Προχωρά -επιτέλους- η μελέτη για City Logistics στην Αττική

Το απαρχαιωμένο και άκρως επιβαρυντικό για το περιβάλλον μοντέλο διανομών στην Αττική επιχειρεί να αλλάξει το υπουργείο Υποδομών, που προχωρά στην ανάθεση μελέτης για τα city logistics. Τα νέα κέντρα logistics και το σχέδιο δράσης.

Προχωρά -επιτέλους- η μελέτη για City Logistics στην Αττική

«Το σύστημα Αστικής Μεταφοράς Εμπορευμάτων (city logistics - ΑΕΜ) στις πόλεις της χώρας είναι σήμερα αναποτελεσματικό και εξαιρετικά επιβαρυντικό για τα δίκτυα, το περιβάλλον και τις λειτουργίες των πόλεων» σύμφωνα με την ηγεσία του υπουργείου Υποδομών. Ωστόσο εδώ και χρόνια ακούμε για την ανάγκη αναδιάταξης των διανομών/μεταφορών εντός του αστικού ιστού, με σημαντικές επενδύσεις, ώστε να ανατραπεί η σημερινή εικόνα χάους, χωρίς να γίνεται τίποτα!

Οι εικόνες είναι γνωστές στους κατοίκους της Αθήνας και άλλων πόλεων: Τεράστια φορτηγά που παρκάρουν όποια ώρα της ημέρας επιθυμούν σε οποιοδήποτε σημείο επιθυμούν, προκαλώντας κυκλοφοριακή συμφόρηση, τεράστια περιβαλλοντική επιβάρυνση, απίστευτες εντάσεις και θόρυβο. Μεγάλες καθυστερήσεις στην παράδοση δεμάτων ακόμα και εντός της Αθήνας στην εποχή του ηλεκτρονικού εμπορίου, όπου κάποιοι διεθνείς «παίκτες» διαφημίζουν παράδοση εντός ωρών εντός της χώρας τους. Κυκλοφορία παμπάλαιων φορτηγών (η χώρα μας διαθέτει από τους πλέον πεπαλαιωμένους στόλους στην Ευρωπαϊκή Ενωση) στο κέντρο της Αθήνας, μιας πόλης όπου ήδη κυκλοφορούν παμπάλαια λεωφορεία και ταξί μέσω «φωτογραφικών» υπουργικών αποφάσεων που παρατείνουν τη διάρκεια ζωής τους.

Το σχέδιο προβλέπει την ανάπτυξη των city logistics (των διανομών εντός του αστικού ιστού), με συμμάζεμα της κατάστασης σε Ρέντη και Ελαιώνα. Πρόκειται για σχέδιο το οποίο θα απαιτήσει τεράστια κεφάλαια για την ανάπτυξη των 3-4 «πάρκων logistics», που θα πρέπει να λειτουργήσουν εντός ή στις παρυφές του αστικού ιστού.

Στο υπουργείο προχωρούν στην πρόσληψη συμβούλου καθώς «κρίνεται αναγκαία η προώθηση μέτρων και πολιτικών για την αναδιοργάνωση της δομής και των λειτουργιών logistics στα μεγάλα αστικά κέντρα, ώστε να καταστούν οι αστικές εμπορευματικές μεταφορές πιο βιώσιμες και αποτελεσματικές για τον εμπορικό κόσμο, τις ίδιες τις επιχειρήσεις logistics και τους πολίτες των πόλεων». Το υπουργείο αναμένεται να επιλέξει τον σύμβουλο μεταξύ τεσσάρων υποψηφίων και συγκεκριμένα των PLANET Α.Ε., ΤΕΚΜΩΡ Α.Ε., (γ) PLANNING Α.Ε. και Κ & Ο Advisory Services Α.Ε. 

Στη σχετική απόφαση του υπουργού Υποδομών Χρ. Σπίρτζη αναφέρεται πως «η διεθνής πρακτική έχει αναδείξει πολλές καλές πρακτικές αναδιοργάνωσης και βελτίωσης των συστημάτων αστικής διανομής εμπορευμάτων (Urban Logistics) και συνεπώς είναι εξαιρετικά σημαντικό να αξιοποιήσουμε την τεχνογνωσία και τα συμπεράσματα αυτών των καλών πρακτικών για να αναδιοργανώσουμε και το υφιστάμενο μοντέλο λειτουργίας των ελληνικών αστικών εμπορευματικών μεταφορών, με πρώτη εφαρμογή το λεκανοπέδιο της Αττικής».

«Η προώθηση ενός νέου βιώσιμου μοντέλο ΑΕΜ που, αφενός μεν, θα εξυπηρετεί αποτελεσματικά τις ανάγκες τροφοδοσίας των εμπορικών καταστημάτων και τη διανομή δεμάτων στους τελικούς καταναλωτές και αφετέρου δε, θα το επιτυγχάνει με σεβασμό στο περιβάλλον και με την ελάχιστη δυνατή επιβάρυνση στη λειτουργία των πόλεων και στην ποιότητα ζωής των πολιτών». Ετσι, προωθείται η υλοποίηση ενός Στρατηγικού Σχεδίου Βιώσιμης Αναδιοργάνωσης των Αστικών Εμπορευματικών Μεταφορών και Ανάπτυξης των απαιτούμενων δομών, υποδομών και λειτουργίας στην Αττική.

Ειδικότερα ο Σύμβουλος θα παρέχει τις εξής υπηρεσίες:

Ανάλυση, χαρτογράφηση και αξιολόγηση υφιστάμενης κατάστασης: Ο Σύμβουλος καλείται να αναλύσει, χαρτογραφήσει και αξιολογήσει τη δομή και λειτουργία του υφιστάμενου συστήματος αστικών logistics, αναλύοντας ποιοτικά τις ροές, καθώς και τα χαρακτηριστικά των δρομολογίων και των παραδόσεων.

Ανασχεδιασμός δομής δικτύου του νέου μοντέλου ΑΕΜ: Ο Σύμβουλος καλείται να ανασχεδιάσει τη δομή του δικτύου αστικών logistics μέσω της αξιολόγησης εναλλακτικών σεναρίων που θα περιλαμβάνουν και λύσεις χωροθέτησης περιφερειακών και αστικών κέντρων ενοποίησης εμπορευμάτων.

Διαμόρφωση σχεδίου πολιτικής και μέτρων προώθησης του νέου μοντέλου ΑΕΜ: Ο Σύμβουλος καλείται να προτείνει σχέδιο εναλλακτικών πολιτικών, κινήτρων και μέτρων προώθησης ενός νέου βιώσιμου συστήματος αστικών logistics, καθώς και λύσεις επιβολής των μέτρων στην πράξη.

Σχεδιασμός πλάνου υλοποίησης στρατηγικού σχεδιασμού: Ο Σύμβουλος καλείται να σχεδιάσει ένα πλάνο δράσεων ανάπτυξης και υλοποίησης των ανωτέρω στρατηγικών κατευθύνσεων.

Φώτης Κόλλιας fotisk2@euro2day.gr

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus