Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Π. Λασκαρίδης: Η έλλειψη ναυτικών-αξιωματικών απειλεί την ελληνική σημαία

Τα τρία μείζονα προβλήματα που θα απασχολήσουν τη ναυτιλία στο μέλλον. «Η έλλειψη ναυτικών και νέων αξιωματικών οδηγεί στη ραγδαία κάθοδο του ελληνικού νηολογίου, της ελληνικής σημαίας», τόνισε.

Π. Λασκαρίδης: Η έλλειψη ναυτικών-αξιωματικών απειλεί την ελληνική σημαία

Στις προκλήσεις στις οποίες καλείται να αντεπεξέλθει η ελληνική ναυτιλία τόσο σε διεθνές επίπεδο όσο και σε εθνικό, εστίασε ο Πάνος Λασκαρίδης, διευθύνων σύμβουλος της Lavinia Corporation & Laskaridis Shipping Company Ltd, στο πλαίσιο του 8ου Οικονομικού Φόρουμ των Δελφών.

«Η ελληνική ναυτιλία βρίσκεται στην κορυφή. Ωστόσο, πολλές φορές είναι πιο εύκολο να φτάσεις στην κορυφή από το να παραμείνεις σε αυτή», επισήμανε.

Αναφερόμενος στις γεωστρατηγικού και οικονομικού χαρακτήρα προκλήσεις που υπάρχουν παγκοσμίως και θα απασχολήσουν τη ναυτιλία και στο μέλλον, ο Π. Λασκαρίδης τόνισε ότι εντοπίζει τρία μείζονα προβλήματα: την ανάγκη σύγκλισης των ευρωπαϊκών ρυθμίσεων με τις διεθνείς, την ενίσχυση ανταγωνιστικότητας της ευρωπαϊκής ναυτιλίας και την απλοποίηση των διαδικασιών που απαιτούνται για ένα πλοίο.

«Οι διεθνείς ρυθμίσεις εκπορεύονται από τον IMO. Η Ευρώπη πρωταγωνιστεί με διάφορους κανονισμούς και δυσκολεύουν τη διεθνή καθιέρωση κανονισμών, με αποτέλεσμα να εμποδίζουν και να τίθενται αντίθετα με τις ρυθμίσεις του IMO, λειτουργώντας ανασταλτικά στην ανάπτυξη της ναυτιλίας. Σαν ελληνική ναυτιλία είμαστε υπέρ των διεθνών ρυθμίσεων που θέλουν πιο πολύ χρόνο και προσπάθεια. Βέβαια, υπάρχει δυσκολία να θεσπιστούν διεθνείς ρυθμίσεις, ο ρυθμός είναι πιο αργός, δεδομένου ότι πρέπει να ληφθούν υπόψη και τα συμφέροντα άλλων κρατών με ισχυρή ναυτιλία. Η Ευρώπη ζητεί πιο γοργές ρυθμίσεις, γιατί είναι πιο επιθετική», τόνισε ο Π. Λασκαρίδης. Ερωτηθείς για το ένα θα υπάρξει σύγκλιση ευρωπαϊκών και διεθνών ρυθμίσεων, ο Π. Λασκαρίδης επεσήμανε ότι «θεωρητικώς θα υπάρξει σύγκλιση, οι Ευρωπαίοι μπορούν να κινούνται πιο γρήγορα απ’ ό,τι ο διεθνής οργανισμός ναυτιλίας».

Τόνισε, μάλιστα, ότι η ναυτιλία δεν έχει την πολιτική δύναμη να διεισδύσει στην πολιτική σκηνή. «Η ναυτιλία πάντοτε δεν επιθυμούσε να είναι στο προσκήνιο, δεν ήταν συνδεδεμένη με μια χώρα, δεν είχε ισχυρή δύναμη και δεν το επεδίωξε. Θα πρέπει και η ναυτιλία να βρει τρόπους να παρουσιάζει και να υποστηρίζει τις θέσεις της με σθεναρότητα», είπε, επισημαίνοντας ότι η Ευρώπη «δεν καταλαβαίνει, παρά το γεγονός ότι εκπροσωπεί το 40% της παγκόσμιας ναυτιλίας, ότι η ναυτιλία είναι το μοναδικό μεγάλο στρατηγικό όπλο της».

Ο Π. Λασκαρίδης, πέρα από την εξασφάλιση της ανταγωνιστικότητας της ευρωπαϊκής ναυτιλίας με τρόπο τέτοιο που δεν θα εμποδίζονται ναυτιλιακές εταιρείες να εγκαθίστανται στην Ευρώπη και την ανάγκη απλοποίησης της ροής των εγγράφων και των διαδικασιών της αλυσίδας του πλοίου, δεδομένου ότι «σήμερα υπάρχει ένας κυκεώνας που δυσκολεύει τη δουλειά», αναφέρθηκε στην τεράστια πρόκληση της κλιματικής αλλαγής.

«Παρότι η ναυτιλία είναι μια μη οχληρή δραστηριότητα, πρέπει να συνεισφέρουμε, θα αναλάβουμε τις υποχρεώσεις στο μέτρο που μας αναλογούν, όχι περισσότερο, όχι λιγότερο. Να μεταφέρουμε το κόστος της προσαρμογής εκεί που ανήκει, σε αυτόν που κάνει την εμπορική εκμετάλλευση του πλοίου. Δεν την κάνουμε εμείς οι εφοπλιστές αλλά οι ναυλωτές μας», τόνισε.

Σε ό,τι αφορά την έλλειψη ναυτικών και την προσπάθεια προσέλκυσης νέων στο επάγγελμα, ο Π. Λασκαρίδης είπε: «Γίνονται προσπάθειες στην Ελλάδα, τόσο από τον εφοπλισμό όσο και από το υπουργείο, αλλά προσκρούουν στο ελληνικό κράτος που δεν μπορεί κατά βάθος να βοηθήσει και στο κοινωνικό φαινόμενο ότι οι νέοι σε πάρα πολλά κράτη με αναδυόμενες και εξελισσόμενες οικονομίες μειώνονται. Οσες προσπάθειες και να κάνουμε, φοβούμαι ότι δεν θα μπορέσουμε μακροπρόθεσμα να ανατρέψουμε αυτή την πορεία. Και πρέπει να δούμε πώς αλλιώς θα λύσουμε το πρόβλημα. Στη Βόρεια Ευρώπη κυρίως, ακόμη και τα στελέχη των γραφείων είναι αλλοεθνείς, είναι Ρώσοι, Πολωνοί. Λιγοστεύουν πάρα πολύ οι ναυτικοί. Οταν χάσουμε κι εμείς αξιωματικούς και στελέχη, πρέπει να στραφούμε σε άλλες λύσεις και να μη φοβόμαστε. Ξένες εταιρείες ναυτιλιακές που εγκαθίστανται στην Ελλάδα δεν έχουν Ελληνες ως προσωπικό. Δυστυχώς, φοβούμαι ότι η έλλειψη ναυτικών και νέων αξιωματικών οδηγεί στη ραγδαία κάθοδο του ελληνικού νηολογίου, της ελληνικής σημαίας», τόνισε, επισημαίνοντας ότι αν αλλάξουν σημαία στα πλοία τους όσοι τη διατηρούν, η ελληνική σημαία θα εξαφανιστεί.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v