Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Τις πρώτες ανάσες παίρνει η ακτοπλοΐα

Πώς διαμορφώνεται η επιβατική κίνηση μέχρι στιγμής και ποια δρομολόγια συγκεντρώνουν τη μεγαλύτερη ζήτηση. Τα «αγκάθια» και οι προσδοκίες για ανάκαμψη. Κίνδυνο να χαθούν πλοία εξαιτίας των αυξημένων ζημιών.

Τις πρώτες ανάσες παίρνει η ακτοπλοΐα

Ζημιές άνω των 200 εκατ. ευρώ αναμένεται να καταγράψουν τη διετία 2020-2021 οι ελληνικές ακτοπλοϊκές εταιρείες, ως απόρροια των επιπτώσεων της υγειονομικής κρίσης, παρά το γεγονός ότι, με βάση τα πρώτα δεδομένα, το 2021 εκτιμάται ότι θα σημειωθεί αύξηση της επιβατικής κίνησης σε ποσοστό 20%-30% σε σχέση με πέρυσι.

Το α’ εξάμηνο του τρέχοντος έτους έκλεισε με αρνητικό πρόσημο της τάξης του 5%-10% σε επίπεδο επιβατικής κίνησης, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις παραγόντων της αγοράς, ενώ ο Ιούλιος ολοκληρώνεται με άνοδο του αριθμού των ταξιδιωτών σε ποσοστό περίπου 50% σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2020. Να σημειωθεί ότι τους τρεις πρώτους μήνες του προηγούμενου έτους, πριν από την εμφάνιση της πανδημίας στην Ελλάδα, τα δρομολόγια εκτελούνταν κανονικά, σε αντίθεση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2021, κατά το οποίο η χώρα βρισκόταν σε lockdown.

Σε επίπεδα υψηλότερα συγκριτικά με πέρυσι διαμορφώθηκε η επιβατική κίνηση τον Μάιο, ενώ, από την 1η Ιουλίου, η ζήτηση έχει ενισχυθεί περαιτέρω, με άνοδο 55%-60% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2020. Μάλιστα, οι πρώτες ενδείξεις προοιωνίζονται καλύτερες προοπτικές μέχρι και το τέλος Αυγούστου, υπό την προϋπόθεση ότι δεν θα επιδεινωθεί περαιτέρω η επιδημιολογική κατάσταση της χώρας και δεν θα ληφθούν νέα περιοριστικά μέτρα, καθώς οι πρόσφατοι περιορισμοί έχουν μειώσει σε μικρό βαθμό τον ρυθμό των κρατήσεων.

«Με συγκρατημένη αισιοδοξία παρατηρούμε αύξηση στην κίνηση κατά τους μήνες Ιούνιο και Ιούλιο σε σχέση με το 2020, ενώ συνεχώς καταβάλλουμε προσπάθεια να προσαρμοζόμαστε στις ευμετάβλητες συνθήκες», επισημαίνουν παράγοντες της αγοράς. «Ανάκαμψη και επαναφορά σε κάποια κανονικότητα αναφορικά με τις μετακινήσεις για διακοπές παρατηρούμε κυρίως από το δεύτερο 15νθήμερο του Ιουλίου, υπό την προϋπόθεση ότι ο εμβολιασμός συνεχίζει να προχωράει ικανοποιητικά. Παρ’ όλ’ αυτά, τα μεγέθη δεν θα μπορούσαν να συγκριθούν με αυτά του 2019 καθώς απέχουν κατά πολύ», προσθέτουν.

Αντίθετα, υποτονικό εκτιμάται ότι θα είναι το δίμηνο Σεπτεμβρίου - Οκτωβρίου, καθώς η μεγαλύτερη ζήτηση προέρχεται από τουρίστες που ταξιδεύουν σε γκρουπ, μια τάση που δεν δείχνει ιδιαίτερη δυναμική για την ώρα.

Πάντως, παράγοντες της αγοράς τοποθετούν την ανάκαμψη της επιβατικής κίνησης κοντά στα επίπεδα του 2019 το 2022, εφόσον η πανδημία θα έχει ανασχεθεί και δεν θα υπάρχουν πλέον περιοριστικά μέτρα. Σε διαφορετική περίπτωση, η επαναφορά της επιβατικής κίνησης στα προ πανδημίας επίπεδα τοποθετείται χρονικά μέχρι το 2024. Υπενθυμίζεται ότι το 2020 η επιβατική κίνηση στην ακτοπλοΐα διαμορφώθηκε στο -53% σε σχέση με το 2019, σύμφωνα με στοιχεία από την Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ).

