Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Ανοίγει την αγορά αερίου σε τρίτους η ΡΑΕ

Τρία σημαντικά κείμενα που δημιουργούν το απαραίτητο θεσμικό πλαίσιο για τη λειτουργία δευτερογενούς αγοράς φυσικού αερίου και τη συμμετοχή και τρίτων, πλην της ΔΕΠΑ, χρηστών επεξεργάζεται η ΡΑΕ.

  • της Αθηνάς Καλαϊτζόγλου
Ανοίγει την αγορά αερίου σε τρίτους η ΡΑΕ
Τρία σημαντικά κείμενα που δημιουργούν το απαραίτητο θεσμικό πλαίσιο για τη λειτουργία δευτερογενούς αγοράς φυσικού αερίου και την ισότιμη συμμετοχή και τρίτων, πλην της ΔΕΠΑ, χρηστών, συμπεριλαμβανομένων και των ιδιωτών ηλεκτροπαραγωγών, επεξεργάζεται η ΡΑΕ.

Στόχος είναι το αργότερο έως τον Ιούνιο τα κείμενα αυτά να έχουν ολοκληρωθεί, δημιουργώντας ένα εξαιρετικό θετικό ρυθμιστικό πλαίσιο στα πρότυπα των ευρωπαϊκών, ώστε να δοθεί η δυνατότητα εισαγωγών φυσικού αερίου και σε τρίτους προμηθευτές, εκτός από τη ΔΕΠΑ, που θα μπορούν να δραστηριοποιηθούν στην αγορά και να πωλούν αέριο και παράλληλα οι γειτονικές χώρες να αποκτήσουν πρόσβαση στο ελληνικό σύστημα.
 
Άλλωστε, δεν είναι τυχαίο ότι στην έκθεση για την ασφάλεια εφοδιασμού της χώρας με φυσικό αέριο, που δημοσιοποίησε πρόσφατα η ΡΑΕ, επισημαίνει την ανάγκη να ανοίξει η αγορά φυσικού αερίου και να μπορούν να εισέλθουν και άλλοι προμηθευτές, εκτός από τη ΔΕΠΑ, και παράλληλα να έχουν τη δυνατότητα οι επιλέγοντες πελάτες, κυρίως οι ηλεκτροπαραγωγοί, να πραγματοποιούν απευθείας εισαγωγές.

Η ΡΑΕ ζητά επίσης τη σύναψη συμφωνιών συνεργασίας με χώρες-παραγωγούς φυσικού αερίου, καθώς και την επιτάχυνση της κατασκευής των αγωγών αερίου που έχουν σχεδιαστεί, όπως είναι ο ITGI, ο South Stream και ο TAP.

Δύο από τα κείμενα αυτά, ήτοι ο Κώδικας Διαχείρισης του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου και ο Κανονισμός Αδειών Φυσικού Αερίου, έχουν δοθεί ήδη προς δημόσια διαβούλευση, ενώ το τρίτο κείμενο που αφορά στον Κώδικα Προμήθειας Φυσικού Αερίου πρόκειται σύντομα να δοθεί προς διαβούλευση.

Σε αυτή τη φάση έχει ολοκληρωθεί η διαβούλευση για τα δύο πρώτα κείμενα, με ιδιαίτερα αξιόλογη και μεγάλη συμμετοχή. Ενδεικτικά, για τον Κώδικα Διαχείρισης του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου, έχουν κατατεθεί σχόλια που φτάνουν τις 250 - 300 σελίδες από τους ΔΕΠΑ, Endesa Hellas S.A., IGI Poseidon Hellas SA, Trans Adriatic Pipeline AG, ΕΠΑ Αττικής, Προμηθέας Gaz, ΔΕΗ, Edison, Enel, EGL και Statoil Hydro. Αντίστοιχα, για τον Κανονισμό Αδειών Φυσικού Αερίου σχόλια και παρατηρήσεις έχουν υποβάλει οι ΕΠΑ Αττικής, Προμηθέας Gaz, Allen & Overy/TAP AG, ΔΕΠΑ, ΔΕΣΦΑ, ΕΠΑ Θεσσαλονίκης/Θεσσαλίας Α.Ε. και IGI Poseidon S.A.

Κρίνεται εντυπωσιακή σε όγκο δουλειά, την οποία επεξεργάζεται η ΡΑΕ, ενώ έχει εμπλακεί και η Κομισιόν.

Όπως είναι σε θέση να γνωρίζει το euro2day.gr, σε αυτή τη χρονική στιγμή γίνεται επεξεργασία του Κώδικα Διαχείρισης, το αρχικό κείμενο του οποίου θα αλλάξει.

