Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Facebook: Δυο μέτρα και δυο σταθμά για τις πολιτικές διαφημίσεις

Από ψιλή κρησάρα περνάει πλέον το Facebook τις πολιτικές διαφημίσεις στις ΗΠΑ, με πλήρες... φακέλωμα των σχεδιαστών και χρηματοδοτών. Παραμένει, όμως, άγνωστο πότε θα επεκταθεί το ίδιο μοντέλο στον υπόλοιπο κόσμο.

Facebook: Δυο μέτρα και δυο σταθμά για τις πολιτικές διαφημίσεις

Επειδή η Ελλάδα θα μπει σύντομα σε εκλογική χρονιά, με αποτέλεσμα να πυκνώσουν και οι αναφορές σε fake news από τις αντιμαχόμενες πλευρές, έχει ενδιαφέρον η στάση που τηρεί το Facebook απέναντι στις διαφημίσεις με πολιτικό περιεχόμενο ή «για ζητήματα εθνικής σημασίας».

Στην πλατφόρμα κοινωνικών δικτύων έχουν ήδη βάλει στενό κορσέ σε όσους θέλουν να εντάξουν τέτοιες διαφημίσεις στις ΗΠΑ. Προς το παρόν, δεν γνωρίζουμε αν και πότε θα εφαρμόσουν το ίδιο μοντέλο και σε άλλες χώρες.

Οι κυριότερες πηγές των fake news δεν είναι συνήθως επίσημοι λογαριασμοί πολιτικών παραγόντων ούτε διαφημίσεις, αλλά άσχετα accounts τα οποία -όπως απέδειξε και η εν εξελίξει έρευνα στις ΗΠΑ- είναι στην πραγματικότητα υποκινούμενα από συγκεκριμένα συμφέροντα. Πώς ακριβώς θα ελέγχεται μια ανάρτηση «τυχαίου» λογαριασμού για τις φημολογούμενες σχέσεις ενός πολιτικού με επιχειρηματία ή για μια επίσκεψη που δεν πραγματοποίησε; Αυτό τον γρίφο δεν τον έλυσαν ακόμα στο Facebook. Επιχειρούν, όμως, να ανακόψουν το «σπονσοράρισμα» τέτοιων αναρτήσεων, ενίοτε από πολιτικά πρόσωπα ή φορείς, ώστε να φτάσουν σε όσο το δυνατόν περισσότερους αποδέκτες.

Ετσι, όσοι θέλουν πλέον να βάλουν πολιτικές διαφημίσεις ή διαφημίσεις για «ζητήματα εθνικής σημασίας» στις ΗΠΑ περνούν από ψιλή κρησάρα αφού πρέπει να διαπιστευθούν και να υποβάλουν στο Facebook σειρά προσωπικών δεδομένων: Από το κινητό τους τηλέφωνο μέχρι αντίγραφο της ταυτότητάς τους. Επιπλέον πρέπει να επιβεβαιώσουν πως είναι κάτοικοι των ΗΠΑ (βλέπετε βρίσκεται ακόμα σε εξέλιξη η έρευνα για την ανάμιξη της Ρωσίας στην τελευταία προεκλογική καμπάνια). Για να ολοκληρωθεί η επιβεβαίωση των στοιχείων του διαφημιζόμενου πρέπει να παρουσιάσει και στοιχεία και για τον χρηματοδότη της διαφημιστικής καμπάνιας.

Επίσης, οι διαφημιζόμενοι και όσοι σχεδιάζουν τις διαφημίσεις στο Facebook πρέπει να δηλώνουν πως πρόκειται για πολιτικές διαφημίσεις ή διαφημίσεις «ζητήματος εθνικής σημασίας». Μάλιστα όσοι αναπτύσσουν ή επεξεργάζονται τέτοιες διαφημίσεις, πρέπει να έχουν επιβεβαιώσει την ταυτότητά τους στο Facebook.

Το τρίτο βήμα που έχει ανακοινώσει η πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης είναι ένα αρχείο με όλες τις πολιτικές διαφημίσεις, στο οποίο θα έχουν πρόσβαση οι πολίτες για επτά χρόνια από την ημερομηνία που δημιουργήθηκαν. Βέβαια αυτό το αρχείο λειτουργεί προς το παρόν μόνο στις ΗΠΑ και από τα μέσα Αυγούστου στη Βραζιλία. Όπως αναφέρεται, «το Facebook δημιούργησε τη βιβλιοθήκη διαφημίσεων για να προσφέρει στους χρήστες περισσότερες πληροφορίες σχετικά με κάποιες από τις διαφημίσεις που βλέπουν και τους διαφημιζόμενους που τις χρηματοδοτούν.

Προς το παρόν, η βιβλιοθήκη περιέχει μόνο διαφημίσεις που έχουν προβληθεί από άτομα στις ΗΠΑ και τη Βραζιλία». Συγκεκριμένα, το Facebook ξεκίνησε να συγκεντρώνει διαφημίσεις που ξεκίνησαν να προβάλλονται στις ΗΠΑ από τις 7 Μαΐου 2018 και στη Βραζιλία από τις 16 Αυγούστου 2018 και μετά.

Χρονοδιάγραμμα για την επέκταση του συγκεκριμένου μοντέλου σε άλλες χώρες δεν έχει ανακοινωθεί από το Facebook.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v