Τα δρομολόγια για τις Κυκλάδες παρουσιάζουν τη μεγαλύτερη ζήτηση, έπονται εκείνα για τα Δωδεκάνησα και ακολουθούν οι γραμμές της Κρήτης, που δείχνουν σταδιακή ανάκαμψη από τον Ιούλιο και μετά. Υποτονικότητα χαρακτηρίζει την κίνηση για τα νησιά του βορείου Αιγαίου, ενώ, όπως αναφέρουν οι πληροφορίες, η ζήτηση για καμπίνες είναι πιο έντονη απ’ ό,τι είθισται, με δεδομένο ότι οι επιβάτες θέλουν να νιώσουν μεγαλύτερη ασφάλεια μέσα στο πλοίο λόγω της πανδημίας. Το 80%-85% των επιβατών είναι Ελληνες, ενώ σε χαμηλά επίπεδα διαμορφώνεται η κίνηση στις ενδιάμεσες διαδρομές, δηλαδή στα δρομολόγια που πραγματοποιούνται μεταξύ των νησιών, καθώς η πλειονότητα των ταξιδιωτών των συγκεκριμένων δρομολογίων είναι ξένοι.

Αύξηση του κόστους των καυσίμων

Την ήδη δυσχερή κατάσταση στην οποία έχουν περιέλθει οι ακτοπλοϊκές εταιρείες επιβαρύνει το κόστος των καυσίμων που ήταν διπλάσιο μέχρι και τον Ιούνιο συγκριτικά με πέρυσι και εκτιμάται ότι θα κινηθεί σε αντίστοιχα ή και υψηλότερα επίπεδα μέχρι το τέλος του έτους. Στο πλαίσιο αυτό, πηγές της αγοράς αναφέρουν πως η αναμενόμενη βελτίωση της επιβατικής κίνησης το φετινό καλοκαίρι δεν θα μπορέσει να καλύψει το κόστος των καυσίμων, με αποτέλεσμα οι εταιρείες να καταγράψουν ζημιές περίπου 100 εκατ. ευρώ.

«Οποιαδήποτε αύξηση της κίνησης κι αν σημειωθεί φέτος, δεν θα μπορέσει να καλύψει τις απώλειες που προκύπτουν από την αύξηση των τιμών στα καύσιμα», επισημαίνουν χαρακτηριστικά παράγοντες της αγοράς. «Λαμβάνοντας υπόψη τα δεδομένα της κίνησης έως σήμερα, καθώς και την άνοδο στην τιμή των καυσίμων, εκτιμούμε ότι η φετινή χρονιά θα αποτελέσει ακόμη μια πρόκληση για την ακτοπλοΐα, με την προσαρμοστικότητα των εταιρειών του κλάδου στις συνεχώς μεταβαλλόμενές συνθήκες να αποτελεί κλειδί για το μέλλον», προσθέτουν στο Euro2day.gr.

Πέρυσι οι ακτοπλοϊκές εταιρείες κατέγραψαν ζημιές 140 εκατ. ευρώ, ποσό που μειώθηκε στα 110 εκατ. ευρώ περίπου μετά την οικονομική στήριξη ύψους 30 εκατ. ευρώ περίπου που έλαβαν, με τους παράγοντες της αγοράς να επισημαίνουν ότι «δεν έχει δοθεί ουσιαστική βοήθεια».

Κίνδυνος να χαθούν πλοία

Την ίδια στιγμή, όπως επισημαίνουν παράγοντες της αγοράς, είναι ορατός ο κίνδυνος να «αποχωρήσουν» κάποια πλοία από την εγχώρια ακτοπλοΐα στο τέλος του χρόνου, εξαιτίας των αυξημένων ζημιών που καταγράφουν οι εταιρείες του κλάδου την τελευταία διετία, ως αποτέλεσμα της υγειονομικής κρίσης και της αύξησης του κόστους των καυσίμων.

«Στο τέλος του χρόνου, και ανάλογα με το πώς θα ολοκληρωθεί η χρονιά, ενδεχομένως να δούμε κάποια πλοία να πωλούνται ή να ναυλώνονται και σε αυτή την περίπτωση, δεν υπάρχουν πλοία για να τα αντικαταστήσουν, εξέλιξη που θα οδηγούσε σε υποβάθμιση των προσφερόμενων υπηρεσιών της ακτοπλοΐας», επισημαίνουν στο Euro2day.gr παράγοντες της αγοράς.

Εύα Δ. Οικονομάκη

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v