Ενισχύεται το ενδιαφέρον για τους ελληνικούς υδρογονάνθρακες

Για πρώτη φορά ο Γιώργος Σταθάκης μίλησε για τις προοπτικές της χώρας ως παραγωγού φυσικού αερίου. Κινητικότητα στις έρευνες υδρογονανθράκων. Το project του EastMed και οι εναλλακτικές οδεύσεις των κοιτασμάτων του Ισραήλ και της Κύπρου προς την Ε.Ε.

Ενισχύεται το ενδιαφέρον για τους ελληνικούς υδρογονάνθρακες

Τις προοπτικές της Ελλάδας ως χώρας παραγωγού φυσικού αερίου στο μέλλον αλλά και του κόμβου μεταφοράς ποσοτήτων από την ανατολική Μεσόγειο στην Ε.Ε. ανοίγει η χθεσινή κοινή διακήρυξη για την προώθηση του αγωγού EastMed που υπέγραψαν στο Τελ Αβίβ οι αρμόδιοι υπουργοί του Ισραήλ, της Κύπρου, της Ελλάδας και της Ιταλίας.

Η σχετική αναφορά άλλωστε του υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας Γιώργου Σταθάκη ότι «η Ελλάδα υποστηρίζει τους σχεδιασμούς του EastMed, με τη διπλή ιδιότητα του στρατηγικού διαμετακομιστικού κόμβου και μελλοντικά, ως δυνητικά upstream χώρας στην παραγωγή φυσικού αερίου», κρύβει και την κινητικότητα των τελευταίων μηνών, που διαπιστώνεται στην υπόθεση των ερευνών και εκμετάλλευσης υδρογονανθράκων στα θαλάσσια και χερσαία οικόπεδα. Εξελίξεις που δεν προέρχονται μόνο από την πλευρά της κυβέρνησης, με τη δρομολόγηση προς υπογραφή και κύρωση των παραχωρήσεων στις εταιρίες που πήραν τους διαγωνισμούς, αλλά και από τις ίδιες τις επιχειρήσεις.

Είναι ενδεικτική η περίπτωση της Energean Oil & Gas που ανακοίνωσε το deal με τον ισπανικό κολοσσό της Repsol για τα «οικόπεδα» των Ιωαννίνων και της Αιτωλοακαρνανίας, αλλά και της φημολογούμενης συνεργασίας μεταξύ των ΕΛ.ΠΕ και της ExxonMobil. Όπως επίσης και το ενδιαφέρον της γαλλικής Total, η οποία μαζί με την Edison, παρά τη μεγάλη καθυστέρηση και την αβέβαιη οικονομική κατάσταση της χώρας, παραμένουν στο παιχνίδι των ερευνών μέσω της συνεργασίας που έχουν με τα ΕΛ.ΠΕ.

Πηγές της αγοράς θέλουν τους προσεχείς μήνες να εκδηλώνονται κι άλλες συνεργασίες όπως και ενδιαφέρον από ξένους κολοσσούς για τα πετρέλαια της χώρας.

Ο EastMed

Ο αγωγός μεταφοράς φυσικού αερίου από το Ισραήλ στην Κύπρο και από εκεί στην Κρήτη, την Πελοπόννησο, τη δυτική Ελλάδα και τη Θεσπρωτία κι έπειτα μέσω του Ιονίου και της Αδριατικής στην Ιταλία είναι ένα έργο που στηρίζεται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Μάλιστα παρών στην υπογραφή της κοινής διακήρυξης ήταν και ο Επίτροπος για θέματα Ενέργειας Μιγκέλ Αρίας Κανιέτε, ο οποίος και τόνισε ότι «το έργο θα έχει υψηλή αξία σε ό,τι αφορά στην ασφάλεια της παροχής και στον στόχο της διαφοροποίησης».

Ο EastMed, μήκους 2.200 χλμ., έχει κόστος κοντά στα 5 με 6 δισ. ευρώ και σχεδιάζεται για τη δυνατότητα μεταφοράς ποσοτήτων φυσικού αερίου 10 έως 16 δισ. κυβικά μέτρα. Σκοπός του έργου είναι η μεταφορά φυσικού αερίου από τα κοιτάσματα της Λεβαντίνης στο Ισραήλ και της Κύπρου προς την Ε.Ε. Οι εναλλακτικές οδεύσεις που μελετήθηκαν, όπως με αγωγό προς την Τουρκία ή με υγροποιημένη μορφή μέσω Αιγύπτου, μπορεί να είναι πιο οικονομικές (ιδίως μέσω Τουρκίας), ωστόσο κρύβουν αυξημένο γεωπολιτικό ρίσκο.

Το έργο σχεδιάζεται ώστε να είναι έτοιμο μέχρι το 2025, ωστόσο καθοριστικός παράγοντας για την υλοποίησή του είναι η εύρεση προμηθευτών στην Ε.Ε. Σημαντικό ρόλο για την υλοποίηση του αγωγού παίζουν οι εταιρίες ΔΕΠΑ και Edison, οι οποίες έχοντας συστήσει την κοινοπραξία IGI Poseidon τρέχουν το υποθαλάσσιο τμήμα του αγωγού από τη Θεσπρωτία στην Ιταλία.

Μάλιστα, στη διακήρυξη που υπέγραψαν οι υπουργοί των τεσσάρων χωρών δεσμεύονται ότι « θα υποστηρίξουν τις δραστηριότητες ανάπτυξης του αγωγού EastMed και προς αυτή την κατεύθυνση θα στηρίξουν την αίτηση της κοινοπραξίας IGI Poseidon για εξασφάλιση ευρωπαϊκής χρηματοδότησης από τον κανονισμό «Συνδέοντας την Ευρώπη».

Ο επόμενος μεγάλος στόχος για την προώθηση του αγωγού είναι η διακυβερνητική συμφωνία. Έτσι αποφασίστηκε η συγκρότηση «μιας τετραμερούς ομάδας εργασίας, με σκοπό την παρακολούθηση και τη στήριξη του έργου του αγωγού EastMed και την εξέταση όρων για την απαραίτητη Διακυβερνητική Συμφωνία για επίσπευση της κατασκευής του έργου», όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά στη διακήρυξη.

Η επόμενη φάση του αγωγού είναι οι τεχνικές μελέτες που θα χρηματοδοτηθούν από την Ευρ. Επιτροπή.

 

Χρήστος Κολώνας x.kolonas@euro2day.gr

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v