Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Ηλεκτρονικές κόντρες Cosco και χρηστών του λιμανιού

Η Διεθνής Ναυτική Ένωση (ΔΝΕ) με επιστολή της προς τη ΣΕΠ, θυγατρική της Cosco, ζητά να αναστείλει τη λειτουργία ηλεκτρονικής πλατφόρμας καταχώρησης δεδομένων. Πώς αντιδρά η ΣΕΠ.

Ηλεκτρονικές κόντρες Cosco και χρηστών του λιμανιού

Η απόφαση της Cosco να θέσει  σε λειτουργία από την προηγούμενη Πέμπτη 1 Οκτωβρίου την ηλεκτρονική πύλη Hellenic Port Community System, μία ηλεκτρονική πλατφόρμα η οποία μειώνει τον χρόνο διεκπεραίωσης των λιμενικών, πρακτορειακών και τελωνειακών εργασιών στο λιμάνι του Πειραιά, προκαλεί και πάλι την αντίδραση των χρηστών του λιμανιού.

Ήδη ο φορέας που εκπροσωπεί του ναυτιλιακούς πράκτορες, η Διεθνής Ναυτική Ένωση (ΔΝΕ), με επιστολή της προς τη ΣΕΠ, θυγατρική της Cosco, ζητά να αναστείλει για μία ακόμη φορά τη λειτουργία της πλατφόρμας, ενώ σύμφωνα με πληροφορίες του Euro2day.gr, ο υπουργός Ναυτιλίας Γιάννης Πλακιωτάκης έχει έτοιμη νομοθετική ρύθμιση προκειμένου να δημιουργηθεί ένα κεντρικό «National Integrated Port Community System» υπό δημόσιο εποπτικό έλεγχο, το οποίο θα διασυνδεθεί με όλες τις ηλεκτρονικές πλατφόρμες, ώστε να διασφαλίζονται οι βασικές αρχές ενός υγιούς ανταγωνισμού αλλά και να προστατεύονται επιχειρηματικά δεδομένα.

Σημειώνεται ότι η πρωτοβουλία, εδώ και δυο χρόνια, της δημιουργίας του Hellenic Port Community System από τη ΣΕΠ, θυγατρική της Cosco, έχει συναντήσει την έντονη αντίδραση των χρηστών του λιμανιού (Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών, Ναυτικό Επιμελητήριο Ελλάδος, ΕΒΕΠ, Διεθνής Ναυτική Ένωση Πανελλήνια Ένωση Εκτελωνιστών, κ.α.) καθώς οι Κινέζοι ήθελαν να είναι υποχρεωτική η εγγραφή των χρηστών στη συγκεκριμένη πλατφόρμα. Οι χρήστες, από την πλευρά τους, αντιδρούν και έχουν θέσει μια σειρά ερωτημάτων όπως πώς διασφαλίζεται ότι τα στοιχεία που εισάγονται στην πλατφόρμα θα τα γνωρίζουν μόνο όσοι εμπλέκονται στη συγκεκριμένη συναλλαγή,  πώς θα ξέρουν μόνο οι τελωνειακές αρχές την «καταγωγή» του φορτίου,  τι ακριβώς έχει συμφωνηθεί σε συνεργασία με την Αρχή Διασφάλισης του Απορρήτου των Επικοινωνιών (ΑΔΑΕ), γιατί μόνο στον Πειραιά, ενώ σε κανένα άλλο λιμάνι του κόσμου δεν έχει στηθεί τέτοια πλατφόρμα και δεν τη διαχειρίζεται ιδιωτική εταιρεία, παρά μόνο όταν της ανατεθεί και ελέγχεται από Δημόσια Αρχή κ.λπ. Επίσης τα ερωτήματα εντείνονται, σύμφωνα με παράγοντες, όταν ο φορέας της πλατφόρμας διαθέτει  και θυγατρικές εταιρείες που είναι ανταγωνιστικές με πολλούς  χρήστες του λιμανιού.

Τον περασμένο Μάρτιο, μετά τις έντονες αντιδράσεις, οι Κινέζοι πείσθηκαν να «κάνουν πίσω» και να αναστείλουν για ένα διάστημα την εφαρμογή της, ενώ από την άλλη πλευρά ο υπουργός Ναυτιλίας Γιάννης Πλακιωτάκης, διερμηνεύοντας τη θέληση της πλειοψηφίας των χρηστών του λιμανιού αλλά και την ανάγκη προστασίας του υγιούς ανταγωνισμού, ανακοίνωσε ότι θα αναλάβει νομοθετική πρωτοβουλία, προκειμένου να δημιουργηθεί ένα κεντρικό «National Integrated Port Community System», έτσι ώστε σύμφωνα με το Ναυτικό Επιμελητήριο Ελλάδος, «να διασφαλίζεται ο αμιγώς δημόσιος χαρακτήρας της πλατφόρμας και η δυνατότητα υλοποίησής της υπό κρατική εποπτεία».

Πάντως η ΣΕΠ αποφάσισε «να θέσει σε πλήρη λειτουργία τη δική της ηλεκτρονική πλατφόρμα από την 1η Οκτωβρίου 2020, η οποία παρέχει πολλαπλές ψηφιοποιημένες και ασφαλείας υπηρεσίες στους πελάτες της, τους συνεργάτες του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων και στις δημόσιες αρχές».

Η ΣΕΠ, απαντώντας στους χρήστες, εκφράζει την ικανοποίησή της για την ανάπτυξη του «National Integrated Community System» στο μέλλον, για το οποίο «η ΣΕΠ θα χαρεί να αξιολογήσει τις υπηρεσίες του και να διασυνδέσει τις δύο πλατφόρμες όπου είναι απαραίτητο και δυνατόν».

Επίσης η θυγατρική της Cosco υπογραμμίζει ότι από την 1η Οκτωβρίου θα συνεχίσει να προσφέρει τις υπηρεσίες της μέσω πολλαπλών δοκιμών, όπως η παραδοσιακή διαδικασία που αφορά τη δια χειρός διακίνηση εγγράφων και θα παρέχει επίσης πλήρως ηλεκτρονικές λύσεις μέσω της πλατφόρμας της ΣΕΠ-HPCS. Όλοι οι ενδιαφερόμενοι θα μπορούν να χρησιμοποιήσουν οποιαδήποτε μέθοδο προτιμούν.

Η ΣΕΠ αποκαλύπτει επίσης ότι δέχεται μεγάλο αριθμό νέων εγγραφών και εξ αυτού του λόγου θα καθυστερήσει την τιμολόγηση των νέων υπηρεσιών μέχρι την 30ή Οκτωβρίου, την «ημέρα που θα τεθεί σε ισχύ η απόφαση της ΑΑΔΕ σχετικά με την υποχρεωτική υποβολή της ηλεκτρονικής βεβαίωσης τελωνειακού χαρακτήρα».

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v