Το μερίδιό της στην ινδική αγορά ενισχύει σταδιακά η Ελλάδα, η οποία μέσα σε ένα χρόνο κατάφερε να αναρριχηθεί στην 26η θέση της λίστας με τους δημοφιλέστερους προορισμούς των ταξιδιωτών της ασιατικής χώρας, ανεβαίνοντας 13 θέσεις σε σχέση με το 2024.
Μάλιστα, για πρώτη φορά η Ελλάδα είναι δημοφιλέστερος ως προορισμός στην Ινδία απ’ ό,τι στην Κίνα, όπως αποτυπώνεται στο β’ μέρος της τελευταίας μελέτης του Ινστιτούτου του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΙΝΣΕΤΕ) για «Το προφίλ σημαντικών αγορών του ελληνικού τουρισμού».
Βάσει της μελέτης, η αγορά της Ινδίας έχει το υψηλότερο ποσοστό (72,4%) σε ό,τι αφορά την πρόθεση για διακοπές στο εξωτερικό εντός του 2025, ενώ ταυτόχρονα έχει το μεγαλύτερο ποσοστό (13,8%) ταξιδιωτών που σχεδιάζουν να κάνουν 5 ή περισσότερες εξορμήσεις, τη στιγμή που το αντίστοιχο ποσοστό στις υπόλοιπες μακρινές αγορές του ελληνικού τουρισμού κινείται σε χαμηλότερα επίπεδα. Ενδεικτικά, το ποσοστό των ταξιδιωτών που σχεδιάζουν να κάνουν 5 ή περισσότερες εξορμήσεις κυμαίνεται μεταξύ 4,2% στην Αυστραλία και 9,9% στην Κίνα.
Σε ό,τι αφορά τις δαπάνες, σε γενικές γραμμές οι Ινδοί προτίθενται να ξοδέψουν περισσότερα από όσα ξοδεύουν συνήθως. Ειδικότερα, το 12,6% των Ινδών προτίθεται να ξοδέψει 16-24 ευρώ για διαμονή ανά διανυκτέρευση ανά άτομο και το 13,9% 24-32 ευρώ. Σε σχέση με τη δαπάνη ανά διανυκτέρευση, το 38,9% των Ινδών είναι διατεθειμένο να ξοδέψει πάνω 47 ευρώ, ενώ ως προς τη διάρκεια του ταξιδιού, ιδιαίτερα υψηλό (69,8%) είναι το ποσοστό των Ινδών που σκοπεύουν να κάνουν ταξίδι μεσαίας διάρκειας, δηλαδή 5-7 ημερών. Σε σύγκριση με πέρυσι, δε, παρατηρείται σημαντική αύξηση του ποσοστού των Ινδών που ενδιαφέρονται για ταξίδια 5-7 ημερών, με την απόλαυση και τη χαλάρωση να αποτελούν τα βασικά κίνητρα διακοπών στο εξωτερικό για το 51% των ταξιδιωτών της ασιατικής χώρας.
Η σημασία της ινδικής αγοράς
Η δυναμική της Ελλάδας ως προορισμού για τους Ινδούς αποτυπώνεται στα διαθέσιμα στοιχεία που δείχνουν πως ο ρυθμός αύξησης των αφίξεων των Ασιατών τουριστών στη χώρα μας είναι στο συν 19%, υψηλότερος από άλλες αναδυόμενες ευρωπαϊκές αγορές, όπως η Αυστρία (+10%) και η Ισπανία (+4%).
Μάλιστα, δεδομένου ότι η Ελλάδα δεν περιλαμβάνεται στο top 20 των βασικών ευρωπαϊκών ταξιδιωτικών προορισμών των Ινδών, οι προοπτικές περαιτέρω διεύρυνσης του μεριδίου της στην εν λόγω αγορά διαφαίνονται τεράστιες.
Στην κατεύθυνση αυτή, άλλωστε, και με στόχο να εκμεταλλευτεί την τεράστια δυναμική της συγκεκριμένης αγοράς, η Aegean ανακοίνωσε προ ημερών την πρόθεσή της να ξεκινήσει απευθείας πτήσεις προς την Ινδία το 2026. Πιο συγκεκριμένα τον Μάρτιο θα ξεκινήσουν οι πτήσεις προς το Νέο Δελχί και τον Μάιο του 2026 θα ξεκινήσουν τα δρομολόγια προς Μουμπάι. Στόχος είναι η εκτέλεση 5 εβδομαδιαίων πτήσεων προς το Νέο Δελχί και τριών εβδομαδιαίων πτήσεων προς τη Μουμπάι.
