Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Καραμπόλα θεσμών, ΤΑΙΠΕΔ και Υπ. Υποδομών για την Εγνατία Οδό

Πιέσεις για να προχωρήσει η παραχώρηση της Εγνατίας Οδού από τους θεσμούς προς την κυβέρνηση. Πρόχειρος ο διαγωνισμός του ΤΑΙΠΕΔ, επανέλαβε σήμερα ο Χρ. Σπίρτζης. Η κόντρα για τα διόδια και τα «δισ. ευρώ» για τη συντήρηση.

Καραμπόλα θεσμών, ΤΑΙΠΕΔ και Υπ. Υποδομών για την Εγνατία Οδό

«Τον παλιό καλό δρόμο της πώλησης περιουσιακών στοιχείων με φουσκωμένο ταμείο, ώστε ο αγοραστής να βγάζει 100 από τη μία τσέπη και να εισπράττει 50 στην άλλη, θέλει να εφαρμόσει η διοίκηση του Ταμείου Ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ) και στην Εγνατία Οδό», σύμφωνα με κυβερνητικά στελέχη. Στο συγκεκριμένο σχέδιο αποδίδουν τα ίδια στελέχη το γεγονός πως από το ταμείο διαρρέουν τις τελευταίες ημέρες διάφορα εναντίον κάθε απόπειρας του υπουργείου Υποδομών και της διοίκησης της Εγνατία Οδός ΑΕ να ακουμπήσει τα 190 εκατ. ευρώ που υπάρχουν στα ταμεία της εταιρείας.

Σημειώνεται πως δεν πωλείται η Εγνατία Οδός ΑΕ, αλλά παραχωρείται ο οδικός άξονας. Ομως στο ΤΑΙΠΕΔ θέλουν να δαπανηθούν τα 190 εκατ. ευρώ για τη συντήρηση, ώστε να είναι πιο ελκυστικός ο οδικός άξονας στους υποψήφιους επενδυτές. Στο υπουργείο Υποδομών υποστηρίζουν πως η μεταφορά αποθεματικών της εταιρείας που δεν πωλείται στον μελλοντικό ανάδοχο του διαγωνισμού του ΤΑΙΠΕΔ είναι παράνομη.

Στο Ταμείο, όμως, θεωρούν πως τα 190 εκατ. ευρώ μπορούν να αποτελέσουν προίκα για τους ομίλους που θα αναλάβουν τη διαχείριση της Εγνατίας Οδού μέσω του στοιχειωμένου διαγωνισμού παραχώρησης, ο οποίος «αποδεικνύεται πως σχεδιάστηκε με περισσή προχειρότητα» όπως έχει υποστηρίξει και στο παρελθόν ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης. Σήμερα, κατά τη συνάντηση με τους θεσμούς, ο κ. Σπίρτζης δεν πέρασε ευχάριστα καθώς η παραχώρηση της Εγνατίας Οδού είναι ψηλά στην ατζέντα. Επέμεινε, όμως, κατά πληροφορίες πως οι ευθύνες για τις καθυστερήσεις του διαγωνισμού πρέπει να αναζητηθούν στο ΤΑΙΠΕΔ.

Από τη συνάντηση επιβεβαιώθηκε, πάντως, πως η παραχώρηση της Εγνατίας Οδού θα αποτελέσει άθλο αφού ουδέποτε έχει γίνει βαριά συντήρηση στον οδικό άξονα. Εκτιμάται πως απαιτούνται περί τα 6 δισ. ευρώ για να αντικατασταθούν στοιχεία του αυτοκινητόδρομου, ώστε να καλύπτουν τις κοινοτικές απαιτήσεις ασφαλείας (π.χ. σε σήραγγες και γέφυρες) και τις προδιαγραφές ενός σύγχρονου δρόμου.

Το αστείο της υπόθεσης είναι πως ο διαγωνισμός του ΤΑΙΠΕΔ προχώρησε χωρίς να έχει βρεθεί φόρμουλα για το ποιος θα επιβαρυνθεί από το κόστος της αναβάθμισης του οδικού άξονα για την οποία, εξαιτίας της πολυετούς αδράνειας του δημοσίου, απαιτούνται πλέον κεφάλαια αντίστοιχα με το κόστος κατασκευής του οδικού άξονα! Στο υπουργείο Υποδομών θεωρούν, πάντως, πως το τεύχος δημοπράτησης είναι σαφές και πως το κόστος της βαριάς συντήρησης θα επιβαρύνει τον παραχωρησιούχο που θα προκύψει από το διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ. Αυτό το σημείο χρησιμοποιούν ως επιχείρημα και για τη μη αξιοποίηση των αποθεματικών της Εγνατίας Οδού για τη βαριά συντήρηση. Κατά πληροφορίες σήμερα τόνισαν στους θεσμούς πως η Εγνατία Οδός ΑΕ "δίνει 212 εκατ. ευρώ για την ελαφριά συντήρηση και άλλα 45 εκατ. ευρώ για τη λειτουργία των διοδίων".

