Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Γεραπετρίτης: Επανεκκίνηση με λιγότερα δρομολόγια και δύο σταθμάρχες

Ζητώ συγγνώμη εκ μέρους της κυβέρνησης. Επεσήμανε τρία λάθη στις κρίσιμες στιγμές. Παραδέχτηκε ότι με καθολικό σύστημα τηλεδιοίκησης θα είχε αποφευχθεί η τραγωδία. Επικοινωνία Κ. Μητσοτάκη με Alstom. Αγνωστο πότε θα γίνει η επανεκκίνηση.

Γεραπετρίτης: Επανεκκίνηση με λιγότερα δρομολόγια και δύο σταθμάρχες

«Εκανα κάθε προσπάθεια να αποκτήσω πλήρη εικόνα του συμβάντος και του γενικότερου πλαισίου», δήλωσε ο υπουργός Γιώργος Γεραπετρίτης σε συνέντευξη Τύπου.

«Δεν βρίσκομαι εδώ ως εκπρόσωπος της κυβέρνησης ή πολίτης της χώρας για να κάνω πολιτική αντιπαράθεση. Δεν θα ακούσετε για συμψηφισμούς ή λόγο μετάθεσης ευθύνης. Αυτή που αναλογεί στην κυβέρνηση έχει αναδειχτεί», δήλωσε.

«Ζητώ συγγνώμη εκ μέρους της κυβέρνησης, γιατί δεν μπορέσαμε να αποτρέψουμε το δυστύχημα. Είναι πραγματική και όχι προσχηματική», συμπλήρωσε.

Ο Γ. Γεραπετρίτης ρωτήθηκε ποια ακριβώς λάθη της αναγνωρίζει η κυβέρνηση. Υποστήριξε ότι δεν αγνοήθηκαν οι εργαζόμενοι. Σημείωσε ότι δεν έχει σημασία το γιατί, αλλά το ότι δεν υπήρχαν τα συστήματα ασφαλείας.

Ο Γ. Γεραπετρίτης ξεκαθάρισε ότι από εδώ και στο εξής ως υπουργός Μεταφορών θα ασχοληθεί μόνο με το θέμα των Τεμπών και τους σιδηρόδρομους. Τα υπόλοιπα θέματα του υπουργείου θα τα τρέξουν οι υφιστάμενοι υφυπουργοί.

Εθεσε εαυτόν στη διάθεση της Βουλής, ώστε να συζητηθεί το θέμα των παθογενειών στους σιδηροδρόμους, ώστε να βρεθεί ένας κοινός τόπος. «Δεν είναι ώρα των αντιπαραθέσεων, πρέπει να βρούμε έναν τρόπο να αποδοθούν ευθύνες και να βρεθούν λύσεις για το μέλλον».

Ο Γ. Γεραπετρίτης δήλωσε ότι τις επόμενες ημέρες θα αντικατασταθούν οι διοικήσεις σε ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ.

Το ατύχημα

Ο υπουργός είπε ότι βρέθηκε στον τόπο της τραγωδίας για να έχει προσωπική άποψη για τον τρόπο λειτουργίας του συστήματος. Διαπίστωσε ότι το τοπικό κέντρο τηλεδιοίκησης λειτουργούσε απόλυτα και αδιαλείπτως. Και το μοιραίο βράδυ έπρεπε να υπάρξει αυτόματη χάραξη πορείας στον πίνακα, κάτι που δεν φαίνεται να έγινε. «Ακόμα και αν δεν είχαμε την αυτόματη χάραξη, ένα δεύτερο επίπεδο ασφάλειας ήταν η χειροκίνητη αλλαγή του κλειδιού και ένα τρίτο επίπεδο ότι θα έπρεπε να είχε υπάρξει παρακολούθηση στον ηλεκτρονικό πίνακα ελέγχου εκ των υστέρων (μετά την αποχώρηση από τον σταθμό Λάρισας) για πέντε χιλιόμετρα. Αν είχε γίνει, θα προέκυπτε η μετάπτωση στην εσφαλμένη γραμμή.

Η αμαξοστοιχία μπήκε σε λάθος γραμμή χωρίς να υπάρξει αντίδραση και από την ίδια την αμαξοστοιχία», συμπλήρωσε. Όπως είπε, «τα παραπάνω δεν τα λέω για να αναδείξω το ανθρώπινο λάθος. Ασχετα από αυτό, αν είχαμε καθολικό σύστημα τηλεδιοίκησης, το δυστύχημα δεν θα είχε συμβεί», παραδέχτηκε. «Αρα υπάρχει και ένα ζήτημα με την ολοκλήρωση των απαιτούμενων έργων».

Αναβάθμιση και προσωπικό

Σε ό,τι αφορά το προσωπικό, ο Γ. Γεραπετρίτης δήλωσε ότι είναι προφανές πως πάντα απαιτείται περισσότερο και πιο εξειδικευμένο προσωπικό. «Τα τελευταία 15 χρόνια υπήρξε μεγάλη μείωση, λόγω μνημονίου και συνταξιοδοτήσεων. Δεν είχαμε καλή αναπλήρωση. Με αυτή την κυβέρνηση έγινε μια προσπάθεια, με κινητικότητα (απέφερε μικρό αριθμό), προσλήψεις με δελτία παροχής υπηρεσιών (200 άτομα) και τη δρομολόγηση ενός σημαντικού αριθμού μόνιμων προσλήψεων: το 2021 για 117 άτομα και το 2022 για ακόμα 100».

«Ο σιδηρόδρομος υφίστατο διαχρονική απαξίωση», είπε ο Γ. Γεραπετρίτης, συμπληρώνοντας ότι «τα τελευταία 50 χρόνια λειτουργούσε χειροκίνητα. Το 2014 υπογράφηκε η πρώτη σύμβαση για σηματοδότηση και καθολική λειτουργία τηλεδιοίκησης. Η σύμβαση που ξεκίνησε στα τέλη του 2014 αναπτύχθηκε ως το 2017 μερικώς, είχε υπάρξει παράδοση του 32%, αλλά σε αυτό υπήρχαν σφάλματα, οπότε μόνο το 18% ήταν γνήσια λειτουργικό, με αποτέλεσμα το υπόλοιπο να πρέπει να ανακατασκευαστεί».

Όπως είπε, «το 2017 σταμάτησε η σύμβαση γιατί προέκυψαν λάθη. Η Αρχή που αξιολογεί τη διαχείριση των πόρων διαπιστώνει τα σφάλματα και διακόπτεται η υλοποίηση της σύμβασης. Εως το 2019 δεν έχουμε παραδόσεις. Το 2019 αλλάζει η διοίκηση στην ΕΡΓΟΣΕ και από το Νοέμβριο γίνεται προσπάθεια ανάταξης της σύμβασης. Τότε έχουμε σημαντικά γραφειοκρατικά προβλήματα.

Με τη συμπληρωματική σύμβαση επανεκκίνησε το έργο. Σήμερα έχει παραδοθεί το 70% της σύμβασης και εκτίμηση είναι ότι εντός του έτους θα παραδοθεί το υπόλοιπο κομμάτι».

Η επόμενη ημέρα

Ως προς το τι θα πράξει η κυβέρνηση, ο υπουργός δήλωσε ότι θα γίνουν όλα τα βήματα ώστε να προχωρήσει γρήγορα η σύμβαση. Ο Κ. Μητσοτάκης επικοινώνησε με τον CEO της γαλλικής Alstom. «Εδωσε εντολή για επίσπευση των διαδικασιών, ώστε να τελειώσει όσο πιο άμεσα. Υπήρξε πλήρης κατανόηση από τη γαλλική πλευρά», δήλωσε ο Γ. Γεραπετρίτης. «Θα βρίσκομαι από πάνω για να μην υπάρξει καθυστέρηση», υποσχέθηκε.

Σε ό,τι αφορά την επανεκκίνηση, ο Γ. Γεραπετρίτης δήλωσε ότι «θα γίνει μόνο με όρους απόλυτης ασφάλειας. Το σύστημα αυτό περιλαμβάνει δύο σταθμάρχες σε όλους τους σταθμούς, κάτι που σημαίνει μείωση στο μεταφορικό έργο και επιπλέον μεγαλύτερο συντονισμό σε ό,τι αφορά τις δράσεις στον σιδηρόδρομο. Αυτό θα γίνει σε συνεργασία με τη Hellenic Train, η οποία έχει συμφωνήσει στο σχετικό πλαίσιο.

Θέλουμε η επανεκκίνηση να γίνει το συντομότερο, αλλά εφόσον υπάρξουν οι προϋποθέσεις. Ενδεχόμενα και έως το τέλος του μήνα αυτό να γίνει. Η μείωση έργου αφορά μείωση δρομολογίων και μείωση σταθμών».

Επιπλέον, ο Γ. Γεραπετρίτης δήλωσε ότι «θέση της κυβέρνησης είναι ότι θα υπάρξει οικονομική ενίσχυση του σιδηρόδρομου. Για πρώτη φορά φέτος αυξάνει ο προϋπολογισμός που αποδίδεται από τον κρατικό προϋπολογισμό στην ΕΡΓΟΣΕ για υποδομές. Εχει ήδη εγκριθεί ποσό 75 εκατ. ευρώ. Στο πρόγραμμα του Ταμείου Ανάκαμψης έχει εγγραφεί ποσό 175 εκατ. για αναβάθμιση των δομών».

Παράλληλα, γνωστοποίησε ότι θα αλλάξει το θεσμικό πλαίσιο, για να επιβάλλονται αυστηρότερες ποινές σε όσους προχωρούν σε κλοπές σιδηροδρομικών υλικών.

Οι αποζημιώσεις και η Hellenic Train

Σε ότι αφορά το ενδεχόμενο αποζημιώσεων των οικογενειών των θυμάτων είπε ότι θα υπάρξιε πλαίσιο από την κυβέρνηση το οποίο θα ανακοινωθεί σε άμεσο χρόνο και θα περιλαμβάνει και θέματα πέραν των αποζημιώσεων.

Για την Hellenic Train και την αντίδρασή της είπε ότι αποδέχτηκε να καταβάλει αποζημιώσει και η κυβέρνηση θα βρίσκεται διαρκώς πάνω από αυτό το θέμα. Δήλωσε πως το ελληνικό δημόσιο είναι προφανώς στην κατανόηση ότι δεν θα υπάρξει κανένα ζήτημα για αίτημα αποζημιώσεων από την Hellenic Train και για το λόγο αυτό βρίσκεται σε διαπραγμάτευση με την εταιρεία.

 

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v