Το 2023, σύμφωνα με το India Tourism Data Compendium 2024 του υπουργείου Τουρισμού της Ινδίας, οι αφίξεις των Ινδών στην Ελλάδα ανήλθαν σε 29.523, παρουσιάζοντας αύξηση σε σχέση με το 2022, όταν είχαν διαμορφωθεί σε 21.630. Πάντως, τα επίσημα στοιχεία της Ελληνικής Αστυνομίας καταγράφουν 64.000 αφίξεις Ινδών υπηκόων το 2019, ενώ οι συνολικές αφίξεις (Ινδοί και μη υπήκοοι Ινδίας από Ινδία) εκτιμώνται σε 90.000.
Σε κάθε περίπτωση, η ινδική είναι μια δυναμική αναπτυσσόμενη δεξαμενή τουριστών που δύναται να συνεισφέρει περαιτέρω στην ενίσχυση των μεγεθών του ελληνικού τουρισμού.
Ενδεικτικά της δυναμικής της εν λόγω αγοράς είναι τα στοιχεία, βάσει των οποίων ο αριθμός των Ινδών που ταξίδεψαν στο εξωτερικό το 2015 ανήλθε σε 20,4 εκατ., έφτασε τα 29,6 εκατ. το 2019 και προσέγγισε τα 30 εκατ. το 2024.
Σημειωτέον ότι η Ινδία είναι πλέον η πιο πολυπληθής χώρα στον κόσμο με πληθυσμό 1,464 δισ. κατοίκους, με τις τουριστικές δαπάνες να προβλέπεται ότι θα αυξηθούν σημαντικά από 150 δισ. δολάρια το 2019 σε 410 δισ. δολάρια το 2030.
Η εικόνα από ΗΠΑ, Αυστραλία, Καναδά και Κίνα
Σύμφωνα με τη μελέτη του ΙΝΣΕΤΕ, τη χαμηλότερη πρόθεση για διακοπές στο εξωτερικό για το 2025 έχει η αγορά των ΗΠΑ (57%). Αντίστοιχα, η πρόθεση σε Καναδά και Αυστραλία είναι 69,5% και στην Κίνα 59,5%.
Σχετικά με τις χώρες που σκέφτονται να επισκεφθούν τους επόμενους 12 μήνες οι ερωτηθέντες, η Ελλάδα βρίσκεται στην 11η θέση στην αγορά της Αυστραλίας (με 9,8%) και του Καναδά (7,9%) και στην 13η θέση στων ΗΠΑ (με 8,4%). Αξίζει όμως να σημειωθεί ότι στις ΗΠΑ και τον Καναδά, η διαφορά σε προτίμηση μεταξύ της Ελλάδας και των χωρών που προηγούνται κατά μια ή δυο θέσεις είναι της τάξεως της μίας ποσοστιαίας μονάδας. Αναφορικά με την Κίνα, η Ελλάδα βρίσκεται εκτός του τοπ 15 και συγκεκριμένα στην 31η θέση (+3,8%).
Ως προς το μέγεθος της δαπάνης για διακοπές τους επόμενους 12 μήνες, η επικρατέστερη απάντηση σε ΗΠΑ, Καναδά και Αυστραλία και σε μικρότερο βαθμό την Κίνα ήταν ότι προτίθενται να ξοδέψουν ό,τι ξοδεύουν συνήθως. Και στις πέντε χώρες, αυτοί που δήλωσαν ότι θα ξοδέψουν περισσότερα είναι σημαντικά περισσότεροι από αυτούς που δήλωσαν πως θα ξοδέψουν λιγότερα. Η διαφορά αυτή είναι ιδιαίτερα μεγάλη στον Καναδά, τις ΗΠΑ και την Κίνα (περί το 18%) και ακολουθούν η Αυστραλία (15,7%) και η Ινδία (14,9%).
Ενδεικτικό της σημασίας των συγκεκριμένων αγορών, συμπεριλαμβανομένης της Ινδίας, είναι το γεγονός ότι εισφέρουν περίπου το 11% των συνολικών εσόδων του εισερχόμενου τουρισμού.