Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Οι 3+2 αγορές που κρίνουν την πορεία του τουρισμού

Ισχυρή επάνοδο προγραμματίζουν το φετινό καλοκαίρι Βρετανοί και Αμερικανοί. Βαρόμετρο για τη σεζόν μετατρέπεται η πολωνική αγορά. Η σημασία της γαλλικής και της γερμανικής αγοράς στο κυνήγι για μεγέθη ανάλογα του 2019.

Οι 3+2 αγορές που κρίνουν την πορεία του τουρισμού

Δριμύτερος επανέρχεται ο ελληνικός τουρισμός, μετά από δύο χρόνια που στιγματίστηκαν από την πανδημική κρίση, με το Ηνωμένο Βασίλειο, τις ΗΠΑ και την Πολωνία να αναδεικνύονται σε αγορές - βαρόμετρο για την πορεία της σεζόν και τη διαμόρφωση των τελικών μεγεθών του κλάδου στον δρόμο προς την πλήρη επαναφορά στην κανονικότητα.

Υψηλές παραμένουν, την ίδια στιγμή, οι προσδοκίες για τις αφίξεις από τη Γαλλία και τη Γερμανία, δύο παραδοσιακές δεξαμενές τουριστών για την Ελλάδα, που φέτος ποντάρουν σταθερά στο ελληνικό καλοκαίρι.

Η σημασία των πέντε αγορών για τον ελληνικό τουρισμό αποτυπώνεται στο γεγονός ότι το 2019 οι ταξιδιώτες από ΗΠΑ, Ηνωμένο Βασίλειο, Γερμανία, Γαλλία και Πολωνία αντιπροσώπευαν πάνω από το 1/3 των τουριστών που επισκέφθηκαν τη χώρα μας, ενώ οι αντίστοιχες ταξιδιωτικές εισπράξεις ήταν λίγο κάτω από το 50% των συνολικών τουριστικών εσόδων που είχαν διαμορφωθεί σε 18,18 δισ. ευρώ.

Το Ηνωμένο Βασίλειο

Δυναμικό comeback επιχειρεί να κάνει φέτος η βρετανική αγορά, η οποία, βάσει των ήδη προγραμματισμένων αεροπορικών θέσεων σε διεθνείς εισερχόμενες πτήσεις, έχει εκτοπίσει από την πρώτη θέση τη γερμανική. Η συσσωρευμένη επιθυμία των Βρετανών να ταξιδέψουν μετά από δύο χρόνια αποτυπώνεται στις κρατήσεις. Και μπορεί πέρυσι οι ταξιδιωτικοί περιορισμοί να μην τους επέτρεψαν να κάνουν διακοπές παρά μόνο στο τέλος του καλοκαιριού, ωστόσο, φέτος αεροπορικές εταιρείες και tour operators διευρύνουν τα προγράμματά τους προκειμένου να αντεπεξέλθουν στην ισχυρή ζήτηση. Είναι χαρακτηριστικό ότι αυξημένος κατά 18% σε σχέση με τα προ πανδημίας επίπεδα είναι ο αριθμός των αεροπορικών θέσεων που έχουν προγραμματιστεί συνολικά από το Ηνωμένο Βασίλειο για το «Ελευθέριος Βενιζέλος».

Πέρυσι τη χώρα μας επισκέφθηκαν 1,59 εκατ. Βρετανοί τουρίστες, αριθμός που υπολείπεται αρκετά από τα 3,49 εκατ. του 2019, και δαπάνησαν 1,46 δισ. ευρώ. Το 2019 οι τουριστικές εισπράξεις από το Ηνωμένο Βασίλειο ξεπέρασαν τα 2,6 δισ. ευρώ (μερίδιο αγοράς 14,5%), με βάση τα στοιχεία του Ινστιτούτου του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΙΝΣΕΤΕ).

Οι ΗΠΑ

Ισχυρός κρίκος για την πορεία της φετινής τουριστικής σεζόν αναμένεται να είναι η αμερικανική αγορά, με τις εκτιμήσεις να κάνουν λόγο για περισσότερους από 500.000 Αμερικανούς που θα φτάσουν απευθείας από την άλλη άκρη του Ατλαντικού στην Αθήνα. Ενδεικτικό της έντονης κινητικότητας που καταγράφεται από τις ΗΠΑ είναι το γεγονός ότι φέτος, κατά τη διάρκεια της περιόδου υψηλής ζήτησης της σεζόν, έχουν προγραμματιστεί εννέα πτήσεις την ημέρα από τα μεγαλύτερα αμερικανικά αεροδρόμια προς τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος».

Η αμερικανική αγορά είναι ιδιαίτερης σημασίας για τον ελληνικό τουρισμό, ο οποίος φέτος επιχειρεί να πάρει το ριμπάουντ όχι μόνο ως προς τις αφίξεις, αλλά πολύ περισσότερο ως προς τα έσοδα, με δεδομένο ότι οι δαπάνες των Αμερικανών είναι υψηλότερες από τον μέσο όρο των τουριστών που επισκέπτονται τη χώρα μας.

Οι Αμερικανοί συγκαταλέγονται στους γαλαντόμους ταξιδιώτες που δεν διστάζουν να ξοδέψουν μεγάλα χρηματικά ποσά κατά τη διάρκεια των διακοπών τους. Σχετικά με τους αριθμούς, πέρυσι ταξίδεψαν στην Ελλάδα 396 χιλιάδες Αμερικανοί, δαπανώντας 596 εκατ. ευρώ, ενώ το 2019 είχαν επισκεφθεί τη χώρα μας 1,17 εκατ., με τις εισπράξεις από τη συγκεκριμένη αγορά να διαμορφώνονται σε 1,2 δισ. ευρώ περίπου, ποσό που αντιστοιχεί σε μερίδιο 6,7%.

Η Πολωνία

Από τον «λήθαργο» των τελευταίων μηνών, εξαιτίας του πολέμου στη γειτονική Ουκρανία, επιδιώκει να βγει η πολωνική αγορά, μια ανερχόμενη δύναμη για τον ελληνικό τουρισμό που πέρυσι αποτέλεσε μία από τις κύριες πηγές ταξιδιωτών ειδικά για τα Ιόνια νησιά, από τα οποία απουσίαζαν οι Βρετανοί. Η πολωνική έχει αναδειχθεί τα τελευταία χρόνια σε μία σημαντική αγορά και για τις περιοχές της ηπειρωτικής χώρας, με αιχμή τη βόρεια Ελλάδα, με τους επιχειρηματίες να ποντάρουν στους Πολωνούς ταξιδιώτες.

Μέχρι πρότινος τουλάχιστον οι Πολωνοί εμφανίζονταν πιο διστακτικοί για προγραμματισμό των διακοπών τους, με τους tour operators που δραστηριοποιούνται στη συγκεκριμένη αγορά να έχουν μεταφέρει τα προγράμματά τους για τον Ιούνιο και τους επιχειρηματίες του κλάδου να προσδοκούν αναθέρμανση της κίνησης μέσα στον μήνα.

Ενδεικτικό της σημασίας που αποκτά η συγκεκριμένη αγορά για τον ελληνικό τουρισμό είναι το γεγονός ότι τα τελευταία χρόνια ο αριθμός των Πολωνών ταξιδιωτών πολλαπλασιάζεται με ταχείς ρυθμούς, ξεπερνώντας το 2018 το 1 εκατομμύριο. Το 2019 ο αντίστοιχος αριθμός ανήλθε σε 852 χιλιάδες, με τις ταξιδιωτικές εισπράξεις από την Πολωνία το 2019 να ανέρχονται τα 416 εκατ. ευρώ και το μερίδιο αγοράς να διαμορφώνεται σε 2,4%. Μάλιστα, το διάστημα 2017-2019 η Μέση κατά Κεφαλή Δαπάνη των τουριστών από την Πολωνία κατέγραψε αύξηση κατά 49,4% και διαμορφώθηκε από 327,1 ευρώ το 2017 σε 488,8 ευρώ το 2019, με βάση τα στοιχεία του ΙΝΣΕΤΕ.

Η Γαλλία

Σημαντική ώθηση στον ελληνικό τουρισμό αναμένεται να δώσει φέτος και η γαλλική αγορά. Τα μηνύματα ήταν εξ αρχής ιδιαίτερα αισιόδοξα, με τον αριθμό των προγραμματισμένων θέσεων από τη Γαλλία προς την Ελλάδα να υπερβαίνει τα 3 εκατομμύρια. Μόνο για το «Ελευθέριος Βενιζέλος», ο αριθμός των θέσεων που έχουν προγραμματιστεί για φέτος είναι στο +11% σε σχέση με το 2019.

Είναι ενδεικτικό ότι μόνο η Transavia ήδη από τον Οκτώβριο ανακοίνωσε την αύξηση των αεροπορικών θέσεων με προορισμό την Ελλάδα που θα διέθετε για τη φετινή σεζόν κατά 50% σε σχέση με το 2019, με άλλες μεγάλες αεροπορικές εταιρείες να ακολουθούν το παράδειγμά της σε μία προσπάθεια να ανταποκριθούν στην υψηλή ζήτηση.

Πέρυσι στην Ελλάδα ταξίδεψαν περίπου 1,17 εκατ. Γάλλοι, δαπανώντας 992 εκατ. ευρώ. Αντίστοιχα, ο αριθμός των Γάλλων που ταξίδεψε στη χώρα μας το 2019 ανήλθε σε 1,5 εκατ. και τα αντίστοιχα έσοδα διαμορφώθηκαν σε περίπου 1,1 δισ. ευρώ (μερίδιο 6,2%).

Η Γερμανία

Σταθερό πυλώνα του ελληνικού τουρισμού αποτελεί διαχρονικά η γερμανική αγορά. Μπορεί η σεζόν να ξεκίνησε με μούδιασμα, ωστόσο όσο πλησιάζουμε στην περίοδο αιχμής της σεζόν, η ταξιδιωτική κίνηση από τη Γερμανία ανακτά τον ρυθμό της.

Στην κατεύθυνση, μάλιστα, αξιοποίησης της δυναμική που εμφανίζει η γερμανική αγορά, η TUI, ο μεγαλύτερος ευρωπαϊκός ταξιδιωτικός οργανισμός με έδρα το Ανόβερο, στοχεύει να μεταφέρει στην Ελλάδα περίπου 3 εκατ. πελάτες το 2022, με τον αντίστοιχο αριθμό να ανέρχεται σε 1,5 εκατ. το 2021.

Πέρυσι τη χώρα μας επισκέφθηκαν περίπου 3 εκατ. Γερμανοί ταξιδιώτες που δαπάνησαν 2,3 δισ. ευρώ. Το «χρυσό» 2019 στη χώρα μας ταξίδεψαν πάνω από 4 εκατ. Γερμανοί, με τις εισπράξεις να διαμορφώνονται στα 2,95 δισ. ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί σε μερίδιο αγοράς 16,7%.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v