Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

ΥΠΟΜΕ: Οι εκκρεμότητες για την Εγνατία Οδό και τα μέτωπα στις παραχωρήσεις

Στο ΤΑΙΠΕΔ παραπέμπει η ηγεσία του ΥΠΟΜΕ το κλείσιμο των εκκρεμοτήτων για την ολοκλήρωση της σύμβασης παραχώρησης της Εγνατίας Οδού. Τα επόμενα στάδια για Αττική Οδό και ΒΟΑΚ.

ΥΠΟΜΕ: Οι εκκρεμότητες για την Εγνατία Οδό και τα μέτωπα στις παραχωρήσεις

Στις εκκρεμότητες που αφορούν τις μεγάλες παραχωρήσεις αυτοκινητοδρόμων εστίασε η χθεσινή ενημέρωση εκ μέρους της ηγεσίας του ΥΠΟΜΕ, όπου διαπιστώθηκε μια τουλάχιστον απόκλιση (σ.σ. για την Εγνατία Οδό) σε σχέση με τη διαδικασία και τους όρους του διαγωνισμού αλλά και εκτιμήσεις τόσο για την Αττική Οδό όσο και για τον διαγωνισμό του μεσαίου μεγάλου τμήματος  του ΒΟΑΚ.

Ειδικότερα, όσον αφορά την Εγνατία Οδό και το οριστικό οικονομικό κλείσιμο της σύμβασης παραχώρησης με προτιμητέο επενδυτή την κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ - Egis (ανακηρύχθηκε το 2020), ο αρμόδιος υφυπουργός Ν. Ταχιάος παρέπεμψε στο ΤΑΙΠΕΔ, που ασφαλώς αποτελεί φορέα δημοπράτησης και εκτέλεσης του διαγωνισμού, σημειώνοντας πως το ΥΠΟΜΕ δεν χειρίζεται τη διαδικασία. 

Παρ' όλα αυτά εκ της προκήρυξης του διαγωνισμού και της πρόσκλησης εκδήλωσης δεσμευτικών προσφορών προκύπτει ως προαπαιτούμενο η αύξηση του κόστους διέλευσης  των ΙΧ, που πρέπει να οριστεί με υπουργική απόφαση και άρα αποτελεί αρμοδιότητα της ηγεσίας του ΥΠΟΜΕ. Συγκεκριμένα, προβλέπεται η αύξηση στο 0,04 ευρώ+ΦΠΑ ανά χλμ. πριν την υπογραφή της σύμβασης και νέα αύξηση στο 0,05 ευρώ +ΦΠΑ ανά χλμ. μετά την υπογραφή αυτής. Σύμφωνα ωστόσο με τον κ. Ταχιάο σε πρόσφατη σύσκεψη με την ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟ Α.Ε. (φορέα λειτουργίας του οδικού άξονα), δεν προκύπτει δικαιολογημένη αύξηση κόστους διέλευσης στην παρούσα φάση (παραμένει στο 0,03 ευρώ ανά χλμ.). 

Επίσης προαπαιτούμενο παραμένει η πιστοποίηση των σηράγγων επί της Εγνατίας Οδού, η οποία είναι σε εκκρεμότητα λόγω της ανασυγκρότησης της Διοικητικής Αρχής Σηράγγων.

Σε ό,τι αφορά το προσφερόμενο τίμημα για την παραχώρηση εκ μέρους του προτιμητέου επενδυτή (1,5 δισ. ευρώ), ο υπουργός Υποδομών κ. Χ. Σταϊκούρας ανάφερε πως δεν υπάρχει ευθύνη δημοσίου και πως ο επενδυτής οφείλει να αναλάβει το αναλογούν ρίσκο σε μια επιτοκιακή αναπροσαρμογή, ωστόσο εκ της σύμβασης προκύπτει πως υπάρχει ρήτρα επιτοκιακής κάλυψης. 

Σημειώνεται ωστόσο ότι η σύμβαση αναμένει και την τελική έγκριση του Ελεγκτικού Συνεδρίου, προκειμένου να φθάσει προς κύρωση από τη Βουλή. 

Πέραν της εκκρεμότητας για την Εγνατία Οδό, η ηγεσία του ΥΠΟΜΕ ανάφερε πως τις επόμενες εβδομάδες θα γίνει το άνοιγμα των οικονομικών προσφορών για το μεγάλο μεσαίο τμήμα του ΒΟΑΚ, σημειώνοντας πως δεν υπάρχει ανησυχία για το σφιχτό χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης του διαγωνισμού και για τη συνεπακόλουθη χρηματοδότηση αυτού από το ΤΑΑ. Επισημάνθηκε ωστόσο πως το έργο βαρύνεται από τις προσφυγές δύο τοπικών δήμων της Κρήτης όσον αφορά τη χάραξή του. 

Αναφέρθηκε επίσης πως σε ό,τι αφορά την Αττική Οδό, αυτή θα περιέλθει στο Δημόσιο εφόσον δεν ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός της νέας παραχώρησης έως τον Οκτώβριο του 2024. Υπενθυμίζεται πως ο διαγωνισμός, αν και έχει προτιμητέο επενδυτή τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, βρίσκεται σε εκκρεμότητα λόγω προσφυγής του επιλαχόντος επενδυτή, της κοινοπραξίας Vinci-Μυτιληναίoς.

Επίσης η πολιτική ηγεσία αναφέρθηκε και στην ετήσια αποζημίωση ύψους 25 εκατ. ευρώ που οφείλει να καταβάλει το Δημόσιο στην παραχωρησιούχο εταιρεία της Νέας Οδού, προκειμένου να καλύψει διαφυγόντα κέρδη από τη μη ύπαρξη διοδίων στον κόμβο της Βαρυμπόμπης. Σημειώνεται πως προβλέπεται κατεδάφιση της γέφυρας Βαρυμπόμπης, η οποία παρουσιάζει προβλήματα στατικότητας αλλά και η δημιουργία πλευρικών διοδίων, σε Βαρυμπόμπη και Αγιο Στέφανο, υπόθεση που εκκρεμεί από το 2014, με την ηγεσία του ΥΠΟΜΕ να θέτει ως προτεραιότητα την αντιμετώπιση του ζητήματος.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v