Επιμένουν οι Κινέζοι για το «Ελευθέριος Βενιζέλος»

Ενδιαφέρον τουλάχιστον για το 30% της Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών από τη Shenzhen Airport. Στην ατζέντα των επαφών Τσίπρα στο Πεκίνο το θέμα. Οι εκκρεμότητες για τη νέα σύμβαση με τους Καναδούς της PSP και η πρόσληψη του συμβούλου.

Επιμένουν οι Κινέζοι για το «Ελευθέριος Βενιζέλος»

Παραμένει το ενδιαφέρον του κινεζικού ομίλου Shenzhen Airport Group για το 30% ή και μεγαλύτερο ποσοστό της Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών (ΔΑΑ) που διαχειρίζεται το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος».

Μάλιστα το θέμα είναι στην ατζέντα των επαφών που θα έχει ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας στο Πεκίνο αυτή την εβδομάδα, στο πλαίσιο του διεθνούς φόρουμ για την κινεζική πρωτοβουλία «One Belt, One Road» (Μια Ζώνη, Ενας Δρόμος).

Πρόκειται για μία από τις 17 πιθανές επενδύσεις που περιλαμβάνονται και σε κατάλογο που έστειλε στον υφυπουργό Οικονομίας Στέργιο Πιτσιόρλα η διοίκηση του Ελληνο-κινεζικού Οικονομικού Συμβουλίου, μαζί με προτάσεις για επενδύσεις στις τηλεπικοινωνίες, στον τουρισμό κ.ά.

Η Shenzhen Airport Group, που διαχειρίζεται ένα από τα μεγαλύτερα αεροδρόμια της Κίνας (Shenzhen Baoan International Airport), είχε και στο παρελθόν ενδιαφερθεί για τον ΔΑΑ από κοινού με την επενδυτική εταιρεία Friedmann Pacific Asset Management Limited (FPAM), ενώ είχαν συναντηθεί και με τον πρώην πρωθυπουργό Αντώνη Σαμαρά. Πραγματοποίησαν και συνέντευξη Τύπου στην Αθήνα, παρά τις προτροπές της τότε διοίκησης του Ταμείου Ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ) να μην προχωρήσουν σε εξαγγελίες αφού δεν είναι «ώριμη» η πώληση του 30% που ελέγχει το Ταμείο, καθώς προηγείται η 20ετής επέκταση της σύμβασης παραχώρησης μέχρι το 2046.

Το ΤΑΙΠΕΔ ελέγχει το 30% του ΔΑΑ, ενώ το ελληνικό Δημόσιο διατηρεί το 25%. Το 40% βρίσκεται υπό τον έλεγχο του καναδικού επενδυτικού ομίλου PSP και η οικογένεια Κοπελούζου κατέχει περί το 5%.

Σε εξέλιξη βρίσκεται και η διαδικασία 20ετούς παράτασης της σύμβασης παραχώρησης που έχει υπογράψει το ελληνικό δημόσιο με τη Διεθνής Αερολιμήν Αθηνών μέχρι το 2046. Οι συζητήσεις με το καναδικό σχήμα υποτίθεται πως έχουν ολοκληρωθεί εδώ και μήνες, όμως φαίνεται πως υπάρχουν εκκρεμότητες.

Μία από αυτές είναι, σύμφωνα με ανεπιβεβαίωτες πληροφορίες, η απαίτηση της ελληνικής πλευράς να παραιτηθούν οι Καναδοί από το δικαίωμα πρώτης άρνησης που διαθέτουν (με βάση τη σύμβαση παραχώρησης) στην περίπτωση πώλησης του 30%.

Πριν από λίγες ημέρες, το ΤΑΙΠΕΔ προχώρησε σε πρόσκληση ενδιαφέροντος για την επιλογή του χρηματοοικονομικού συμβούλου που θα αναλάβει την πώληση του 30%. Η προθεσμία εκδήλωσης ενδιαφέροντος για τους υποψηφίους συμβούλους λήγει στις 25 Μαΐου.

Στην αεροπορική αγορά επισημαίνουν, πάντως, πως το ενδιαφέρον του Πεκίνου για τον ΔΑΑ πιθανώς ενισχύεται από το γεγονός πως οι Καναδοί της PSP συμφώνησαν προ μηνών να μεταβιβάσουν την εταιρεία διαχείρισης του αεροδρομίου των Τιράνων σε κινεζικό όμιλο. Συγκεκριμένα, ο κινεζικός όμιλος China Everbright συμφώνησε με τους Καναδούς την εξαγορά της Tirana International Airport (TIA).

Το αεροδρόμιο της γειτονικής χώρας, μαζί με το «Ελευθέριος Βενιζέλος» και τα αεροδρόμια Βουδαπέστης, Ντίσελντορφ και Αμβούργου, ελέγχονταν από την AviAlliance, βασικός μέτοχος της οποίας είναι από τις αρχές του 2013 η PSP. Οι Καναδοί είχαν αγοράσει τη θυγατρική του γερμανικού κατασκευαστικού ομίλου Hochtief στη διαχείριση αεροδρομίων, την οποία και μετονόμασαν σε AviAlliance. Η AviAlliance κατείχε το 47% της εταιρείας διαχείρισης του αεροδρομίου της αλβανικής πρωτεύουσας, ενώ το 31,7% κατέχει η γερμανική DEG (θυγατρική της κρατικής επενδυτικής τράπεζας της Γερμανίας KfW) και το 21,3% το αμερικανικών συμφερόντων Albanian-American Enterprise Fund (AAEF).

Φώτης Κόλλιας fotisk2@euro2day.gr

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v