Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Μετρό-Γραμμή 4: Πώς εξελίσσεται το μεγαλύτερο συγκοινωνιακό έργο της Αθήνας

Τα «σαμαράκια» στην εκτέλεση του κύριου έργου και οι εκτιμήσεις για την ουσιαστική έναρξη της κατασκευής. Οι καθυστερήσεις, οι προσφυγές και η χρηματοοικονομική παράμετρος. 

Μετρό-Γραμμή 4: Πώς εξελίσσεται το μεγαλύτερο συγκοινωνιακό έργο της Αθήνας

Η αργόσυρτη ολοκλήρωση των πρόδρομων εργασιών για τη γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας έχει οδηγήσει ήδη σε 12μηνη καθυστέρηση τη βασική κατασκευή του έργου, ενώ ακόμη και σήμερα οι εκκρεμότητες παραμένουν, αφήνοντας ανοιχτό το ενδεχόμενο νέων καθυστερήσεων όσον αφορά την ολοκλήρωση του έργου που -συμβατικά τουλάχιστον- όφειλε να ολοκληρωθεί έως τα μέσα του 2029.

Αναλυτικότερα, σύμφωνα με πληροφορίες, προς το παρόν από τον ανάδοχο των πρόδρομων εργασιών, την εταιρεία ΕΡΕΤΒΟ και την αναθέτουσα αρχή του έργου, Ελληνικό Μετρό, έχουν παραδοθεί προς την ανάδοχο κοινοπραξία του κύριου έργου, Άβαξ - GHELLA SpA - ALSTOM TRANSPORT S.A., 3 εκ των 8 φρεατίων και 3 από τους 15 σταθμούς της Γραμμής 4.

Στο μεν φρέαρ της Κατεχάκη, όπου έχει ήδη εγκατασταθεί και συναρμολογηθεί ο πρώτος μετροπόντικας, έχει ξεκινήσει η δοκιμαστική λειτουργία του, ενώ αναμένεται η έναρξη εκσκαφής της σήραγγας προς Γουδί μέσα στον Νοέμβριο.

Στο φρέαρ Βεΐκου ωστόσο, λόγω της καθυστερημένης  παράδοσ;hς του,  δεν έχει ολοκληρωθεί η συναρμολόγηση του δεύτερου μετροπόντικα και άρα δεν έχει οριστεί και το χρονοδιάγραμμα έναρξης των βασικών εργασιών εκσκαφής. Η συγκεκριμένη εξέλιξη αποτέλεσε δε και το βασικό  επιχείρημα της κοινοπραξίας Άβαξ - Ghella - Alstom στην ένστασή της και στο αίτημα νέας παράτασης ως προς τη συμβατική της υποχρέωση, που προέβλεπε την ολοκλήρωση μεταφοράς στο εργοτάξιο και έναρξης λειτουργίας των ΤΒΜ (μετροπόντικες) έως το τέλος Οκτωβρίου 2023. Το παραπάνω αίτημα εγκρίθηκε με υπουργική απόφαση στα μέσα Ιουνίου και εξέτεινε έως τις 17 Νοεμβρίου το περιθώριο ολοκλήρωσης των παραπάνω συμβατικών υποχρεώσεων.

Σύμφωνα με πηγές προσκείμενες στον ανάδοχο του κύριου έργου, η συναρμολόγηση έχει ξεκινήσει, ωστόσο παραμένει ασαφές αν ο δεύτερος μετροπόντικας θα είναι σε θέση να λειτουργήσει στο δεύτερο μισό του Νοεμβρίου. Υπενθυμίζεται ότι, σύμφωνα με την υπογραφείσα σύμβαση, όλοι οι χώροι των σταθμών θα έπρεπε να είχαν παραδοθεί στην ανάδοχο του έργου τον Ιούλιο του 2022, ενώ τα φρέατα τον Οκτώβριο του 2022.

Σε ό,τι αφορά στους σταθμούς, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, έχουν παραδοθεί οι σταθμοί Κολωνάκι, Δικαστήρια και Ακαδημία, ωστόσο για την παράδοση των υπόλοιπων σταθμών πρέπει να ολοκληρωθούν οι αρχαιολογικές έρευνες, οι εργασίες παράκαμψης δικτύων κοινής ωφέλειας ενώ, τέλος, ακόμη εκκρεμεί η εγκατάσταση εργοταξίου για τον σταθμό Ευαγγελισμού.

Υπενθυμίζεται πως ένας ακόμη παράγοντας καθυστέρησης εργασιών για τη Γραμμή 4 του Μετρό είναι οι προσφυγές πολιτών για τον σταθμό Εξαρχείων, αλλά και του εφοπλιστή Ν. Πατέρα για τον σταθμό Ευαγγελισμού και του πάρκου της Ριζάρη στο ΣτΕ. 

Τέλος, πηγές της αναδόχου κοινοπραξίας του κύριου έργου διαψεύδουν απολύτως την καθυστέρηση πληρωμών μισθοδοσίας στους εργαζόμενους του έργου, αντικρούοντας παράλληλα πως αυτό αποτελεί λόγο καθυστέρησης εκτέλεσης των εργασιών για τη Γραμμή 4 του Μετρό.

Σημειώνεται επίσης ότι η κοινοπραξία, εξαιτίας των ενστάσεων περί μη έγκαιρης παράδοσης των πρόδρομων εργασιών, υπήχθη στις πρόνοιες του νόμου του 2022 (περί πριμ 5% για την έγκαιρη παράδοση έργου), αξιοποιώντας τις διατάξεις σύμφωνα με τις οποίες σε  περίπτωση μη εμπρόθεσμης ολοκλήρωσης του έργου, η πρόσθετη καταβολή (πριμ) καθίσταται επιστρεπτέα καταβολή και συμψηφίζεται με οιαδήποτε οφειλή προς τον ανάδοχο.

Κι έτσι έχει ήδη εισπράξει ποσό ύψους 57,757 εκατ. ευρώ συν του αναλογούντος ΦΠΑ. 

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v