Στήριγμα στις εξαγωγές αναζητούν οι εισηγμένες

Εννέα παραδείγματα εισηγμένων εταιρειών που μέσα από τις αυξημένες εξαγωγικές τους επιδόσεις κατάφεραν να αμβλύνουν τις επιπτώσεις από την οικονομική κρίση και να παραμείνουν κερδοφόρες.

Στήριγμα στις εξαγωγές αναζητούν οι εισηγμένες

Ανάσα για σημαντικό ποσοστό των ελληνικών επιχειρήσεων αποτελεί κατά τη διάρκεια της πολυετούς κρίσης, η αύξηση των εξαγωγών, που το 2015 σημείωσαν ιστορικό ρεκόρ παρά τις αρνητικές επιπτώσεις των capital controls.

Σε πρώτη φάση βέβαια, από τις εισηγμένες εταιρείες του ΧΑ ωφελήθηκαν οι κατά παράδοση εξωστρεφείς Όμιλοι της χώρας, όπως η Viohalco, ο Μυτιληναίος, τα Folli-Follie, τα Πλαστικά Κρήτης, ο Καρέλιας, τα Πλαστικά Θράκης, ο Καράτζης, τα Μάρμαρα Κυριακίδη, η Kleeman, τα ΚΡΙ-ΚΡΙ και αρκετοί άλλοι.

Αξιοσημείωτα οφέλη επίσης αποκόμισαν και οι εισηγμένες που δραστηριοποιούνται στις «εξαγωγές υπηρεσιών», όπως π.χ. η Aegean, η Autohellas (επηρεασμός από τουρισμό και θυγατρικές εξωτερικού) και τα ξενοδοχεία (Λάμψα, Ιονική, ΓΕΚΕ, Αστέρας).

Επιπλέον, οι μεγάλοι κατασκευαστικοί Όμιλοι (Ελλάκτωρ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, J&P Άβαξ) κατάφεραν να αναλάβουν σημαντικές συμβάσεις στο εξωτερικό, σε μια περίοδο που η εσωτερική δραστηριότητα είναι εμφανώς συρρικνωμένη.

Πέραν αυτών όμως, δεν ήταν λίγες οι εταιρείες που βλέποντας την εγχώρια κατανάλωση να υποχωρεί δραστικά και τις επενδύσεις να κατρακυλούν, έδωσαν μεγαλύτερη έμφαση στις εξαγωγές τους και σταδιακά κατάφεραν είτε να αντισταθμίσουν ένα μέρος των απωλειών τους από την εσωτερική αγορά, είτε ακόμη και να βρεθούν σε ακόμη πιο υψηλά επίπεδα οικονομικών επιδόσεων σε σχέση με την εκκίνηση της κρίσης.

Εννέα ενδεικτικά παραδείγματα τέτοιων επιτυχημένων κινήσεων είναι τα παρακάτω:

ΚΟΡΡΕΣ: Ο εισηγμένος Όμιλος σημείωσε στο εννεάμηνο του 2015 κύκλο εργασιών 43,9 εκατ. ευρώ (έναντι 39,4 εκατ. κατά το αντίστοιχο χρονικό διάστημα του 2014) και προ φόρων κέρδη 2,47 εκατ. ευρώ. Η άνοδος των πωλήσεων της εισηγμένης κατά την περίοδο της οικονομικής κρίσης βασίστηκε σε πολύ σημαντικό βαθμό στο κομμάτι των εξαγωγών, που κατά το πρώτο εννεάμηνο του 2015 αυξήθηκαν κατά 33%, με αιχμή του δόρατος τις ΗΠΑ. Χαρακτηριστικό είναι πως στο εννεάμηνο του 2015 οι εξαγωγές αποτελούσαν το 46% των συνολικών πωλήσεων, όταν το ποσοστό αυτό ήταν πολύ χαμηλότερο στην προ κρίσης περίοδο (28,8% κατά το πρώτο εξάμηνο του 2008 και 13,8% κατά το πρώτο μισό του 2007).

