Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Ιχθυοκαλλιέργειες: Η βουτιά στις τιμές φέρνει στροφή στην ποιότητα

Έμφαση στην ποιότητα επιχειρεί να δώσει η νέα στρατηγική marketing της Ελληνικής Οργάνωσης Παραγωγών Υδατοκαλλιέργειας (ΕΛΟΠΥ), προκειμένου να ξεφύγει από τον «ανταγωνισμό» χαμηλότερης τιμής με την Τουρκία.

Ιχθυοκαλλιέργειες: Η βουτιά στις τιμές φέρνει στροφή στην ποιότητα

Νέα στρατηγική που αφορά στην ανάδειξη της ποιότητας σχεδιάζει και ακολουθεί ο κλάδος της ελληνικής ιχθυοκαλλιέργειας, ο οποίος για αρκετά χρόνια βρίσκεται στη δίνη των εταιρικών προβλημάτων αλλά και του έντονα αναπτυσσόμενου ανταγωνισμού.

Έχοντας χάσει πλέον την πρωτοκαθεδρία στην παραγωγή μεσογειακών ψαριών από την Τουρκία, αντιλαμβάνεται τα όρια του ανταγωνισμού σε επίπεδο τιμών και σχεδιάζει καμπάνιες που θα αναδείξουν τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της εγχώριας παραγωγής, όπως τουλάχιστον εξήγησαν στο πλαίσιο δημοσιογραφικής εκδήλωσης στελέχη της διοίκησης της Ελληνικής Οργάνωσης Παραγωγών Υδατοκαλλιέργειας (ΕΛΟΠΥ).

Στο πλαίσιο αυτό, η Οργάνωση, η οποία αριθμεί 21 μέλη -τις κυριότερες ιχθυοκαλλιεργητικές εταιρείες της χώρας-, δημιούργησε ένα ιδιωτικό πρότυπο πιστοποίησης, το οποίο φέρει το σήμα Fish from Greece, αλλά και αποφάσισε να προχωρήσει σε εκτεταμένη καμπάνια, κατ’ αρχάς σε Ελλάδα και Ιταλία (που αποτελεί τον μεγαλύτερο εξαγωγικό προορισμό) και σε δεύτερο χρόνο σε Γαλλία και Γερμανία. Ήδη ο ΕΛΟΠΥ έχει διαθέσει πόρους της τάξης του 1,5 εκατ. ευρώ, ενώ την προσεχή τριετία υπολογίζει να δαπανήσει 7 εκατ. ευρώ.

Ο ΕΛΟΠΥ έχει αναγνωριστεί ως Οργάνωση Παραγωγών και έχει εγκεκριμένο Σχέδιο Παραγωγής και Εμπορίας για τη διετία 2018-19. Ολοκλήρωσε το σύνολο των ερευνών στις κύριες αγορές μέχρι επίπεδο καταναλωτή και με βάση τα ευρήματα κατάρτισε το Brand Strategy του "Fish from Greece - Ελληνικό Ψάρι".

Παράλληλα το ιδιωτικό Πρότυπο Σχήμα Πιστοποίησης "Fish from Greece", που αναπτύχθηκε σε συνεργασία με την TUV Austria Hellas, παραδόθηκε στις αρχές Ιουνίου και μέρος των μελών έχουν ήδη πιστοποιηθεί, ενώ τα υπόλοιπα είναι στη διαδικασία επιθεωρήσεων για την πιστοποίηση.

Στόχος της όλη προσπάθειας είναι να ξεφύγει η ελληνική ιχθυοκαλλιέργεια από τη λογική της διαμόρφωσης των τιμών με βάση την προσφερόμενη κάθε φορά ποσότητα και να δημιουργήσει ανελαστική ζήτηση για τα προϊόντα της. Σύμφωνα με τον πρόεδρο της ΕΛΟΠΥ κ. Τουρολιά, η τουρκική παραγωγή αναμένεται να φτάσει φέτος τις 190.000 χιλιάδες τόνους, ξεπερνώντας τις εκτιμήσεις που έκαναν λόγο για 160-165.000 τόνους. Κι αυτό όταν το 2002 η παραγωγή τους ήταν στις 20.000 τόνους.

