Τι ισχύει με το «112» και το «Σύστημα Συναγερμού Πολιτών»

Το «Reverse 112» και η τεχνολογία που επιτρέπει την έγκαιρη προειδοποίηση πολιτών μέσω των δικτύων κινητής τηλεφωνίας. Το SMS και η υπηρεσία εκπομπής κυψέλης. Η Ελλάδα έχει πανευρωπαϊκό ρεκόρ στις φάρσες στον αριθμό 112.

Τι ισχύει με το «112» και το «Σύστημα Συναγερμού Πολιτών»

Η μεγάλη σύγχυση γύρω από το περίφημο 112, τον αριθμό έκτακτης ανάγκης για όλες τις χώρες της Ε.Ε. και το λεγόμενο «Reverse 112», δηλαδή τη δυνατότητα του κρατικού μηχανισμού να στείλει μαζικά προειδοποιητικό μήνυμα σε όσους βρίσκονται σε μια συγκεκριμένη περιοχή, παραμένει στην Ελλάδα.

Ο τηλεφωνικός αριθμός 112 λειτουργεί κανονικά και, σύμφωνα με την τελευταία έκθεση της Κομισιόν, η χώρα μας είναι πανευρωπαϊκή πρωταθλήτρια με βάση τις κλήσεις-φάρσες προς το συγκεκριμένο νούμερο καθώς φτάνουν το 95%! Αντίθετα, η λειτουργία του «Reverse 112» στην Ελλάδα έχει καθυστερήσει κάποιους μήνες και σήμερα θα πραγματοποιηθεί δοκιμή στο αρχηγείο της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας. Η χώρα μας βρίσκεται, όμως, εντός των προθεσμιών που θέτουν οι κοινοτικές οδηγίες για τη λειτουργία του συστήματος.

Σήμερα θα δοκιμαστεί το «Σύστημα Συναγερμού Πολιτών» (112ΣΥΣΠ), όπως ονομάζεται και όσοι βρίσκονται γύρω από το Κέντρο Επιχειρήσεων της Πολιτικής Προστασίας στο Χαλάνδρι και το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη στην Λ. Κατεχάκη θα λάβουν SMS στο κινητό τους, αν οι συσκευές τους υποστηρίζουν την υπηρεσία εκπομπής κυψέλης (Cell Broadcast) ή/και έχουν γίνει ρυθμίσεις ώστε να είναι ενεργοποιημένη. Κύριος του έργου είναι η Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας και φορέας υλοποίησης η Ενωση Εταιρειών Κινητής Τηλεφωνίας (ΕΕΚΤ). Μία από τις αιτίες των καθυστερήσεων και των τριβών μεταξύ των δύο πλευρών είναι το κόστος συντήρησης του συστήματος και πώς ακριβώς θα επιμεριστεί.

Η λειτουργία συστήματος προειδοποίησης των πολιτών που βρίσκονται σε μια συγκεκριμένη περιοχή μια δεδομένη χρονική στιγμή, προκειμένου να προφυλαχθούν από κάποια καταστροφή, θεομηνία, κ.λπ. είναι υποχρεωτική από την κοινοτική νομοθεσία, με βάση την τελευταία οδηγία για τις ηλεκτρονικές επικοινωνίες (Δεκέμβριος 2018). Όλα τα κράτη-μέλη έχουν προθεσμία μέχρι τις 21 Ιουνίου 2022, ώστε να θέσουν σε λειτουργία την υπηρεσία. Οι εταιρείες κινητής τηλεφωνίας οφείλουν, δηλαδή, να έχουν τη δυνατότητα αποστολής μαζικών ειδοποιήσεων προς όσους βρίσκονται σε μια περιοχή, όταν αποφασίσουν κάτι τέτοιο οι υπηρεσίες πολιτικής προστασίας. Σημειώνεται πως και χωρίς τη λειτουργία του νέου συστήματος, οι εταιρείες μπορούν και σήμερα να στείλουν μαζικά SMS, αρκεί να λάβουν σχετικό αίτημα από τις αρχές πολιτικής προστασίας.

Ανάλογα με τη νομοθεσία κάθε χώρας, υπάρχουν συγκεκριμένες κατηγορίες μηνυμάτων προειδοποίησης που μπορούν να αποσταλούν σε κινητά τηλέφωνα. Για άμεσους κινδύνους (τρομοκρατικές επιθέσεις, θεομηνίες, κ.λπ.), όταν οι πολίτες καλούνται να απομακρυνθούν άμεσα, για σοβαρούς κινδύνους (όταν πρέπει να μείνεις κάπου προφυλαγμένος, χωρίς να χρειάζεται να απομακρυνθείς από την περιοχή), το γνωστό Amber Alert (όταν έχει εξαφανιστεί κάποιος και ζητείται βοήθεια για τον εντοπισμό του), καθώς και μηνύματα με συμβουλές από τις υπηρεσίες πολιτικής προστασίας ενόψει π.χ. κάποιων έντονων καιρικών φαινομένων.

Σημειώστε πως στην περίπτωση του «Συστήματος Συναγερμού Πολιτών» (112ΣΥΣΠ), η Ελλάδα χρησιμοποιεί την τεχνολογία εκπομπής κυψέλης (Cell Broadcast) και όχι την τεχνολογία Location based SMS (αποστολή SMS με βάση την περιοχή), που δεν θεωρείται και τόσο αποτελεσματική. Κυρίως γιατί η λήψη του SMS π.χ. σε μια περιοχή που βρίσκεται αντιμέτωπη με μια φωτιά ή άλλη φυσική καταστροφή δεν είναι εγγυημένη και συνεπώς κάποιοι δεν θα λάβουν ποτέ την προειδοποίηση, ώστε να απομακρυνθούν.

Φώτης Κόλλιας fotisk2@euro2day.gr

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v