Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Αέριο: Κόντρα Italgas-ΡΑΑΕΥ για την απόδοση της ΔΕΔΑ

Το αίτημα της ιταλικής πλευράς για WACC 10% και το μήνυμα της ΡΑΑΕΥ ότι δεν προτίθεται να δώσει τόσο υψηλό ποσοστό. Κίνδυνος μεγάλων αυξήσεων για τους χρήστες του φυσικού αερίου. Το παρασκήνιο της διαμάχης.

Αέριο: Κόντρα Italgas-ΡΑΑΕΥ για την απόδοση της ΔΕΔΑ

Ανυποχώρητη εμφανίζεται η ΡΑΑΕΥ στο αίτημα της Δημόσιας Επιχείρησης Διανομής Αερίου (ΔΕΔΑ), που ελέγχεται 100% από την Italgas, να εξασφαλίσει μέσο σταθμικό κόστος κεφαλαίου (WACC) 10% για τη ρυθμιστική περίοδο 2024-2026.

Η εταιρεία, που έχει απορροφήσει μέσω συγχώνευσης τις άλλες δύο θυγατρικές της εξαγορασμένης ΔΕΠΑ Υποδομών, την ΕΔΑ Αττικής και την ΕΔΑ Θεσσαλονίκης, επιδιώκει με τον τρόπο αυτό υψηλές αποδόσεις για τις επενδύσεις που έχει στα σκαριά στη συγκεκριμένη περίοδο, αδιαφορώντας αν αυτό σημαίνει σημαντικές αυξήσεις στα τιμολόγια των καταναλωτών φυσικού αερίου.

Οι διαφορετικές προσεγγίσεις μεταξύ των δύο πλευρών, ΡΑΑΕΥ και ΔΕΔΑ, αναδείχθηκαν στη συνάντηση που είχαν την προηγούμενη εβδομάδα. Σύμφωνα με πληροφορίες του Euro2day.gr, η ΡΑΑΕΥ διαμήνυσε στους εκπροσώπους της εταιρείας ότι το WACC που προτίθεται να εγκρίνει θα είναι για τα τρία ρυθμιστικά έτη κατά μέσο όρο κάτω από 8,5%, με τη ΔΕΔΑ να επιμένει στο 9,99%. Για κάθε ένα έτος θα δοθεί ξεχωριστό WACC.

Ο κλάδος Ενέργειας της Αρχής έχει απορρίψει, σύμφωνα με πληροφορίες, ορισμένους συντελεστές που προσκόμισε η ΔΕΔΑ για την υποστήριξη του αιτήματός της. Ωστόσο, υπάρχουν κάποια στοιχεία τα οποία η ΡΑΑΕΥ υποσχέθηκε να τα επανεξετάσει, με τη θέση της, ωστόσο, να συνοψίζεται στη φράση «ξεχάστε το 10%».

Να σημειωθεί ότι η ΡΑΑΕΥ ενέκρινε ήδη WACC 8,57% για το 2023 κατ' εξαίρεση και στο πλαίσιο νομοθετικής ρύθμισης του ΥΠΕΝ, ενόψει της πώλησης της ΔΕΠΑ Υποδομών, για να δοθεί, όπως αιτιολογήθηκε, δυνατότητα στην Italgas να επανεξετάσει το επενδυτικό πρόγραμμα των τριών θυγατρικών εταιρειών διανομής αερίου. Προφανώς, εκτιμάται, αυτό εκλήφθηκε ως προάγγελος για ακόμη μεγαλύτερο WACC.

Η ΔΕΔΑ έχει σχεδιάσει επενδύσεις ύψους 800 εκατ. ευρώ ως το 2027, ενώ στην επόμενη ρυθμιστική περίοδο, 2027-2030, προβλέπεται να καθιερωθεί ενιαίο τιμολόγιο για τους χρήστες του δικτύου διανομής σε όλες τις περιοχές όπου δραστηριοποιείται ο όμιλος της Italgas, λόγω της ενοποίησης των τριών ΕΔΑ σε μία εταιρεία. Σήμερα η ΔΕΔΑ διαχειρίζεται περί τα 7.700 χλμ. δικτύου και εξυπηρετεί περισσότερο από μισό εκατομμύριο πελάτες.

Ειδικότερα, οι πελάτες στην Αττική, τη Θεσσαλονίκη και τη Θεσσαλία κινδυνεύουν να δουν αυξημένα τέλη χρήσης δικτύου, λένε οι πληροφορίες, από 2-31%, με βάση το WACC 8,57% που ήδη έχει δοθεί, και ως 56% σε ορισμένες περιοχές της υπόλοιπης χώρας, εφόσον γίνει αποδεκτή από τη ΡΑΑΕΥ η πρόταση της ΔΕΔΑ για την αναπροσαρμογή τους.

Όταν, δε, εφαρμοστεί το ενιαίο τιμολόγιο από το 2027, εκτιμάται ότι οι πελάτες της ΔΕΔΑ θα χρηματοδοτήσουν με υψηλό κόστος στους λογαριασμούς τους την επέκταση των δικτύων της εταιρείας και σε άλλες περιοχές της χώρας.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v