Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

ΡΑΕ: Όχι σε νέους αγωγούς για την υπόγεια αποθήκη

Έως τα τέλη της ερχόμενης εβδομάδας θα έχουν οριστικοποιηθεί και οι δύο ρυθμιστικές αποφάσεις που απαιτούνται για την ολοκλήρωση του διαγωνισμού του ΤΑΙΠΕΔ: η κοινωνικοποίηση του έργου και ο κανονισμός τιμολόγησης. Οι προϋποθέσεις.

ΡΑΕ: Όχι σε νέους αγωγούς για την υπόγεια αποθήκη

Δεν θα γίνει κανένας συμπληρωματικός αγωγός για την εξυπηρέτηση της επένδυσης της υπόγειας αποθήκης φυσικού αερίου, στη Νότια Καβάλα. Ούτε μεγάλος ούτε μικρός. Τη λειτουργία της ΥΑΦΑ Καβάλας θα υποστηρίξουν οι Συμπιεστές στη Νέα Μεσημβρία και την Αμπελιά Φαρσάλων και, πιθανόν, ένας ακόμη, στους Κήπους του Έβρου.

Σε αυτή την απόφαση κατέληξε η Ολομέλεια της ΡΑΕ κατά τη χθεσινή μαραθώνια συνεδρίασή της, που ξεκίνησε από τις 10 το πρωί και ολοκληρώθηκε στις 6 το απόγευμα. Έως τα τέλη της ερχόμενης εβδομάδας θα έχουν οριστικοποιηθεί και οι δύο ρυθμιστικές αποφάσεις που απαιτούνται για την ολοκλήρωση του διαγωνισμού του ΤΑΙΠΕΔ, δηλαδή, η κοινωνικοποίηση του έργου και ο κανονισμός τιμολόγησης, για να τεθούν, στη συνέχεια, σε δημόσια διαβούλευση.

Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες του Euro2day.gr, η χθεσινή Ολομέλεια της ΡΑΕ επιβεβαίωσε τις θέσεις που ανέπτυξε ο πρόεδρος της Αρχής Αθανάσιος Δαγούμας, κατά τη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου της προηγούμενης Δευτέρας. Ο Ρυθμιστής, όπως είναι σε θέση να γνωρίζει το Euro2day.gr, δεν πείστηκε από τα σενάρια που ανέπτυξε ο ΔΕΣΦΑ στη μελέτη κόστους-οφέλους, για την ανάγκη ακόμη και του μικρότερου αγωγού, από τη Θεσσαλονίκη ως την Κομοτηνή. Έτσι, η Ολομέλεια αποφάσισε να μην εγκρίνει καμία αναβάθμιση του Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς Φυσικού Αερίου (ΕΣΜΦΑ) στη Βόρεια Ελλάδα, συνεπώς, απορρίπτει την κατασκευή νέων αγωγών.

Αντίθετα, η ΡΑΕ θεωρεί ότι η επένδυση της υπόγειας αποθήκης μπορεί να λειτουργήσει χωρίς κανένα πρόβλημα με την αναβάθμιση του υπάρχοντος Σταθμού Συμπίεσης στη Νέα Μεσημβρία και τον νέο που θα γίνει στην Αμπελιά Φαρσάλων, δύο έργα που έχουν ενταχθεί στο αναπτυξιακό πρόγραμμα του ΔΕΣΦΑ για τη δεκαετία 2022-2031 και αναμένεται να αυξήσουν τις εισροές φυσικού αερίου. Σε φάση μελετητικής ωρίμανσης από τον ΔΕΣΦΑ βρίσκεται, εξάλλου, η κατασκευή Σταθμού Συμπίεσης στους Κήπους του Έβρου.

Σύμφωνα με κοινή απόφαση των Υπουργείων Ανάπτυξης και Π.ΕΝ., που δημοσιεύθηκε σε ΦΕΚ στις 24/12/2021, τα δύο έργα, στη Νέα Μεσημβρία και την Αμπελιά, χρηματοδοτούνται και από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ). Η αναβάθμιση του Συμπιεστή στη Νέα Μεσημβρία, με τρίτη μονάδα, συνολικού προϋπολογισμού 16,1 εκατ. ευρώ, θα χρηματοδοτηθεί κατά 46,9% από το ΠΔΕ, ενώ της Αμπελιάς, προϋπολογισμού 65 εκατ. ευρώ, κατά 50,5%. Η ολοκλήρωση και η ένταξή τους στο Σύστημα προβλέπεται για τα τέλη του 2023 με αρχές 2024.

Προϋποθέσεις για την κοινωνικοποίηση της αποθήκης

Τα δύο κείμενα για την κοινωνικοποίηση του έργου της ΥΑΦΑ Καβάλας και τον Κανονισμό Τιμολόγησης είναι σχεδόν έτοιμα. Αυτό το οποίο μένει να οριστικοποιηθεί είναι ο βαθμός κοινωνικοποίησης, δηλαδή, πώς θα επιμεριστεί το κόστος της επένδυσης (καταναλωτές, χρηματοδότηση, επενδυτές). Η ΡΑΕ στην αρχική απόφασή της, που δεν προχώρησε, προέβλεπε ποσοστό κοινωνικοποίησης 50% του κόστους που θα επιβαρυνθούν οι χρήστες του δικτύου μεταφοράς, μέσα από την αύξηση των ταριφών. Το 35% σχεδιαζόταν να είναι από κοινοτική χρηματοδότηση (ένταξη του έργου στα PCIs) και το υπόλοιπο 15% θα κάλυπτε ο επενδυτής.

Όπως είναι σε θέση να γνωρίζει το Euro2day.gr, το τελικό ποσοστό για τους καταναλωτές που θα αποφασιστεί από τον Ρυθμιστή θα είναι συνάρτηση του capex της επένδυσης, με άλλα λόγια, του κόστους της μετατροπής του υπόγειου φυσικού χώρου του κοιτάσματος φυσικού αερίου «Νότια Καβάλα» σε ΥΑΦΑ από τον παραχωρησιούχο, εντός δεσμευτικής προθεσμίας που θα προσδιοριστεί στη σύμβαση παραχώρησης.

Σύμφωνα με τις τρέχουσες εκτιμήσεις και ανάλογα με τη δυναμικότητα που θα έχει η υπόγεια αποθήκη, το κόστος της επένδυσης κυμαίνεται μεταξύ 320-400 εκατ. ευρώ. Εάν θα φθάσει τα 400 εκατ. ευρώ, η κοινωνικοποίηση για τους καταναλωτές θα παραμείνει στο 50%, εάν θα είναι μικρότερο, στα 320 εκατ. ευρώ, η κοινωνικοποίηση ενδεχομένως να κυμανθεί έως 60%. Συνεπώς, με δεδομένο ότι το έργο είναι στην τελευταία λίστα των PCIs, που αναμένει το τελικό «πράσινο φως» από το Ευρωκοινοβούλιο και το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο (εκτός, βεβαίως, δυσάρεστης έκπληξης), αυτό το οποίο επηρεάζεται, επίσης, είναι το κόστος που θα κληθεί να αναλάβει ο επενδυτής.

Ο Ρυθμιστής θα ετοιμάσει, αρχικά, ένα σχέδιο απόφασης, το οποίο θα σταλεί προς ενημέρωση στο ΥΠΕΝ. Αμέσως μετά οι δύο ρυθμιστικές αποφάσεις θα εγκριθούν από την Ολομέλεια της ΡΑΕ της επόμενης εβδομάδας και θα δρομολογηθεί η διαδικασία της δημόσιας διαβούλευσης.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v