Η εγχώρια παραγωγή κινείται στις 120.000 τόνους (εκ των οποίων το 80% εξάγεται, με το 60% να κατευθύνεται στην Ε.Ε. και το 30% στην Ιταλία). Τα τελευταία χρόνια, εξαιτίας του υπερπροσφοράς από την Τουρκία αλλά και τις ειδικές συνθήκες κοστολογίου που έχει η τουρκική παραγωγή, οι Έλληνες ιχθυοκαλλιεργητές «σύρθηκαν» σ’ έναν διαρκή κύκλο υποτίμησης.

Σύμφωνα με την ΕΛΟΠΥ, η μη δασμολογημένη εξαγωγή προϊόντων ιχθυηρών (λόγω τελωνειακής σύνδεσης) από την Τουρκία προς την Ευρώπη, αλλά και το γεγονός του ότι η παραγωγή της Τουρκίας υποστηρίχθηκε με επιδοτήσεις, οδήγησαν στη διαμόρφωση αθέμιτου ανταγωνισμού. Παράλληλα, η ισοτιμία της τουρκικής λίρας συχνά ευνοεί το σύνολο των εξαγωγών της.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις της αγοράς, οι τιμές φέτος είναι στο χαμηλότερο επίπεδο 5ετίας παρότι ο όγκος εξαγωγών διατηρήθηκε. Στην εσωτερική αγορά, η κατανάλωση έχει ανακάμψει από τα χαμηλά επίπεδα του 2010, όποτε βρέθηκε στο ναδίρ με 18.000 τόνους, από 25.000 προ κρίσης. Σήμερα είναι στις 21.000 τόνους και η μέση τιμή στο ράφι διαμορφώνεται στα 7 ευρώ από 6,5 που ήταν προ κρίσης. Στο επίπεδο της μέσης κατανάλωσης ιχθυηρών, αυτή έχει πέσει στην Ελλάδα στα 14 κιλά ανά κάτοικο, αλλά με μόλις δύο από αυτά να είναι ιχθυοκαλλιέργειας. Οι Ευρωπαίοι συνολικά καταναλώνουν 22 κιλά per capita.

Στόχος των προωθητικών ενεργειών της ΕΛΟΠΥ είναι η εγχώρια κατανάλωση να αυξηθεί στις 40.000 τόνους σε βάθος τριετίας. Το προωθητικό πρόγραμμα της ΕΛΟΠΥ που υλοποιείται ήδη στην Ελλάδα και την Ιταλία βασίζεται σε στρατηγική επικοινωνίας που έχει ως κεντρική ιδέα την έννοια της Διαφάνειας, συνδυάζοντας τα διάφανα νερά των ελληνικών θαλασσών, με τη διαφάνεια στις αρχές και τις πρακτικές των επιχειρήσεων-μελών της ΕΛΟΠΥ.

Οι δράσεις που το αποτελούν, όπως για παράδειγμα οι επισκέψεις Ελλήνων και ξένων «διαμορφωτών γνώμης» σε μονάδες ιχθυοκαλλιέργειας σε όλη την Ελλάδα, έχουν στόχο να αναδείξουν στην πράξη τη διαφάνεια που διέπει κάθε στάδιο της παραγωγής. Η προώθηση συνίσταται στην ενημέρωση των καταναλωτών και των επαγγελματιών της εστίασης, σχετικά με το ότι το ελληνικό ψάρι αποτελεί μια εξαιρετικά ποιοτική, ασφαλή τροφή με μεγάλη διατροφική αξία, που παράγεται με απόλυτη διαφάνεια, από έμπειρους παραγωγούς με τεχνογνωσία και προδιαγραφές υψηλού επιπέδου.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v