Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Πού χωλαίνει το πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων

Καταγράφονται σοβαρά προβλήματα με την αξιοποίηση κρατικών ακινήτων. Οι εκκρεμότητες στο Ελληνικό. Μεικτή είναι η εικόνα στις ενεργειακές ιδιωτικοποιήσεις. Η κυβέρνηση «προτίθεται να προχωρήσει σε μια αναλυτική μελέτη», αποκαλύπτει η Κομισιόν.

Πού χωλαίνει το πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων

Παρά τις προσπάθειες της κυβέρνησης σε αρκετά μέτωπα των ιδιωτικοποιήσεων, από το Ελληνικό μέχρι την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού, καταγράφονται καθυστερήσεις, σύμφωνα με τη σημερινή έκθεση μεταμνημονιακής εποπτείας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Στην έκθεση επισημαίνονται και οι επιπτώσεις της πανδημίας στο πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων του ΤΑΙΠΕΔ, σε περιπτώσεις όπως η πώληση του 30% της Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών (ΔΑΑ). Επιπλέον καταγράφονται τα σοβαρά προβλήματα με την αξιοποίηση κρατικών ακινήτων, που πάει από χρόνο σε χρόνο, τη μεταβίβαση του συγκροτήματος του Ολυμπιακού Σταδίου (ΟΑΚΑ) στο Υπερταμείο, κ.α. Επισημαίνεται, επίσης, πως τους τελευταίους μήνες αποφασίστηκε να προχωρήσουν, παρά την πανδημία, ορισμένοι διαγωνισμοί του ΤΑΙΠΕΔ όπως τα περιφερειακά λιμάνια.

Για το Ελληνικό, η έκθεση αναφέρει πως υπάρχουν αρκετές εκκρεμότητες για το οικονομικό κλείσιμο της συμφωνίας με τη Lamda Develοpment, είτε επειδή δεν έχουν εκδοθεί δικαστικές αποφάσεις είτε επειδή αναμένονται αποφάσεις της δημόσιας διοίκησης. Εκτός από τη γνωστή υπόθεση με την άδεια καζίνου, εκκρεμεί και η οριστικοποίηση της συμφωνίας κατανομής της έκτασης του Ελληνικού και της παραλιακής ζώνης του Αγίου Κοσμά μεταξύ ΤΑΙΠΕΔ και Lamda Develοpment.

Η συμφωνία που επετεύχθη τον περασμένο Φεβρουάριο δεν έχει ακόμα αποτυπωθεί σε νομοθετικό κείμενο. Το αντίστοιχο νομοθετικό κείμενο για τα δικαιώματα επιφανείας έχει συμφωνηθεί μεταξύ των δύο πλευρών και βρίσκεται προς εξέταση στο Κτηματολόγιο, ώστε στη συνέχεια να κατατεθεί στην Βουλή. Επισημαίνεται πως εκκρεμούν αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ) επί προσφυγών κατοίκων και φορέων που θα συζητηθούν τον επόμενο μήνα.

Για τη μαρίνα Αλίμου, έχει δοθεί παράταση μέχρι τις 30 Οκτωβρίου για το οικονομικό κλείσιμο της σύμβασης παραχώρησης καθώς εκκρεμεί σειρά θεμάτων που πρέπει να επιλύσει η Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου (ΕΤΑΔ) που τη διαχειρίζεται μέχρι σήμερα. Για την πώληση του 30% της ΔΑΑ, επαναλαμβάνεται πως θα ζητηθούν δεσμευτικές οικονομικές προσφορές από τους υποψηφίους που πέρασαν στο τελικό στάδιο, όταν ομαλοποιηθούν οι συνθήκες στις αερομεταφορές.

Μεικτή είναι η εικόνα στις ενεργειακές ιδιωτικοποιήσεις καθώς η πώληση ποσοστού των Ελληνικών Πετρελαίων (ΕΛΠΕ) μεταφέρθηκε για το απώτερο μέλλον, αλλά προχωρούν οι διαγωνισμοί για την πώληση των ΔΕΠΑ Εμπορίας και ΔΕΠΑ Υποδομών. Για τη ΔΕΠΑ Εμπορίας έχουν περάσει στο δεύτερο στάδιο επτά επενδυτές και για τη ΔΕΠΑ Υποδομών, έξι. Ηδη οι υποψήφιοι για τη ΔΕΠΑ Υποδομών έχουν πρόσβαση στο VDR (Virtual Data Room) ενώ πριν το τέλος του μήνα θα ανοίξει το VDR για τη ΔΕΠΑ Εμπορίας.

