Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Νέοι παίκτες ανακατεύουν την τράπουλα σε ταχυμεταφορές-delivery

Οι ταχυμεταφορές είναι ένας κλάδος που αναπτύσσεται ραγδαία μέσα στην πανδημία. Οι συνήθειες των Ελλήνων άλλαξαν και το ηλεκτρονικό εμπόριο εκτοξεύθηκε με αποτέλεσμα πολλές νέες εταιρείες να διεκδικούν ένα κομμάτι της αγοράς.

Νέοι παίκτες ανακατεύουν την τράπουλα σε ταχυμεταφορές-delivery

Εντυπωσιακή αύξηση παρουσιάζουν οι άδειες για εταιρείες ταχυμεταφορών που χορηγούνται από την Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών – Ταχυδρομείων το 2021. Μέσα στους πρώτους μήνες που διανύουμε έχουν χορηγηθεί πάνω από 80 άδειες όταν ολόκληρο το 2020 χορηγήθηκαν λίγο πάνω από 70 άδειες, νούμερο, τον οποίο ήταν αυξημένο σε σχέση με τις προηγούμενες χρονιές καθώς σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΕΤΤ το 2019 είχαν χορηγηθεί 56 άδειες.

Η πανδημία έφερε σημαντικές αλλαγές στην αγοραστική συμπεριφορά των καταναλωτών, με το κανάλι του ηλεκτρονικού εμπορίου να εκτινάσσεται σε δημοτικότητα. Η απαίτηση της αγοράς για γρήγορες και αξιόπιστες παραδόσεις αυξήθηκε σημαντικά με αποτέλεσμα πολλές νέες εταιρείες ταχυμεταφορών (courier) να ξεκινήσουν την δραστηριότητας τους μέσα στην πανδημία.

Την ίδια στιγμή ορισμένες εταιρείες έχουν εκτοξεύσει τον κύκλο εργασιών τους και την αξία τους. Όπως δείχνει η ανάλυση του CFD World, η τιμή των μετοχών των εταιρειών ταχυμεταφορών σε παγκόσμιο επίπεδο, την περασμένη χρονιά, σημείωσε σημαντική αύξηση. Η αξία των μετοχών της FedEx ανέβηκε 71%, ακολουθούμενη από την ανταγωνιστική UPS με κέρδη 36%. Η πιο επιτυχημένη ευρωπαϊκή εταιρεία είναι η γερμανική DHL, η οποία είδε την τιμή της μετοχή της να αυξάνεται κατά 33%.

Οι επενδύσεις

Οι παραδοσιακές εταιρείες ταχυμεταφορών όπως η ACS, η Γενική Ταχυδρομική, η Speedex και τα ΕΛΤΑ courier μετά από τα προβλήματα του τελευταίου έτους – όταν κάποιες από αυτές αναγκάστηκαν να σταματήσουν την λήψη αντικειμένων για ορισμένο χρονικό διάστημα- υλοποιούν πλέον επενδύσεις για την επόμενη μέρα.

Η ACS προχωρά στην ανέγερση νέου logistics center στην Πέτρου Ράλλη, που αναμένεται να ολοκληρωθεί στο τέλος του 2021. Η συγκεκριμένη επένδυση ύψους 33 εκατ. ευρώ είχε ξεκινήσει να σχεδιάζεται από το 2015 χωρίς ωστόσο να έχει υλοποιηθεί.

Η επένδυση είναι σημαντική τόσο σε μέγεθος όσο και σημαντικότητα καθώς θα πενταπλασιάσει την έως σήμερα δυναμικότητα διαλογής δεμάτων της εταιρείας, αυξάνοντας την ωριαία δυνατότητα σε 50.000 αποστολές / ώρα, διαμορφώνοντας νέα δεδομένα στην ελληνική αγορά.

Κατά το 2019 και το 2020 έως σήμερα η ACS έχει προχωρήσει σε σημαντικές επενδύσεις για τη βελτίωση της δυναμικότητάς της, συνολικού ύψους άνω των €18 εκατ., ήτοι άνω του 16% του συνολικού ετήσιου κύκλου εργασιών της.

Επενδύσεις προωθούν και οι εταιρείες διανομής, που εξυπηρετούν τα δίκτυα των μεγάλων αλυσίδων σούπερ μάρκετ, όσον αφορά της παραδόσεις παραγγελιών. Η e-food -μετά τη συνεργασία με την Σκλαβενίτης, δημιουργεί ένα νέο σύστημα εξυπηρέτησης των πελατών του quick commerce. Προσφέρει παραδόσεις μέσα σε 25 λεπτά προς τον τελικό καταναλωτή, βασιζόμενη στο μοντέλο ανάπτυξης μικρών τοπικών αποθηκών, των επονομαζόμενων dark stores αρχικά σε όλη την Αττική. Σημειώνεται πως η μητρική του e-food, η γερμανική πολυεθνική Delivery Hero ξεκίνησε από τον χώρο του food delivery αλλά αποτελεί πλέον πρωτοπόρο και στον χώρο του quick commerce, έχοντας επεκτείνει τις σχετικές δραστηριότητες της σε 41 αγορές διεθνώς.

Στην Αθήνα ήδη έχει ξεκινήσει η πιλοτική λειτουργία του πρώτου dark store στην Αγία Παρασκευή και ακολούθησαν τρία ακόμη σε Πεύκη, Δάφνη και Κολωνό.

Οι εξαγορές

Τον Ιούλιο του 2019, ο όμιλος Μούχαλη, που ελέγχει το δίκτυο καταστημάτων μικρής λιανικής Kiosky’s και δραστηριοποιείται επίσης στο χονδρεμπόριο, εξαγόρασε την εταιρεία delivery.gr, προσβλέποντας σε διασταύρωση των υπηρεσιών.

Επίσης το 2019, ο όμιλος Ορφέα Βεϊνόγλου, εισήλθε στην αγορά των ταχυμεταφορών, με την εξαγορά της εταιρείας Easy Mail. Μάλιστα, ο όμιλος που διαχειρίζεται στην Ελλάδα 8 κέντρα Logistics και Transportation Hubs, συνολικής επιφάνειας 140.000 τ.μ. με παρουσία στην Αττική, Θεσσαλονίκη και Πάτρα, εξετάζει τη δημιουργία ενός νέου logistics center 25.000 τ.μ για την κάλυψη αναγκών των εταιρειών διαδικτυακών πωλήσεων.

Ακόμη και η Lamda Development προχώρησε επένδυση απόκτησης μειοψηφικού ποσοστού στην startup εταιρεία Stoferno.gr, η οποία δραστηριοποιείται στον χώρο του online delivery και των ταχυμεταφορών, κίνηση που μεταφράζεται ως προετοιμασία του ομίλου για τη νέα εποχή του λιανεμπορίου.

Skroutz last-mile

Η εξαγορά του 100% της MyJobNow Delivery που αναπτύσσει την υπηρεσία courier SendΧ έγινε από την Skroutz στα μέσα Ιανουαρίου. Η συγκεκριμένη εξαγορά σηματοδότησε την είσοδο της Skroutz στον κλάδο των ταχυμεταφορών μέσα από την δημιουργία του δικού της δικτύου διανομέων, καλύπτοντας έτσι και το κομμάτι του last-mile.

Η Skroutz last-mile θα συνεχίσει να διατηρεί την συνεργασία της με τις υπόλοιπες εταιρείες courier, ωστόσο, με την συγκεκριμένη εξαγορά, διευρύνει και «καθετοποιεί» τις δραστηριότητες της, επενδύοντας σε ένα κομμάτι του ηλεκτρονικού εμπορίου το οποίο αναδείχθηκε σε μία από τις μεγαλύτερες παθογένειες κατά την διάρκεια των lockdowns.

Υπενθυμίζεται ότι η SendX που αποτελεί το courier brand της MyJobNow Delivery, άρχισε να λειτουργεί εν μέσω πανδημίας, τον Αύγουστο του 2020 ενώ το MyJobNow Delivery, αποτελεί spin off της ελληνικής νεοφυούς εταιρείας MyJobNow.

Wolt Market

Ιδιαίτερα δραστήρια εμφανίζεται στη χώρα μας και η φινλανδική start up, Wolt. Στο ξεκίνημα του έτους δημιούργησε τη θυγατρική Wolt Market Greece και μέσα σε λιγότερους από τρεις μήνες και πιο συγκεκριμένα στις 2 Απριλίου ανακοίνωσε την ίδρυση του Wolt Market.