PROFILE: Ιδιαίτερα αποδοτική είναι η στροφή των εργασιών της γνωστής εταιρείας πληροφορικής στο εξωτερικό κατά τα τελευταία χρόνια, με αποτέλεσμα να παραμένει κερδοφόρος παρά τη δραστική συρρίκνωση που παρουσίασε η εγχώρια ζήτηση κατά την ίδια περίοδο. Το 2015, πάνω από το 50% του συνολικού της κύκλου εργασιών και περίπου το 80% των νέων συμβολαίων της αφορούσαν εργασίες εκτός Ελλάδας. Η ανάληψη συμβολαίων στο εξωτερικό συνεχίζεται και το 2016, με ενδεικτικές να είναι οι πρόσφατες ανακοινώσεις ότι προϊόντα του εισηγμένου Ομίλου απέκτησαν η βρετανική Fiduciam, η Rasmala στο Λονδίνο και η Banque Travelex.

Space Hellas: Άλλη μια εταιρεία πληροφορικής που παραμένει κερδοφόρος, διαθέτοντας παράλληλα ισχυρή κεφαλαιακή διάρθρωση. Τα βήματα επέκτασής της στο εξωτερικό που ξεκίνησαν κατά τα τελευταία χρόνια είναι προσεκτικά και επικεντρώνονται σε τομείς που διαθέτει συγκριτικό πλεονέκτημα. Οι αυξημένες εκτός Ελλάδας φετινές αναμενόμενες εργασίες (π.χ. έσοδα από αυτοχρηματοδοτούμενο έργο στην Κύπρο) αναμένεται να περιορίσουν τις φετινές απώλειες από τον τομέα των δημόσιων έργων (έτος-γέφυρα μεταξύ του παλαιού και του νέου ΕΣΠΑ).

ΕΛΤΟΝ Χημικά: Ο εισηγμένος Όμιλος κατάφερε κατά τη διάρκεια της οικονομικής κρίσης να αυξήσει τις πωλήσεις του τόσο εντός Ελλάδας (διεύρυνση μεριδίων αγοράς, νέες δραστηριότητες) όσο και στο εξωτερικό. Έτσι, οι πωλήσεις εννεαμήνου από τα 43,2 εκατ. του 2008 εκτινάχθηκαν στα 79 εκατ. στο εννεάμηνο του 2015 και οι αντίστοιχες εκτός Ελλάδας πωλήσεις ανέβηκαν από τα 14,6 στα 25 εκατ. ευρώ, αποτελώντας πλέον το 32% του συνολικού κύκλου εργασιών. Νέες χώρες δραστηριοποίησης είναι η Ουκρανία (μετά τη σταδιακή αποκατάσταση του κλίματος στη χώρα) και η Τουρκία (έγινε πέρυσι εξαγορά μικρής εμπορικής εταιρείας).

Στέλιος Κανάκης: Η εταιρεία διακρίνεται για την ισχυρή της κερδοφορία και για το θετικό της καθαρό ταμείο. Κατάφερε να διατηρήσει σχεδόν ανέπαφες τις πωλήσεις της από την οικονομική κρίση (τζίρος εννεαμήνου 2015 στα 13 εκατ. ευρώ έναντι 13,1 εκατ. κατά την αντίστοιχη περίοδο του 2009), καθώς οι σχετικά περιορισμένες απώλειες των ελληνικών πωλήσεων καλύφθηκαν από την αύξηση των εξαγωγών. Να σημειωθεί ότι μέσα στην προαναφερόμενη εξαετία, η κερδοφορία της εταιρείας διευρύνθηκε σημαντικά.

