Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Ενίσχυση αστικών συγκοινωνιών σε τρεις φάσεις

Οι κινήσεις για ενεργοποίηση του υφιστάμενου στόλου και η προμήθεια 300 λεωφορείων με leasing. Η αναβάθμιση των συρμών του μετρό και οι προσλήψεις. Πόσοι διαγωνισμοί τρέχουν σε έργα υποδομής και σιδηρόδρομο.

Ενίσχυση αστικών συγκοινωνιών σε τρεις φάσεις

Τον σχεδιασμό τους για την βελτίωση της τραγικής κατάστασης στην οποία βρίσκονται σήμερα οι αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας αλλά και την προσπάθεια για την εκκίνηση κάποιων μεγάλων έργων και την ολοκλήρωση ορισμένων άλλων, που καθυστερούν επί χρόνια, παρουσίασαν στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών στην πρώτη άτυπη ενημέρωση των δημοσιογράφων έπειτα από σχεδόν 14 μήνες.

Ειδικά για τις αστικές συγκοινωνίες υποστήριξαν πως το υπουργείο κάνει «μια καθημερινή, διαρκή διαχείριση κρίσης». Όπως είπαν, «προερχόμαστε από μια 10ετία και παραπάνω, κατά την οποία άλλοτε λόγω αντικειμενικών συνθηκών και άλλοτε λόγω πολιτικής επιλογής προηγούμενων κυβερνήσεων, η Ελλάδα δεν επένδυσε στις αστικές συγκοινωνίες της. Επί 11 χρόνια δεν έχει γίνει ούτε μια πρόσληψη στο μετρό. Επί 13 χρόνια δεν έχει γίνει ούτε μια πρόσληψη στα λεωφορεία. Επί 11 χρόνια δεν έχει αγοραστεί ούτε ένα λεωφορείο».

Προσθέτουν πως «επί ΣΥΡΙΖΑ η κατάσταση έφτασε στα όρια της διάλυσης. Έκαναν το ακατόρθωτο: Αυξήθηκε η τιμή των εισιτηρίων αλλά ταυτόχρονα έπεσε δραματικά το επίπεδο των υπηρεσιών και μειώθηκαν τα έσοδα των φορέων. Κυκλοφορούσαν κάτω από 850 οχήματα στην Αθήνα και 212 στη Θεσσαλονίκη. Ο δε ΟΑΣΘ στη Θεσσαλονίκη, έφτασε κυριολεκτικά στα όρια της διάλυσης». Στη συνέχεια προέκυψε και η πανδημία.

Στο υπουργείο υποστηρίζουν πως πλέον «στην Αθήνα ήδη τα 850 οχήματα στο δρόμο έχουν γίνει 1.150. Τις περισσότερες μέρες, πετυχαίνουμε αυτόν τον στόχο. Προσπαθούμε να κάνουμε πιο ορθολογικό το σχεδιασμό των δρομολογίων. Μειώσαμε τις χρονοαποστάσεις στο Μετρό και θα τις μειώσουμε κι άλλο. Θεσπίσαμε τους βοηθούς επιβατών και τις επόμενες μέρες τους επαναφέρουμε στους δρόμους και τις στάσεις. Ολοκληρώσαμε και παραδώσαμε τρεις νέους σταθμοί Μετρό στην επέκταση προς Πειραιά. Αποζημιώσαμε τους κατόχους καρτών για την περίοδο της καραντίνας, μειώσαμε την τιμή του εισιτηρίου και εξετάζουμε το ενδεχόμενο παράτασης του μέτρου».

Το δεύτερο στάδιο του σχεδίου «προβλέπει, πρώτα απ’ όλα, την προμήθεια 300 σύγχρονων λεωφορείων με leasing. Σήμερα, ανακοινώθηκε ότι ο διαγωνισμός αυτός πλέον είναι στον αέρα. Έχει 3ετή διάρκεια, με δικαίωμα προαίρεσης άλλου ενός έτους. Συνολικό προϋπολογισμό σχεδόν 50 εκατομμύρια. Τα λεωφορεία αναμένονται στους δρόμους στις αρχές του χρόνου».

