Ανοδος… με δόντια για την ασφαλιστική παραγωγή

Γιατί προβληματίζεται η αγορά παρά την ανάκαμψη που σημειώνει φέτος η ασφαλιστική παραγωγή. Οι κλάδοι που κάνουν τη διαφορά και οι διαρθρωτικές αδυναμίες που πρέπει να αντιμετωπιστούν.

Ανοδος… με δόντια για την ασφαλιστική παραγωγή

H άνοδος της ασφαλιστικής παραγωγής κατά το πρώτο φετινό επτάμηνο μπορεί μεν να ικανοποιεί ως ένα βαθμό τους παράγοντες της αγοράς, ωστόσο δεν είναι σε θέση να άρει μια σειρά προβληματισμών που οι ίδιοι εκφράζουν.

Ειδικότερα, η Ένωση Ασφαλιστικών Εταιρειών Ελλάδος δημοσίευσε χθες τα αποτελέσματα της έρευνας που εκπόνησε για την πορεία της παραγωγής για το χρονικό διάστημα Ιανουαρίου-Ιουλίου του 2018. Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, η αύξηση που σημείωσε η παραγωγή ήταν της τάξεως του 4,3% και αυτή προήλθε κυρίως:

• Από το +14,8% του κλάδου υγείας. Ο κλάδος συνεχίζει και φέτος να αναπτύσσεται με διψήφιους ρυθμούς, πλην όμως η ανοδική πορεία των τελευταίων ετών οφείλεται περισσότερο στην αύξηση των τιμολογίων, παρά στη διεύρυνση του αριθμού των ασφαλισμένων. Άλλωστε, οι Έλληνες σε σχέση με τους λοιπούς Ευρωπαίους πληρώνουν πολύ μεγαλύτερα ποσά για την υγεία τους «από τη τσέπη τους» (out of the pocket), καθώς το δημόσιο σύστημα πάσχει και η συμμετοχή των ιδιωτικών ασφαλιστικών εταιρειών είναι πολύ περιορισμένη.

• Από το +17,5% των Συλλογικών Συνταξιοδοτικών Κεφαλαίων. Πρόκειται κυρίως για προγράμματα ομαδικής ασφάλισης, τα οποία προσφέρουν και ορισμένα κίνητρα, κυρίως ως προς το χρονισμό της καταβολής των φορολογικών υποχρεώσεων. Ωστόσο, παρά το ότι τα προβλήματα του συνταξιοδοτικού στη χώρα μας είναι πολύ μεγάλα, η μέχρι τώρα ανάπτυξη των ομαδικών ασφαλίσεων είναι σαφώς περιορισμένη.

• Από το +0,3% στον κλάδο των οχημάτων. Η οριακή μόνο άνοδος της παραγωγής, παρά το γεγονός ότι ο καλυπτόμενος στόλος αυξήθηκε κατά αρκετές εκατοντάδες χιλιάδες αυτοκίνητα (ηλεκτρονικές διασταυρώσεις της ΑΑΔΕ για εντοπισμό των ανασφάλιστων οδηγών) οφείλεται σε δύο λόγους:

α) Στις συνεχιζόμενες μειώσεις τιμολογίων από την πλευρά των εταιρειών (οι πλείστες ολοκληρώθηκαν πέρυσι, ωστόσο φέτος επιδρούν σε δωδεκάμηνη βάση).

β) Στην αύξηση του μεριδίου αγοράς των ΕΠΥ (εταιρείες Ελεύθερης Παροχής Υπηρεσιών), που φαίνεται να έχει σκαρφαλώσει γύρω στο 15% του κλάδου οχημάτων (με ανοδική τάση), με βασικό όπλο τα χαμηλά τιμολόγια. Οι ασφαλιστικές εταιρείες έχουν κατ’ επανάληψη εκφράσει την ανάγκη αυστηρότερου ελέγχου των ΕΠΥ, καταγγέλλοντας πως σε ορισμένες περιπτώσεις ακολουθείται η πρακτική του «εποπτικού arbitrage» σε βάρος τους. Από την πλευρά τους, οι ευρωπαϊκές εποπτικές αρχές έχουν ξεκινήσει κάποιες συζητήσεις επί του θέματος, ωστόσο είναι ιδιαίτερα αβέβαιο το αν και το πότε όλα αυτά θα οδηγήσουν σε αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο.

Γενικότερα πάντως, οι παράγοντες της αγοράς υποστηρίζουν πως υπάρχουν σαφή περιθώρια μελλοντικής ανόδου της εγχώριας ασφαλιστικής παραγωγής, στο βαθμό που αρχίσει να διευρύνεται το διαθέσιμο εισόδημα των ελληνικών νοικοκυριών και προσαρμοστεί το εγχώριο θεσμικό πλαίσιο στα ευρωπαϊκά δεδομένα, σε ότι αφορά το δεύτερο ασφαλιστικό πυλώνα, τα ΣΔΙΤ στο χώρο της υγείας και την κάλυψη των φυσικών καταστροφών.

Στέφανος Kοτζαμάνης kotzamanis@euro2day.gr

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus