Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Τα σχέδια για τις νέες επεκτάσεις του Μετρό στην Αθήνα

Επεκτάσεις υφιστάμενων και υπό κατασκευή Γραμμών υπόσχονται σε βάθος χρόνου δίκτυο 110 σταθμών. Πώς εξελίσσεται ο διαγωνισμός για τη Γραμμή 3 προς Ίλιον. Σταδιακή ωρίμανση μελετών για τις νέες δημοπρατήσεις έργων.

Τα σχέδια για τις νέες επεκτάσεις του Μετρό στην Αθήνα

Με τη γραμμή 4 του Μετρό να βρίσκεται πλέον σε φάση κατασκευής, ώστε πιθανότατα το 2029 να παραδοθούν 15 νέοι σταθμοί σε νευραλγικές περιοχές της Αθήνας, τη σκυτάλη των επεκτάσεων και της δημιουργίας νέων δικτύων παίρνει η Γραμμή 3.

Υπενθυμίζεται πως στις αρχές Μαίου υποβλήθηκαν τελικώς τέσσερις προσφορές για τους τρείς νέους σταθμούς με κατεύθυνση το ίλιον  από ΤΕΡΝΑ, Ιντρακάτ, και τις κοινοπραξίες ΑΒΑΞ-GHELLA-ALSTOM και το σχήμα Άκτωρ- Μυτιληναίος.

Το φθινόπωρο ωστόσο αναμένεται η β’ φάση του διαγωνισμού, που αφορά στην κατάθεση δεσμευτικών οικονομικών προσφορών από τους ενδιαφερόμενους. Ο προϋπολογισμός του έργου, όπως έχει καταρτιστεί από την αναθέτουσα Ελληνικό Μετρό, έχει προσδιοριστεί στα 550 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ), ωστόσο, το ακριβές κόστος του έργου αναμένεται να προσδιοριστεί μετά τη β’ φάση του διαγωνσιμού. Η διάρκεια της σύμβασης φτάνει τους 57 μήνες (από την υπογραφή της).

Πέρα ωστόσο από τη συγκεκριμένη δημοπράτηση, η Ελληνικό Μετρό και το υπουργείο Υποδομών ετοιμάζει διαγωνισμούς, προχωρώντας καταρχάς σε σειρά μελετών για τις νέες επεκτάσεις της γραμμής 1 του Μετρό προς το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, της γραμμής 2 προς τη Γλυφάδα αλλά και την επέκταση της γραμμής 4 προς το Μαρούσι.

Ο νέος κλάδος της γραμμής 1 Θησείο-Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΚΠΙΣΝ), βρίσκεται σε φάση μελετών με τη δημοπράτηση του διαγωνισμού να τοποθετείτε την προσεχή διετία, ωστόσο ήδη έχει προχωρήσει η μελέτη χάραξης και έχουν χωροθετηθεί οι σταθμοί. Ο προϋπολογισμός του έργου εκτιμηθεί σε 400 εκατ. ευρώ. Ο σταθμός ΘΗΣΕΙΟ θα είναι κοινός σταθμός για τις δύο γραμμές. Στη συνέχεια η νέα γραμμή θα κινείται υπόγεια σε όλη τη διαδρομή προς Καλλιθέα και έχουν χωροτετηθεί οι σταθμοί ΧΑΜΟΣΤΕΡΝΑΣ, ΠΛΑΤΕΙΑ ΔΑΒΑΚΗ, ΛΟΦΟΣ ΦΙΛΑΡΕΤΟΥ, ΚΠΙΣΝ.

Πρόθεση επέκτασης της Γραμμής 4 (που βρίσκεται υπό κατασκευή) προς Μαρούσι και Λυκόβρυση έχει εκφράσει η προηγούμενη ηγεσία του ΥΠΟΜΕ, προκειμένου να καλυφθεί η και ο άξονας της Λ. Κηφισίας. Η αρχική εκτίμηση της επέκτασης αφορά σε 10 νέους σταθμούς (πλέον των 15 της Γραμμής 4) και ειδικότερα τους : ΚΑΤΕΧΑΚΗ (σύνδεση με γραμμή 3), ΦΙΛΟΘΕΗ, ΦΑΡΟΣ, ΣΙΔΕΡΑ, ΟΛΥΜΠΙΑΚΟ ΣΤΑΔΙΟ, ΠΑΡΑΔΕΙΣΟΣ (σύνδεση με Προαστιακό Σιδηρόδρομο), ΟΤΕ, ΜΑΡΟΥΣΙ (σύνδεση με γραμμή 1), ΠΕΥΚΗ, ΛΥΚΟΒΡΥΣΗ. Σε αδρές γραμμές ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 1,2 δισ. ευρώ, ωστόσο είναι πρώιμος κάθε υπολογισμός, καθώς το έργο βρίσκεται σε αρχική φάση σχεδιασμού.

Πέραν των παραπάνω, η Ελληνικό Μετρό και το ΥΠΟΜΕ εξετάζουν επίσης την πιθανότητα και νέας επέκτασης της Γραμμής 4 προς Πετρούπολη και ΠΥΡΚΑΛ (μελλοντική γραμμή 5), της γραμμής 2 προς Μενίδι και Γλυφάδα αλλά και η επέκταση της γραμμής 1 προς Βαρυμπόμπη.

Και πάλι σε αδρές γραμμές όλες οι παραπάνω επεκτάσεις για ένα «ζωντανό» έργο, όπως το αθηναϊκό Μετρό αφορούν σε διαγωνισμούς που ξεπερνούν τα 3,5 δισ.ευρώ, ενώ αν και εφόσον προχωρήσουν θα δημιουργήσουν ένα δίκτυο 110 σταθμών, που σε μεγάλο βαθμό θα καλύπτουν την πρωτεύουσα.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v