Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Το τεχνικό πρόβλημα που φούντωσε τις φήμες για την τύχη των ΕΛΤΑ

Το μηχανογραφικό σύστημα οδήγησε σε μικρή καθυστέρηση της καταβολής μισθών στα ΕΛΤΑ, με αποτέλεσμα να επανέλθουν οι φήμες για την τύχη του ιστορικού οργανισμού, που βρίσκεται σε δεινή οικονομική θέση. Τι απαντά η διοίκηση.

Το τεχνικό πρόβλημα που φούντωσε τις φήμες για την τύχη των ΕΛΤΑ

Πλήθος σεναρίων τροφοδότησαν τα προβλήματα που παρουσιάστηκαν στα μέσα της εβδομάδας με τη μισθοδοσία των περίπου 7.000 υπαλλήλων των Ελληνικών Ταχυδρομείων (ΕΛΤΑ).

Το πρόβλημα αποδόθηκε σε τεχνικά ζητήματα με το μηχανογραφικό σύστημα. Όμως, εξαιτίας της εξαιρετικά δυσμενούς οικονομικής θέσης που βρίσκεται ο ιστορικός οργανισμός, με τις πολύ μεγάλες ζημίες και τα προβλήματα ρευστότητας που εντείνονται μήνα με τον μήνα, αρκετοί στοιχηματίζουν πως σύντομα θα χρειαστούν ριζικά μέτρα για να αποφευχθεί η πλήρης κατάρρευση.

Η τύχη των ΕΛΤΑ φαίνεται πως εξαρτάται από την καταβολή των οφειλών του δημοσίου για τη λεγόμενη «Καθολική Υπηρεσία», για την παροχή ταχυδρομικών υπηρεσιών ακόμα και στην τελευταία γωνιά της χώρας.

Η διοίκηση των ΕΛΤΑ είχε εγγράψει στο κονδύλι «Απαιτήσεις» τα 150.820.000 ευρώ για την «Καθολική Υπηρεσία», αλλά οι ορκωτοί ελεγκτές αναφέρουν πως «σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουν τεθεί στη διάθεσή μας, το εν λόγω ποσό δεν έχει ελεγχθεί από τις αρμόδιες ελεγκτικές αρχές, δεν έχει καταστεί βεβαιωμένο και δεν έχει ακόμη εγκριθεί στον κρατικό προϋπολογισμό, μέσω του οποίου θα πραγματοποιηθεί η εκταμίευσή του, ενώ η ημερομηνία καταβολής αυτού δεν είναι σαφής».

Χωρίς αυτά τα 150.800.000 ευρώ, τα ίδια κεφάλαια των ΕΛΤΑ μειώνονται κατά 107.082.000 ευρώ, ενώ τα αποτελέσματα του 2015 μειώνονται κατά περίπου 35.000.000 ευρώ.

Η καταβολή του ποσού, που έχει αυξηθεί, βρέθηκε στο στόχαστρο της Κομισιόν, η οποία ειδοποίησε πως θα το θεωρήσει «παράνομη κρατική ενίσχυση». Έτσι το υπουργείο Υποδομών (τότε εποπτεύον υπουργείο) αναγκάστηκε να στείλει επιστολή που να δηλώνει πως δεν θα πληρώσει.

Τώρα η διοίκηση, σε ερώτηση του Euro2day.gr, υποστηρίζει πως «τα ΕΛΤΑ παρέχουν, σύμφωνα με τον Νόμο, Καθολικές Ταχυδρομικές Υπηρεσίες από το 2013 ανελλιπώς και επιτυχώς σε όλη τη χώρα, χωρίς καμία πληρωμή μέχρι σήμερα. Η σχετική μελέτη-αίτημα που υποβλήθηκε από τα ΕΛΤΑ στην Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ) υπολογίζει αυτό το κόστος παροχής καθολικής υπηρεσίας στα 50.000.000 ευρώ τον χρόνο, για τα έτη 2013-2014-2015. Η προβλεπόμενη τεχνική διαδικασία για την καθολική υπηρεσία στο καθεστώς των κρατικών ενισχύσεων χρειαζόταν επικαιροποίηση και γι’ αυτόν τον λόγο θα αντικατασταθεί με νέα. Εξ όσων γνωρίζουμε, έχουν κινηθεί οι σχετικές διαδικασίες από το αρμόδιο Υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών & Ενημέρωσης για την τακτοποίηση του θέματος».

Τον τελευταίο καιρό, πάντως, με βάση τα αποτελέσματα εννεαμήνου 2016, το μηνιαίο ταμειακό έλλειμμα των ΕΛΤΑ ξεπερνάει τα 4.000.000 ευρώ, ενώ η προεξόφληση απαιτήσεων μεγάλων πελατών (factoring) εξαντλείται καθώς έχει γίνει χρήση 30.000.000 ευρώ από τα συνολικά 52.200.000 ευρώ.

Μάλιστα υπήρξαν πληροφορίες πως η Eurobank, εξαιτίας της δύσκολης οικονομικής κατάστασης των ΕΛΤΑ, πιέζεται (από τους κανονισμούς του ESM) να «παγώσει» και τα τελευταία 20.000.000 από το factoring, με αποτέλεσμα το ταμειακό πρόβλημα να επιτείνεται.

Η διοίκηση των ΕΛΤΑ ωστόσο υποστηρίζει πως οι σχέσεις με τη Eurobank (που είναι και μέτοχος του 10% των ΕΛΤΑ) «είναι άριστες. Δεν υπήρξε κανένα πρόβλημα και σχεδιάζονται κοινές αναπτυξιακές δράσεις»!

Επιπλέον, τα αρνητικά ίδια κεφάλαια είναι κάτω του ορίου του 10% του καταβεβλημένου μετοχικού κεφαλαίου (που ορίζει ο νόμος περί ανώνυμων εταιρειών), ενώ οι ζημίες στο εννεάμηνο του 2016 διαμορφώθηκαν σε 37.700.000 ευρώ, δηλαδή σε υπερδιπλάσια επίπεδα έναντι των προϋπολογισθέντων.

Τα ΕΛΤΑ παρουσίασαν το 2015 ενοποιημένα έσοδα 364.402.000 ευρώ και είχαν ζημίες 10.265.000 ευρώ. Το συνολικό κόστος λειτουργίας του ομίλου ανερχόταν σε 318.907.000 ευρώ, με το 72,3%, δηλαδή περί τα 230.000.000 ευρώ, να είναι μισθοδοσία. Στο τέλος του προηγούμενου έτους απασχολούσαν 7.027 υπαλλήλους, με αποτέλεσμα να προκύπτει μέσος μικτός μισθός που προσεγγίζει τις 2.340 ευρώ.

Η διοίκηση απαντά πως «σε όλα τα Ταχυδρομεία του κόσμου, το μισθολογικό κόστος συμμετέχει κατά το μεγαλύτερο ποσοστό στο συνολικό κόστος λειτουργίας τους». Προσθέτει πως «από τον Απρίλιο του 2016, έχει ξεκινήσει στα ΕΛΤΑ ένα δυναμικό πρόγραμμα αναδιοργάνωσης, με δύο στόχους, τη μείωση των λειτουργικών δαπανών και την ενίσχυση των εσόδων. Ήδη, μέχρι τις 31/12/2016, έχει επιτευχθεί μείωση λειτουργικών δαπανών ύψους 20.000.000 ευρώ. Επιπρόσθετα, υλοποιείται ριζική αναδιοργάνωση της παραγωγικής λειτουργίας της εταιρίας, με αποτέλεσμα την περαιτέρω μείωση του κόστους, τη βελτίωση της αποτελεσματικότητας, την αύξηση των εσόδων και την καλύτερη εξυπηρέτηση των πελατών».

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v