Στόχος της ΡΑΕ είναι να προσκληθούν σε διμερή βάση αρχικά οι εταιρίες που έχουν καταθέσει τις παρατηρήσεις τους, ώστε να γίνει γόνιμη ανταλλαγή απόψεων και να καταγραφούν ενδεχομένως και απόψεις οι οποίες δεν κατέστη δυνατόν να συμπεριληφθούν στα αρχικά κείμενα των ενδιαφερόμενων εταιριών, ενώ αμέσως μετά το Πάσχα προγραμματίζεται να διοργανωθεί κλειστή ημερίδα, στην οποία θα συμμετάσχουν με τη ΡΑΕ και όλοι όσοι υπέβαλαν σχόλια έως τώρα, με στόχο να συμφωνηθεί και να διαμορφωθεί το τελικό κείμενο, το οποίο θα είναι σε δύο γλώσσες. Και στα ελληνικά και στα αγγλικά.

Σε κάθε περίπτωση, η όλη διαδικασία με τα τρία κείμενα εκτιμάται ότι θα μπορέσει να ολοκληρωθεί έως τον Ιούνιο το αργότερο.

---Η έκθεση της ΡΑΕ

Σε 5,2 δισ. κ.μ. εκτιμά η ΡΑΕ ότι θα ανέλθει μέχρι το 2010 η ζήτηση για φυσικό αέριο όταν πέρυσι η κατανάλωση ήταν μόλις 4,4 δισ. κ.μ. Για τα επόμενα χρόνια η εκτίμηση της ΡΑΕ τοποθετεί την κατανάλωση μεταξύ 5,7 και 8,1 δισ. κ.μ. το 2015 και μεταξύ 6,2 και 8,8 δισ. κ.μ. το 2020. Βασικός μοχλός για την αύξηση της κατανάλωσης θα είναι η ζήτηση από τους ηλεκτροπαραγωγούς.

Για κάθε νέα ανθρακική ή λιγνιτική μονάδα 600 MW η ζήτηση σε φυσικό αέριο υπολογίζεται ότι θα μειώνεται κατά 800 εκατ. κ.μ., ενώ για κάθε 1.000 MW αιολικών η ζήτηση αερίου θα μειώνεται κατά 400 εκατ. κ.μ.

Η ΡΑΕ εκτιμά ότι σε λίγους μήνες το φυσικό αέριο που έχουμε βάσει των μακροχρόνιων συμβάσεων με τους προμηθευτές, όπως η Gazprom και η Botas, δεν θα μπορεί να καλύψει τη ζήτηση. Με αυτά τα δεδομένα το έλλειμμα το 2010 υπολογίζεται σε 1 δισ. κ.μ.

Σε ό,τι αφορά τη δυνατότητα διαχείρισης κρίσεων, η έκθεση της ΡΑΕ υπογραμμίζει ότι με τις υφιστάμενες υποδομές οι αντοχές του συστήματος διαρκούν μόλις μία εβδομάδα.

"Με τα σημερινά δεδομένα, διαφαίνεται ότι οι υφιστάμενες υποδομές του ΕΣΦΑ και το ισχύον και υπό σχεδιασμό νομικό πλαίσιο είναι σε θέση να εγγυηθούν την αδιάλειπτη παροχή φυσικού αερίου σε ενδεχόμενη κρίση που δεν ξεπερνά σε διάρκεια τη μία εβδομάδα, και σε ένταση, τη διακοπή παραδόσεων από ένα μόνο σημείο", αναφέρει η έκθεση, η οποία προτείνει μεταξύ άλλων τη δημιουργία νέων αποθηκευτικών χώρων για φυσικό αέριο, καθώς επίσης να υπάρχει δυνατότητα οι μονάδες ηλεκτροπαραγωγής που χρησιμοποιούν αέριο να μπορούν να καίνε και εναλλακτικό καύσιμο.

Στα άμεσα μέτρα που προτείνονται συμπεριλαμβάνονται:

αναβάθμιση του υφιστάμενου αγωγού από τη Βουλγαρία, με την τοποθέτηση συμπιεστή ώστε να αυξηθεί η χωρητικότητά του, αλλά και η αύξηση του αποθηκευτικού χώρου της Ρεβυθούσας.

-Η δυνατότητα χρήσης των αποθηκευτικών χώρων της Ρεβυθούσας από τρίτους πέραν της ΔΕΠΑ.

Στα μακροπρόθεσμα μέτρα συμπεριλαμβάνονται:

-Η σύναψη συμφωνιών λειτουργικής εξισορρόπησης μεταξύ του ΔΕΣΦΑ και των διαχειριστών των γειτονικών συστημάτων για την αντιμετώπιση κρίσεων εφοδιασμού.

-Η χρήση εναλλακτικού καυσίμου σε σταθμούς παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας.

-Η αποθήκευση φυσικού αερίου και ΥΦΑ σε υπόγειες αποθήκες αερίου ή εγκαταστάσεις ΥΦΑ αντίστοιχα.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v