Προβλέπονται και οι άλλες δράσεις όπως οι 655 προσλήψεις σε ΣΤΑΣΥ και ΟΣΥ «με διαδικασίες fast track, αλλά με κριτήρια ΑΣΕΠ», η σύμπραξη με ΚΤΕΛ, μέσω ΣΔΙΤ, που συνεπάγεται ενίσχυση της ΟΣΥ με επιπλέον 203 οχήματα και 550 οδηγούς, σε ημερήσια βάση.

Το σχέδιο θα ολοκληρωθεί «με την τρίτη φάση του, που προβλέπει την αναβάθμιση 15 συρμών που κινούνται στη Γραμμή 1 του Μετρό, την αγορά 7 συρμών για τις Γραμμές 2 και 3 και φυσικά τον μεγάλο διαγωνισμό για την προμήθεια νέων λεωφορείων, περίπου 1.000 για την Αθήνα και 300 για τη Θεσσαλονίκη. Τα πρώτα 300 θα κυκλοφορούν ήδη από το 2021».

Για τις υποδομές επαναλαμβάνουν για μια ακόμα φορά το σχεδιασμό για έργα συνολικού ύψους πάνω από 13 δισ. ευρώ, με την ελπίδα πως θα έχουν ωριμάσει μελετητικά και πως δεν θα υπάρξουν νέες εμπλοκές λόγω προσφυγών. Όπως είπαν, κάποιες από τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού θα δημοπρατηθούν το 2021, για τη νέα υπερυψωμένη περιφερειακή λεωφόρος της Θεσσαλονίκης δημοσιεύεται αυτές τις ημέρες η πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος, ενώ για τον Βόρειο Οδικό Αξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) μέσα στο φθινόπωρο θα «έχουμε Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων», ενώ για το βόρειο τμήμα του αυτοκινητοδρόμου Ε65 αναμένεται σύντομα η τελική έγκριση της Κομισιόν με στόχο να αρχίσουν τα έργα το 2021.

Αισιοδοξία εκφράστηκε και για τη λήψη των εγκρίσεων για τον οδικό άξονα Πάτρα – Πύργος. Μέσα στον Σεπτέμβριο υπογράφεται και η σύμβαση με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) για έργα οδικής ασφάλειας σε επικίνδυνα σημεία του δικτύου, ενώ ξεκινά το πρόγραμμα υλοποίηση επειγόντων αντιπλημμυρικών έργων κοντά στους αυτοκινητόδρομους.

Στα σιδηροδρομικά έργα αναφέρθηκε πως «δίνουμε μεγάλη έμφαση και έχουμε ένα ολοκληρωμένο σχέδιο έργων σε όλη τη χώρα. Προχωρούν άμεσα οι δημοπρατήσεις 4 έργων που είναι ενταγμένα στο ΕΣΠΑ και ετοιμαζόμαστε ώστε εντός του 2021 να δημοπρατηθούν άλλα έξι». Τέλος, από τις αρχές του καλοκαιριού γίνονται τεχνικές δοκιμές και εντός του φθινοπώρου, θα είναι πλέον δυνατή η διέλευση από τους 5 αυτοκινητοδρόμους, τη Γέφυρα και την Εγνατία Οδό με έναν μόνο πομποδέκτη.

Για να προχωρήσουν ταχύτερα οι διαγωνισμοί αλλά και τα έργα που θα ανατεθούν σύντομα προωθείται, με επισπεύδοντα το υπουργείο Ανάπτυξης, αλλαγή στο πλαίσιο δημοπράτησης και επίβλεψης των δημοσίων έργων. Μέχρι το τέλος του επόμενου μήνα, το αργότερο, αναμένεται να έχει τεθεί σε διαβούλευση το συνολικό σχέδιο νόμου που αλλάζει, για άλλη μια φορά το πλαίσιο των κρατικών συμβάσεων. Στόχος «να διορθωθούν οι κακές πρακτικές του παρελθόντος, να θεσμοθετηθούν πιο γρήγορες, αξιόπιστες και αμερόληπτες διαδικασίες τόσο στην ανάθεση όσο και στην εκτέλεση δημοσίων συμβάσεων, που θα βασίζονται στην καλή συνεργασία των 2 πλευρών, ενώ παράλληλα γίνεται προσπάθεια να μειωθούν οι χρόνοι επίλυσης των διαφορών, καθώς και να περιοριστούν οι λόγοι που οδηγούν σε διαφωνίες».

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v