Η έναρξη της λειτουργίας του Wolt Market σηματοδοτεί την είσοδο της εταιρείας στην αγορά της λιανικής με ένα νέο μοντέλο αγορών που θα καλύψει τη διαρκώς αυξανομένη ανάγκη των καταναλωτών για άμεση παράδοση των προϊόντων και μεγάλη γκάμα διαθέσιμων επιλογών.

Στις ταχυμεταφορές τα logistics

Την ίδια στιγμή πολλές εταιρείες εμπορευματικών μεταφορών / logistics, πέραν των υφιστάμενων, εξετάζουν τη δραστηριοποίησή τους στον κλάδο των ταχυμεταφορών. Τελευταίο παράδειγμα αποτελεί η Seagull, η οποία προχώρησε στην ίδρυση της WEBOXIT, εγκαινιάζοντας την παρουσία της στον – πολλά υποσχόμενο, αλλά έντονα ανταγωνιστικό – κλάδο των ταχυμεταφορών.

Η εταιρεία επενδύει εξ ολοκλήρου στην ηλεκτροκίνηση και εναρμονίζεται με τους σύγχρονους ευρωπαϊκούς κανονισμούς για το περιβάλλον και το κλίμα. Αξίζει να σημειωθεί ότι από την πρώτη ημέρα της λειτουργίας της βρίσκεται στους δρόμους με ένα στόλο οχημάτων που αποτελείται αποκλειστικά από 9 ηλεκτροκίνητα βαν (έπονται κι άλλα).

Η WEBOXIT δημιούργησε επίσης σύγχρονο δίκτυο σταθμών παράδοσης και παραλαβής δεμάτων, τα οποία τοποθέτησε σε κομβικά σημεία σε όλες τις πόλεις της Ελλάδας. Σε αυτούς τους αυτοματοποιημένους σταθμούς (ΑΤΜ δεμάτων), ο καταναλωτής έχει την επιλογή για άμεση πρόσβαση την ώρα που τον εξυπηρετεί, θέση στάθμευσης και ευκολία χρήσης της υπηρεσίας από οποιαδήποτε ηλεκτρονική συσκευή 24/7.

Επίσης, θα παρέχεται δυνατότητα ηλεκτρονικής αγοράς των υπηρεσιών διανομής, δυνατότητα αγοράς συσκευασίας on sight, πλήρης ενημέρωση tracking για αποστολέα και παραλήπτη, καθώς και επιπρόσθετη δυνατότητα του last – mile delivery, η οποία θα καλύπτεται από τον ηλεκτροκίνητο στόλο της WEBOXIT.

Η αγορά ταχυμεταφορών σε νούμερα

Σύμφωνα με τα τελευταία επίσημα στοιχεία της ΕΕΤΤ, το 2019, οι επιχειρήσεις ταχυμεταφορών παρουσίασαν 368,57 εκατ. ευρώ έσοδα, αυξημένα κατά 2,3% σε σχέση με το προηγούμενο έτος, έχοντας διακινήσει 84,20 εκατ. ταχυδρομικά αντικείμενα, δηλαδή 9,9% περισσότερα σε σύγκριση με το 2018.

Οι επιχειρήσεις ταχυμεταφορών διακίνησαν φακέλους σε ποσοστό 38% και δέματα-μικροδέματα σε ποσοστό 58% του πλήθους των ταχυδρομικών αντικειμένων. Οι φάκελοι απέφεραν εμφανώς λιγότερα έσοδα (28%) απ' ό,τι τα δέματα – μικροδέματα (58%).

Το 2019, όπως και το 2018, παρά το γεγονός ότι στην αγορά ταχυμεταφορών δραστηριοποιούνταν πολλές επιχειρήσεις (539 το 2019), ο μεγαλύτερος όγκος των ταχυδρομικών αντικειμένων διακινήθηκε από μόλις έξι επιχειρήσεις, οι οποίες απέφεραν αντίστοιχα το μεγαλύτερο μέρος των εσόδων της αγοράς.

Το 2019, οι έξι μεγαλύτερες επιχειρήσεις διακίνησαν το 86% των ταχυδρομικών αντικειμένων, καταλαμβάνοντας μερίδιο 82,1% των εσόδων της αγοράς ταχυμεταφορών.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v