Στην έκθεση της Κομισιόν επισημαίνονται οι δικαστικές και διοικητικές εκκρεμότητες που υπάρχουν, ώστε να προχωρήσουν οι δύο διαγωνισμοί. Π.χ. για τη ΔΕΠΑ Υποδομών εκκρεμεί απόφαση της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας (ΡΑΕ) για το πλαίσιο λειτουργίας και το ρυθμισμένο έσοδο. Για τη ΔΕΠΑ Εμπορίας εκκρεμεί, μεταξύ άλλων, δικαστική απόφαση σε σχέση με τη διαμάχη με την ELFE του ομίλου Λαυρεντιάδη.

Βουνό παραμένουν οι εκκρεμότητες στην Εγνατία Οδό, αν και στο ΤΑΙΠΕΔ ανεπισήμως υποστηρίζουν πως δεν θα δοθεί νέα παράταση στον διαγωνισμό για τη σύμβαση παραχώρησης και θα ζητηθούν δεσμευτικές προσφορές στις αρχές Δεκεμβρίου. Στην έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής επισημαίνονται οι καθυστερήσεις με την αδειοδότηση των τελευταίων 14 σηράγγων, την κατασκευή των νέων μετωπικών και πλευρικών διοδίων, τις εργασίες αποκατάστασης ορισμένων γεφυρών και με την κατασκευή τριών Σταθμών Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (ΣΕΑ).

Αναφέρεται πως η διοίκηση της Εγνατία Οδός ΑΕ πρέπει να επιταχύνει την προσπάθεια επίλυσης των συγκεκριμένων θεμάτων και τονίζεται πως η κυβέρνηση δεσμεύτηκε πως όλοι οι σταθμοί διοδίων θα λειτουργούν πριν η Εγνατία Οδός περάσει στη διαχείριση ιδιώτη παραχωρησιούχου.

Στα περιφερειακά λιμάνια έχουν ήδη ξεκινήσει οι διαγωνισμοί για Αλεξανδρούπολη, Ηγουμενίτσα και Καβάλα αλλά θεωρείται σχεδόν σίγουρο πως θα υπάρξει παράταση.

«Πολύ μακριά από τις αρχικές προσδοκίες» βρίσκεται, σύμφωνα με την έκθεση, το σχέδιο αξιοποίησης της κρατικής περιουσίας που προωθεί η ΕΤΑΔ ενώ επισημαίνονται οι «σοβαρές νομικές προκλήσεις» (σ.σ. η διαμάχη με τον όμιλο Μαντωνανάκη, ο οποίος έχει απαιτήσεις εκατοντάδων εκατ. ευρώ με βάση διαιτητικές αποφάσεις) που αντιμετωπίζει η τελευταία. Στην έκθεση προστίθεται πως η ΕΤΑΔ επιχειρεί να ολοκληρώσει τη διαδικασία αποτίμησης του χαρτοφυλακίου ακινήτων, ενώ επισημαίνονται τα προβλήματα που προέκυψαν με τη μεταφορά περίπου 10.000 κρατικών ακινήτων στην εταιρεία, σε συνέχεια πρόσφατης απόφασης του ΣτΕ.

Η έκθεση καταλήγει πως η κυβέρνηση «προτίθεται να προχωρήσει σε μια αναλυτική μελέτη, ώστε να αποκτήσει συγκροτημένη στρατηγική για την προστασία, διαχείριση και εκμετάλλευση της κρατικής ακίνητης περιουσίας».

Ενδεικτική των προβλημάτων που ανακύπτουν είναι η προσπάθεια μεταβίβασης του ΟΑΚΑ στο Υπερταμείο, που πάει από χρόνο σε χρόνο. Στην έκθεση της Ε.Ε. τονίζεται πως στο τέλος Αυγούστου κατατέθηκαν από τον τεχνικό σύμβουλο αναλυτικές εκθέσεις για τα έργα συντήρησης που πρέπει να γίνουν άμεσα στις διάφορες αθλητικές εγκαταστάσεις.

Τις επόμενες εβδομάδες, θα προετοιμαστούν τα τεύχη δημοπράτησης για την πρόσληψη νέου τεχνικού συμβούλου, ο οποίος θα προετοιμάσει πιο αναλυτική μελέτη για τα έργα στο συγκρότημα του ΟΑΚΑ. Η κυβέρνηση σχεδιάζει να προχωρήσει στη σύνταξη στρατηγικού σχεδίου ανάπτυξης του συγκροτήματος, σε συνεργασία με το Υπερταμείο.

 

* Δείτε αναλυτικά την έκθεση στη στήλη Συνοδευτικό Υλικό.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v