Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Γιατί καθυστερεί ο διαγωνισμός στο μεγάλο ΣΔΙΤ Ευρυζωνικότητας

Πιέζουν για αύξηση της περιόδου παραχώρησης οι εννέα όμιλοι που συμμετέχουν στη διαβούλευση για το ΣΔΙΤ των 870 εκατ. ευρώ. Τα χαρακτηριστικά του έργου και η πρόβλεψη για clawback. Νέο ΣΔΙΤ για «έξυπνους αυτοκινητοδρόμους».

Γιατί καθυστερεί ο διαγωνισμός στο μεγάλο ΣΔΙΤ Ευρυζωνικότητας

Από την παράταση της περιόδου εκμετάλλευσης των ευρυζωνικών δικτύων που θα κατασκευαστούν, μέσω Σύμπραξης Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), εξαρτάται η βιωσιμότητα της επένδυσης, υποστηρίζουν οι όμιλοι που συμμετέχουν στον ανταγωνιστικό διάλογο για το ΣΔΙΤ των 870 εκατ. ευρώ.

Η διαβούλευση του έργου «Υποδομές Υπερυψηλής Ευρυζωνικότητας ULTRA FAST BROADBAND» (UFBB) κρατάει εδώ και μήνες, καθώς οι εννέα όμιλοι που συμμετέχουν σε αυτήν πιέζουν για αύξηση της περιόδου παραχώρησης που αρχικά προβλεπόταν πως θα είναι 26 χρόνια. 

Το αρχικό σχέδιο προέβλεπε πως οι ανάδοχοι που θα επιλεγούν, θα αναπτύξουν δίκτυα οπτικών ινών σε περιοχές της χώρας που δεν είχαν εμπορικό ενδιαφέρον για τους τηλεπικοινωνιακούς παρόχους (και συνεπώς δεν εντάχθηκαν στα επενδυτικά τους σχέδια) ενώ θα εκμεταλλεύονται τα δίκτυα για χρονικό διάστημα 26 ετών. Οι ενδιαφερόμενοι που έχουν περάσει στο δεύτερο στάδιο του διαγωνισμού, δηλαδή του ανταγωνιστικού διαλόγου, θεωρούν πως πρέπει να επεκταθεί αρκετά η περίοδος παραχώρησης, ώστε «να βγαίνει η επένδυση». 

Συνολικά από το UFBB θα μπορούν να επωφεληθούν 2,4 εκατ. πολίτες και επιχειρήσεις, δημιουργεί περισσότερες από 810.000 συνδέσεις ταχύτητας τουλάχιστον 100 Μbps. Το ειδικό επενδυτικό όχημα (SPV) που θα δημιουργηθεί, θα αναλάβει τον σχεδιασμό, τη χρηματοδότηση, την ανάπτυξη και τη διαχείριση των δικτύων οπτικών ινών που θα αναπτυχθούν για 26 χρόνια. Στη συνέχεια, οι υποδομές δικτύων θα επιστρέψουν στο δημόσιο. Οι ανάδοχοι θα αναλάβουν την ανάπτυξη ευρυζωνικών δικτύων που θα προσφέρουν αρχικά ταχύτητες σύνδεσης 100 Mbps, αλλά που στη συνέχεια θα αναβαθμιστούν στο 1 Gbps μέσω οπτικών ινών.

Στον ανταγωνιστικό διάλογο για την οριστικοποίηση των τευχών δημοπράτησης συμμετέχουν οι εννέα όμιλοι που είχαν προκριθεί και συγκεκριμένα οι Wind Hellas, Vodafone Ελλάδος, ΔΕΗ, ΑΒΑΞ, κοινοπραξία Μυτιληναίος - METKA EGN LTD., Intrakat, ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή, ΟΤΕ και Grid Telecom (θυγατρική του ΑΔΜΗΕ). 

Το τεύχος προκήρυξης προβλέπει πως η Ελλάδα χωρίζεται σε επτά περιοχές (LOTs) και ο κάθε υποψήφιος μπορεί να αναλάβει μέχρι τρία LOTs. Συνεπώς στον διαγωνισμό μπορούν να υπάρξουν από τρεις μέχρι επτά ανάδοχοι. Οι υποψήφιοι είτε θα κατασκευάσουν από την αρχή υποδομές οπτικών ινών είτε θα αξιοποιήσουν υφιστάμενες υποδομές (που διαθέτουν ή θα εκμισθώσουν), με προσθήκες όπου είναι απαραίτητο. 

Στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων βρίσκεται και η πρόβλεψη σύμφωνα με την οποία κατά τη διάρκεια της Σύμβασης Σύμπραξης θα εφαρμοστεί ένας μηχανισμός ανάκτησης (clawback), έτσι ώστε να διασφαλιστεί ότι η εκμετάλλευση της παραχωρούμενης υποδομής κατά τη διάρκεια της περιόδου λειτουργίας δεν θα οδηγήσει στην αποκόμιση υπερβολικών κερδών από την πλευρά του Ιδιωτικού Φορέα Σύμπραξης. 

Σχέδιο για «έξυπνους αυτοκινητοδρόμους» με ΣΔΙΤ

Την Τετάρτη, η ηγεσία του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης παρουσίασε και άλλο ένα μεγάλο έργο, ύψους 160-180 εκατ. ευρώ, που κατά πληροφορίες προωθείται με ΣΔΙΤ. Το σχέδιο προβλέπει την αξιοποίηση των δικτύων κινητής τηλεφωνίας πέμπτης γενιάς (5G), ώστε οι αυτοκινητόδρομοι ΠΑΘΕ (Πάτρα - Αθήνα - Θεσσαλονίκη -Ε ύζωνοι), Εγνατία Οδός και Ιόνια Οδός να διαθέτουν λωρίδες διέλευσης αυτόνομων (δηλαδή χωρίς οδηγό) φορτηγών. 

Πρόκειται για σχέδιο που συνδέεται με την κοινοτική πρωτοβουλία των διασυνοριακών δρόμων 5G (5G cross-border corridors), ώστε να αναπτυχθεί δίκτυο νέας γενιάς, για την υποστήριξη της ασφαλούς και αυτοματοποιημένης οδήγησης. Υπηρεσίες που πιλοτικά μπορούν να υποστηρίζονται σε αυτούς τους οδικούς άξονες θα είναι η προσαρμογή των διοδίων ανάλογα με τους ρύπους εκπομπής, η άμεση ενημέρωση του οδηγού για θέματα ασφάλειας στο οδικό δίκτυο, η δημιουργία της υποδομής που θα εξυπηρετήσει την ανταλλαγή δεδομένων και πληροφοριών μεταξύ των εμπλεκόμενων φορέων για διασυνοριακά ταξίδια, κ.λπ. Τα δεδομένα που θα παράγονται από τους αισθητήρες θα είναι διαθέσιμα ανοιχτά σε πραγματικό χρόνο από εθνική υποδομή αποθετηρίου, σύμφωνα με τα πρότυπα του σημασιολογικού ιστού, με σκοπό την αξιοποίησή τους από τρίτους σε εφαρμογές έξυπνης κινητικότητας.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v