Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Εκπτώσεις πριν τις... εκπτώσεις από μεγάλες λιανεμπορικές αλυσίδες

Στους ευρωπαϊκούς ρυθμούς εκπτώσεων κινείται η ελληνική αγορά, καθώς ήδη μεγάλοι παίκτες έχουν επικοινωνήσει τις προσφορές τους. Η παράμετρος που θα επηρεάσει και τη φετινή εκπτωτική περίοδο.

Εκπτώσεις πριν τις... εκπτώσεις από μεγάλες λιανεμπορικές αλυσίδες

Την έναρξη των εκπτώσεων προ της προκαθορισμένης ημερομηνίας της 8ης Ιανουαρίου κήρυξαν οι μεγάλοι πολυεθνικοί όμιλοι ένδυσης που δραστηριοποιούνται στην ελληνική αγορά, πρακτική σύννομη με τις προβλεπόμενες διατάξεις και συνάμα αναμενόμενη πλέον από τους καταναλωτές.

Το λιανεμπόριο τις τελευταίες εβδομάδες του 2023 υποδέχθηκε την αναμενόμενη αυξημένη ζήτηση της περιόδου, παρά το γεγονός του ότι είναι νωρίς να εξαχθεί συμπέρασμα για το αν υπήρξε διεύρυνση της καταναλωτικής πίτας, ή αν ο τζίρος που έγινε ενσωματώνει το πληθωριστικό effect ολόκληρης της χρονιάς.

Κατά τους παράγοντες της αγοράς η σύνοψη της προηγούμενης εορταστικής περιόδου είναι πως οι ανάγκες κατανάλωσης παραμένουν υπαρκτές για αγαθά και υπηρεσίες, αλλά και πως η ακρίβεια σε σειρά άλλων καθημερινών αγαθών και υπηρεσιών διαβίωσης υπαγορεύουν «σφιχτό» budget κατανάλωσης.

Σ’αυτό το πλαίσιο, η εκπτωτική περίοδος που ουσιαστικά ξεκίνησε το Νοέμβριο με την Black Friday και διατηρήθηκε μέσω λελογισμένων προσφορών και deals τιμών εισέρχεται πλέον στη φάση της κορύφωσης της. Έτσι, ο πολυεθνικός όμιλος Inditex (ZARA και ομόσταβλες αλυσίδες), η σουηδική H&M, η επίσης ισπανική Mango από τον χώρο της ένδυσης, αλλά και οι μεγάλοι λιανέμποροι των ηλεκτρικών, ηλεκτρονικών και καλλυντικών έχουν ήδη επικοινωνήσει τις εκπτώσεις τους. Κάποιες αλυσίδες προφανώς θα κορυφώσουν τις προσφορές από τις 8 Ιανουαρίου, ωστόσο ο κύβος ερρίφθη.

Παράμετρος που θα επηρεάσει και τη φετινή εκπτωτική περίοδο είναι το κανάλι του διαδικτύου, καθώς τα διεθνή e-shops έχουν ήδη ξεκινήσει εκπτώσεις, ενώ ως εργαλείο σύγκρισης τιμών, το ψηφιακό κανάλι πωλήσεων κατέχει την τιμητική του. Ως εκ τούτου, ακόμη και στα φυσικά καταστήματα – ακόμη και σε περιφερειακές αγορές- έχουν εμφανιστεί τα ταμπελάκια έκπτωσης έστω και για περιορισμένους κωδικούς προϊόντων.

Μια άλλη πτυχή της φετινής εορταστικής και εκπτωτικής αγοράς είναι πως οι καταναλωτές στρέφονται σε μεγάλες επιχειρήσεις – όπου πέρα από την τοποθέτηση και το marketing καθεμιάς από αυτές- αναγνωρίζουν τη δυνατότητα παρακολούθησης των τιμών έκπτωσης.

Ο τελικός λογαριασμός της καταναλωτικής ζήτησης μένει να αποδειχθεί, ωστόσο το λιανεμπόριο εκτιμά ότι αυτή έχει εισέλθει σε «φάση κανονικότητας», έχοντας αφομοιώσει τις θεαματικές ανατιμήσεις και κόστους ζωής της προηγούμενης περιόδου.

Αστάθμητος παράγοντας παραμένει βεβαίως ο καιρός (το δίμηνο Οκτωβρίου-Νοεμβρίου ήταν απογοητευτικό για τα χειμερινά είδη), οι αστάθμητοι παράγοντες κόστους (π.χ. ενέργεια), αλλά και ο εμπορικός χρονισμός καθώς παραδοσιακά η εγχώρια κατανάλωση είναι τα τελευταία χρόνια «προγραμματισμένη μεν, αλλά της τελευταίας στιγμής δε», όπως σχολιάζουν παράγοντες της αγοράς.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v