Ικτίνος Μάρμαρα: Λόγω της κρίσης στην εγχώρια οικονομία, οι εξαγωγές της εταιρείας αυξήθηκαν ως ποσοστό των συνολικών πωλήσεων και διαμορφώθηκαν το 2015 γύρω στο 85%. Μάλιστα, προκειμένου να υπάρχει χαμηλότερη εξάρτηση από την Κίνα, πωλήσεις γίνονται και σε άλλες χώρες της Άπω Ανατολής, ενώ πέρυσι: α) Υπήρξε δυναμική παρουσία στη Μέση Ανατολή και β) Άνοιξαν αγορές σε χώρες της Νοτίου Αμερικής.

MEVACO: Η πορεία της εταιρείας που δραστηριοποιείται στο κομμάτι της παραγωγής μεταλλικών κατασκευών επηρεάζεται έντονα από την πορεία των επενδύσεων και των κατασκευών. Η καταβαράθρωση της εγχώριας ζήτησης έστρεψε τη MEVACO στο εξωτερικό, με αποτέλεσμα να περιορίσει σε σημαντικό βαθμό τις αρνητικές επιπτώσεις. Ειδικότερα κατά το πρώτο εξάμηνο του 2015, περίπου το 45% των πωλήσεών της αφορούσε άμεσες ή έμμεσες (μέσω των πελατών της) εξαγωγές.

Σύμφωνα επίσης με τον πρόεδρο της εισηγμένης κ. Δημήτρη Κωστόπουλο, «σε πολλές περιπτώσεις καταφέραμε να συμπεριληφθούμε σε αξιοζήλευτες λίστες προμηθευτών, έχοντας λάβει πολύ σημαντικά references για έργα που ήδη έχουμε ολοκληρώσει με επιτυχία. Επιπλέον, έχουμε διευρύνει σε μεγάλο βαθμό και την γκάμα των εργασιών μας και δεν είναι τυχαίο ότι αυτή την περίοδο συζητούμε το ενδεχόμενο ανάληψης νέων συμβάσεων στο εξωτερικό. Ενδεικτικά μόνο αναφέρω τη συμμετοχή της MEVACO στην κατασκευή του οχήματος που θα ταξιδέψει στον πλανήτη Άρη, φτιάχνοντας τα κοντέινερ του συγκεκριμένου οχήματος».

AS Company: H εταιρεία δραστηριοποιείται στις αγορά των παιχνιδιών, των παιδικών ηλεκτρονικών υπολογιστών και του παιδικού ενδύματος. Σε μια πτωτική εγχώρια αγορά, έδωσε έμφαση κατά τα τελευταία χρόνια στις εξαγωγές, με αποτέλεσμα να διατηρείται σε κερδοφόρο επίπεδο και να διαθέτει ισχυρή ρευστότητα. Με βάση τα στοιχεία του εννεαμήνου του 2015, το 14% των συνολικών της πωλήσεων αφορούσε εξαγωγές (τόσο εντός, όσο και εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης), όταν το ποσοστό αυτό για το αντίστοιχο εννεάμηνο του 2014 είχε διαμορφωθεί στο 15,2%.

Γενική Εμπορίου: Η δραστηριότητά της (εμπορία υδραυλικού-βιομηχανικού εξοπλισμού) επηρεάζεται σε μεγάλο βαθμό από την πορεία των επενδύσεων, η οποία κατά τη διάρκεια της οικονομικής κρίσης ακολούθησε κατακόρυφη πτώση. Η εισηγμένη έχει καταφέρει να διατηρεί κερδοφόρο αποτέλεσμα χάρη στις εξαγωγικές της προσπάθειες που αναπτύχθηκαν κατά τα τελευταία χρόνια, με αποτέλεσμα το 2015 το 40% περίπου του συνολικού κύκλου εργασιών να αφορούν πωλήσεις που άμεσα ή έμμεσα (μέσω των πελατών της στον κατασκευαστικό κλάδο) κατευθύνονται στο εξωτερικό. Η επίδοση αυτή θα μπορούσε να ήταν ακόμη καλύτερη, αν δεν υπήρχαν πόλεμοι και ταραχές σε χώρες όπως το Ιράκ και η Λιβύη.

Στέφανος Kοτζαμάνης [email protected]

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v