Όπως είχε αποκαλύψει προ μηνών το Euro2day.gr, κατά μήκος του αυτοκινητόδρομου λειτουργούν 33 σήραγγες, από τις οποίες μόνο οι δύο είναι πλήρως αδειοδοτημένες με βάση τις κοινοτικές προδιαγραφές, ενώ οι υπόλοιπες λειτουργούν με προσωρινές άδειες. Μάλιστα, κατά παραβίαση των κοινοτικών οδηγιών, δεν τηρείται η απαγόρευση διέλευσης επικίνδυνων φορτίων. Κυβερνητικά στελέχη που παρακολουθούν τον διαγωνισμό επισημαίνουν πως στο ΤΑΙΠΕΔ "εμφανίζονται μονίμως έκπληκτοι για τις ανάγκες βαριάς συντήρησης και την ανάγκη κάλυψης των κοινοτικών απαιτήσεων όταν εδώ και χρόνια συμμετέχουν στο διοικητικό συμβούλιο της Εγνατία Οδός ΑΕ".

Οσο για τις ενστάσεις επί του σχεδίου μεταφοράς προσωπικού από την Εγνατία Οδός ΑΕ σε άλλες υπηρεσίες, στο υπουργείο Υποδομών υποστηρίζουν πως το πρόβλημα λειτουργίας της τελευταίας δεν θα είναι όσο μεγάλο εμφανίζεται στις διαρροές του ΤΑΙΠΕΔ! Ειδικά όταν πολλές υπηρεσίες του δημοσίου, οι οποίες προωθούν άλλα κρίσιμα έργα, είναι υποστελεχωμένες και χρειάζονται προσωπικό με εμπειρία. 

Σύμφωνα με πληροφορίες, κατά τη σημερινή συνάντηση των εκπροσώπων των δανειστών με τον υπουργό Υποδομών, ο κ. Σπίρτζης επανέλαβε πως ο διαγωνισμός σχεδιάστηκε πρόχειρα και γι’ αυτό τον λόγο δύσκολα θα προχωρήσει. Η άλλη πλευρά υπενθύμισε, όμως, τις δεσμεύσεις που έχει αναλάβει η κυβέρνηση τόσο για την άμεση λειτουργία των σταθμών διοδίων επί του οδικού άξονα (αναφέρθηκαν τα παραδείγματα των σταθμών σε Ασπροβάλτα και Ωραιόκαστρο που έχουν ολοκληρωθεί χωρίς να λειτουργούν). Από το υπουργείο Υποδομών απάντησαν πως υπάρχουν προσφυγές στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) από τοπικούς φορείς και πως έχουν ζητήσει τη συνδρομή του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους.

Υπενθυμίζεται πως η συμφωνία με τους θεσμούς, την οποία είχε δεχθεί με την επισήμανση πως δύσκολα θα είναι λειτουργική ο κ. Σπίρτζης, προβλέπει την κατασκευή 18 μετωπικών και 20 πλευρικών σταθμών διοδίων.

Οσο για την τιμολογιακή πολιτική διοδίων, το ΤΑΙΠΕΔ και το υπουργείο Υποδομών ερίζουν για το ποιος φταίει για την γκάφα με το μπλόκο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Η τελευταία θεωρεί πως η τιμολογιακή πολιτική διοδίων που έλαβε, δεν καλύπτει τις κοινοτικές απαιτήσεις για χρέωση ανάλογα με την περιβαλλοντική επιβάρυνση των οχημάτων. Μέχρι να εγκριθεί η τιμολογιακή πολιτική, ο διαγωνισμός του ΤΑΙΠΕΔ θα μείνει στο ψυγείο καθώς οι υποψήφιοι δεν γνωρίζουν πόσα έσοδα θα έχουν από τη διαχείριση του οδικού άξονα ώστε να διαμορφώσουν και τη στρατηγική τους.

Οι υποψήφιοι

Επτά επενδυτικά σχήματα έχουν περάσει στο δεύτερο στάδιο του «σχεδιασμένου στο γόνατο», σύμφωνα με στελέχη του υπουργείου Υποδομών αλλά και της αγοράς, διαγωνισμού του ΤΑΙΠΕΔ και συγκεκριμένα οι εξής:

1. ANAS International Enterprise S.p.A.

2. FREYJA HOLDINGS SARL [Macquarie European Infrastructure Fund 5 L.P. / Macquarie European Infrastructure Fund 5 SCSp]

3. ROADIS Transportation Holding S.L.U. - ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ Α.Ε.

4. SICHUAN COMMUNICATIONS INVESTMENT GROUP CO., LTD - DAMCO ENERGY S.A.

5. VINCI HIGHWAYS S.A.S - VINCI CONCESSIONS S.A.S - MYTILINEOS HOLDINGS S.A.

6. ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε. - EGIS PROJECTS S.A.

7. ΔΙΟΛΚΟΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΙΚΗ ΑΤΕ.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v