη Κόλλια

Το ανεκτέλεστο υπόλοιπο υπογεγραμμένων συμβάσεων, συνολικού ύψους περί τα 13 δισ. ευρώ, αποτελεί ιστορικό ρεκόρ για τους εισηγμένους κατασκευαστικούς ομίλους, καθώς δεν γνώρισαν τέτοιες ημέρες δόξας ούτε κατά την περίοδο της ολυμπιακής προετοιμασίας.

Αποτελεί ρεκόρ και για έναν πρόσθετο λόγο: για πρώτη φορά μετά τις δεκαετίες του ’60 και του ’70, περίοδο κατά την οποία ο εγχώριος κατασκευαστικός κλάδος είχε σημαντική παρουσία στις αγορές της Μέσης / Εγγύς Ανατολής, σχεδόν το 15% του τεράστιου ανεκτέλεστου προέρχεται από τις διεθνείς αγορές.

Οι τρεις ισχυρότεροι όμιλοι επιστρέφουν στη Μέση Ανατολή, ενώ οι περισσότεροι εισηγμένοι επιχειρούν στις γειτονικές αγορές της Βαλκανικής.

Επιπλέον, σημαντικό τμήμα του ανεκτέλεστου, ειδικά για τους τρεις κορυφαίους, προέρχεται από συμβάσεις παραχώρησης, μέσω των οποίων εξασφαλίζουν μακροχρόνιες πηγές εσόδων.

Από την άλλη πλευρά, το τεράστιο κατασκευαστικό αντικείμενο που συνδέεται με τα συγχρηματοδοτούμενα έργα, δηλαδή περί τα οκτώ δισ. ευρώ για τα επόμενα έξι χρόνια, μπορεί να περιορίσει εξ ανάγκης τη διεθνή επέκταση.

Πάντως, με βάση και τις εκθέσεις των αναλυτών (βλ. έκθεση 100 σελίδων της Citigroup στις αρχές του έτους), η αναλογία ”ετήσιος κύκλος εργασιών προς ανεκτέλεστο υπόλοιπο” στους μεγάλους ομίλους είναι ίσως η πλέον ελκυστική στην Ευρώπη, καθώς έχουν εξασφαλίσει έσοδα για την προσεχή εξαετία.

Τα στοιχεία του ανεκτέλεστου υπολοίπου δείχνουν και το μεγάλο χάσμα που χωρίζει τους τρεις ισχυρούς από τους υπόλοιπους εισηγμένους κατασκευαστές.

Οι Ελληνική Τεχνοδομική, J&P – ΑΒΑΞ και ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ έχουν σήμερα συνολικό ανεκτέλεστο περί τα δέκα δισ. ευρώ.

Στα πέντε δισ. εκτιμώνται οι προς υλοποίηση συμβάσεις του ομίλου Ελληνική Τεχνοδομική, με περίπου δύο δισ. ευρώ να προέρχονται από την Εγγύς Ανατολή.

Πέραν του Blue City (σύμβαση δύο δισ. δολαρίων από κοινού με την τουρκική ΕΝΚΑ), που καθυστερεί, η ΑΚΤΩΡ έχει αναλάβει μεγάλα έργα υποδομής στην περιοχή (βιολογικό καθαρισμό, τεχνική βάση αεροσκαφών κ.λπ.), ύψους περί το ένα δισ. ευρώ.

Σε επίπεδα άνω των τριών δισ. ευρώ εκτοξεύεται το ανεκτέλεστο της J&P – ΑΒΑΞ, συμπεριλαμβανομένης της ΑΘΗΝΑ, με σημαντικό ποσοστό να προέρχεται επίσης από τη διεθνή αγορά.

Ειδικά τον τελευταίο χρόνο, η εταιρία αξιοποιεί με κάθε τρόπο την πολυετή παρουσία του μητρικού ομίλου J&P στη Μέση και Εγγύς Ανατολή, με αποτέλεσμα να έχει αναλάβει σειρά συμβάσεων.

Αποκορύφωμα η πρόσφατη υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης για το νέο αεροδρόμιο στο Αμάν της Ιορδανίας, με κατασκευαστικό αντικείμενο περί το μισό δισ. δολάρια.

Η ΤΕΡΝΑ, με ανεκτέλεστο περί τα δύο δισ. ευρώ, εκτελεί σήμερα επτά έργα σε Εγγύς Ανατολή και Βαλκάνια.

Η διοίκηση της εταιρίας έχει δηλώσει ότι στόχος της είναι η αύξηση των εσόδων από τις διεθνείς αγορές στο 20% του συνολικού τζίρου εντός της επόμενης τριετίας.

Στον ευρύτερο κύκλο συμφερόντων του ομίλου εντάσσεται και η ΑΤΤΙΚΑΤ, η οποία διατηρεί ανεκτέλεστο περί τα 400 εκατ. ευρώ.

Τους τρεις μεγαλύτερους ομίλους ακολουθεί, από μεγάλη απόσταση, η ΑΕΓΕΚ, με ανεκτέλεστο υπόλοιπο 700 εκατ. ευρώ, κυρίως εξαιτίας του μετρό Θεσσαλονίκης (η ουσιαστική εκκίνηση του οποίου καθυστερεί).

Η διοίκηση της εταιρίας είχε δηλώσει στην τελευταία γενική συνέλευση ότι πρόκειται να υπογράψει σύμβαση υπεργολαβίας για τον οδικό άξονα Κόρινθος – Πάτρα – Πύργος – Τσακώνα, ύψους 200 εκατ. ευρώ.

Η διοίκηση της Μηχανικής, από την πλευρά της, έχει ξεκαθαρίσει ότι το βάρος του ομίλου πέφτει πλέον στην ανάπτυξη ακινήτων στο εξωτερικό.

Στην Ελλάδα θα διεκδικεί ”μόνο έργα που προσφέρουν ικανοποιητικό περιθώριο κέρδους”, ξεκαθάρισε στην τελευταία γενική συνέλευση.

Το ανεκτέλεστο του ομίλου Μηχανική προσεγγίζει σήμερα τα 500 εκατ. ευρώ.

Εκτιμήσεις για το ανεκτέλεστο υπόλοιπο των τεχνικών εταιριών (σε εκατ. ευρώ)



ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΤΕΧΝΟΔΟΜΙΚΗ: 5.000

J&P ΑΒΑΞ*: 3.200

ΤΕΡΝΑ: 2.000

ΑΕΓΕΚ: 700

ΜΗΧΑΝΙΚΗ: 500

ΑΤΤΙΚΑΤ: 400

ΠΑΝΤΕΧΝΙΚΗ: 500

ΒΙΟΤΕΡ: 350

ΜΟΧΛΟΣ: 500

*Συμπεριλαμβάνεται η ΑΘΗΝΑ

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v