Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Μελέτη της ICAP για την Επιβατηγό Ναυτιλία

Μείωση 6% σημείωσε ο τζίρος των τριών ναυτιλιακών εταιριών εισηγμένων στο ΧΑ το 2009, όπως επισημαίνεται σε μελέτη της ICAP, ενώ τονίζεται ότι η μείωση του μεγέθους της αγοράς οξύνει περαιτέρω τον ανταγωνισμό.

Μελέτη της ICAP για την Επιβατηγό Ναυτιλία
Μείωση 6% σημείωσε ο τζίρος των τριών ναυτιλιακών εταιριών εισηγμένων στο Χ.Α  το 2009 σε σχέση με το 2008, όπως επισημαίνεται σε μελέτη της ICAP, ενώ τονίζεται ότι η μείωση του μεγέθους της αγοράς οξύνει περαιτέρω τον ανταγωνισμό.

Σημαντικά συμπεράσματα προκύπτουν από τη Μελέτη για τον κλάδο «Ελληνική Επιβατηγός Ναυτιλία» που εκπόνησε πρόσφατα η Διεύθυνση Οικονομικών Μελετών της ICAP Group.

Ο νησιωτικός χαρακτήρας της χώρας μας, δημιουργεί ιδιαίτερες ανάγκες για επαρκείς και ποιοτικές συγκοινωνίες καθιστώντας φανερό τον τεράστιο ρόλο της επιβατηγού ναυτιλίας, που με τα επιβατηγά και τα επιβατηγά οχηματαγωγά πλοία, συνδέει την ηπειρωτική χώρα με τα νησιά αλλά και την Ελλάδα με την γειτονική Ιταλία.

Πρωτίστως η τουριστική, η επιβατική και η εμπορευματική κίνηση, αλλά και το κόστος των ναύλων, η ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών, η δημογραφική και οικονομική ανάπτυξη των ελληνικών νησιών, οι καιρικές συνθήκες και οι λιμενικές υποδομές, αποτελούν τους κυριότερους παράγοντες επηρεασμού της ζήτησης των ακτοπλοϊκών υπηρεσιών.
 
Σύμφωνα με τα στοιχεία επιβατικής κίνησης της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, το 2008 διακινήθηκαν μέσω των ακτοπλοϊκών γραμμών του εσωτερικού πάνω από 18 εκατ. επιβάτες, μέσω των πορθμιακών γραμμών περίπου 26 εκατ. επιβάτες, ενώ ξεπέρασαν τα 2 εκατ. οι επιβάτες της γραμμής Ελλάδας – Ιταλίας.

Από πλευράς ιδιοκτησιακού καθεστώτος, σήμερα οι εταιρείες της ελληνικής ακτοπλοΐας διακρίνονται στις μεγάλες επιχειρήσεις οι μετοχές των οποίων είναι εισηγμένες στο Χ.Α.Α. και οι οποίες ανήκουν σε μεγάλους επιχειρηματικούς ομίλους, σε εταιρείες πολυμετοχικής βάσης στις οποίες κυριαρχεί το στοιχείο της εντοπιότητας καθώς η πλειοψηφία των μετόχων προέρχεται από τη συγκεκριμένη νησιωτική περιοχή και σε ολιγομετοχικές εταιρείες στις οποίες η πλειοψηφία των μετοχών ανήκει σε εφοπλιστικές οικογένειες.

Το σύνολο της αγοράς της ελληνικής επιβατηγού ναυτιλίας (σε αξία), παρουσίασε διαχρονική αύξηση την περίοδο 2002-2008 με μέσο ετήσιο ρυθμό της τάξης του 3%, για δε το 2009 εκτιμάται μείωση κατά 7,2%. Μεγαλύτερες είναι οι απώλειες για την αγορά της Αδριατικής (15,3%) και μικρότερες για τις γραμμές της ακτοπλοΐας (2,9%), ενώ αυξομειώσεις παρουσιάζει το μέγεθος αγοράς των πορθμειακών γραμμών.

Σχετικά με τα μερίδια της κάθε αγοράς στο σύνολο της επιβατηγού ναυτιλίας για το 2009, οι γραμμές της ακτοπλοΐας κατέχουν το μεγαλύτερο μέρος με μερίδιο 57% και ακολουθούν οι γραμμές της Αδριατικής με ποσοστό 33% περίπου. Το υπόλοιπο της αγοράς μοιράζονται οι διάφορες πορθμιακές γραμμές.

Στα πλαίσια της μελέτης έγινε εκτεταμένη χρηματοοικονομική ανάλυση των κυριοτέρων επιχειρήσεων του κλάδου βάσει 19 επιλεγμένων αριθμοδεικτών. Επίσης, συνετάχθη ομαδοποιημένος ισολογισμός βάσει δείγματος 15 επιχειρήσεων, για τις χρήσεις 2007 και 2008.

Όπως προέκυψε από την εν λόγω ανάλυση, οι συνολικές πωλήσεις των συγκεκριμένων εταιρειών αυξήθηκαν κατά 10,5% το 2008 σε σχέση με το 2007, το δε μικτό κέρδος μειώθηκε κατά 12,8% (λόγω αύξησης του κόστους πωλήσεων κατά 18,8%). Ζημιογόνο ήταν το συνολικό καθαρό αποτέλεσμα των εταιρειών το 2008, ενώ τα κέρδη EBITDA μειώθηκαν κατά 29,6%.

Σε ό,τι αφορά τα οικονομικά αποτελέσματα τριών ναυτιλιακών εταιρειών εισηγμένων στο Χ.Α, μείωση 6% καταγράφει ο συνολικός κύκλος εργασιών το 2009 σε σχέση με το 2008.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v