Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Η φθήνια τρώει τον ...παρά

«Βουτιά» τιμών σε Λιανεμπόριο, Τρόφιμα, Τηλεπικοινωνίες, Μεταφορές και Νοσήλια. Σε ποιους κλάδους επιχειρείται ξεκαθάρισμα μέσω πολέμου αντοχών. Κλειδιά ο ισχυρός ισολογισμός και η «βαθιά» τσέπη των μετόχων.

Η φθήνια τρώει τον ...παρά
Σε πεδίο άγριου ανταγωνισμού μετατρέπονται, τους τελευταίους μήνες, προς όφελος των καταναλωτών, σειρά κλάδων της οικονομίας καθώς επιχειρηματικοί όμιλοι σπεύδουν να αξιοποιήσουν τις συνθήκες ασφυξίας που προκαλεί ο συνδυασμός ύφεσης και έλλειψης ρευστότητας για να στριμώξουν στο «καναβάτσο» τους ανταγωνιστές τους.

Η κίνηση της Wind να εισάγει στην Ελλάδα smart phones, φθηνές, δηλαδή, συσκευές i-phone, αποτελεί ένα ακόμη δείγμα του σκληρού ανταγωνισμού, που λαμβάνει χώρα εδώ και μια τριετία στον κλάδο κινητής τηλεφωνίας.

Με πακέτα προσφορών, εκπτώσεις, bonus μέσω πιστωτικών καρτών ή συλλογής πόντων και άλλα εργαλεία οι εταιρείες κινητής τηλεφωνίας ρίχνουν συνεχώς τις τιμές, μειώνοντας και τα έσοδά τους ανά χρήστη.

Χαρακτηριστικό είναι ότι το μέσο μηνιαίο έσοδο ανά χρήση στην Wind από 21,6 ευρώ το 2007 υποχώρησε σε 13,7 ευρώ στο γ τρίμηνο της φετινής χρονιάς. Αντίστοιχα για την Vodafone το μέσο μηνιαίο έσοδο υποχώρησε από 24,7 ευρώ το 2007 σε 16,3 ευρώ στο γ τρίμηνο φέτος και για την Cosmote από τα 27,2 ευρώ στα 18,6 ευρώ. Τα παραπάνω στοιχεία συμπεριλαμβάνουν και τις χρεώσεις από κλήσεις τερματισμού που μειώνονται τα τελευταία χρόνια κατόπιν υποδείξεων της ρυθμιστικής αρχής.

Επιδιώκοντας πάντως να βελτιώσουν το μέσο μηνιαίο έσοδο ανά πελάτη οι εταιρείες στρέφονται στο μέτωπο του κόστους αλλάζοντας την σύνθεση των προμηθευτών τους, όπως για παράδειγμα η Wind που θα εισάγει πλέον iphone με χαμηλότερο κόστος ανά συσκευή. Στόχος της όπως ειπώθηκε να σηκώσει το μέσο μηνιαίο έσοδο στα 50 ευρώ ανά χρήστη.

Σε αιματηρό ανταγωνισμό βρίσκεται εδώ και αρκετά χρόνια η γαλακτοβιομηχανία. Ο πόλεμος ξεκίνησε από τον κερδοφόρο κλάδο της γιαούρτης επεκτάθηκε στο «φρέσκο» γάλα και συνεχίζεται αμείωτος.

Οι μεγάλες εταιρείες ( πλην ΦΑΓΕ) "τρέχουν" προσφορές στην γιαούρτη ως 30% με 33% και φέτος προκειμένου να κερδίσουν ή να διατηρήσουν μερίδιο αγοράς. Κάποιες δε εξ αυτών επιδιώκοντας να περιορίσουν τις ζημιές μειώνουν την ποσότητα του προιόντος από τα 200ml στα 140 με 150ml.

Μπαράζ προσφορών σε γάλα, γιαούρτι, αλλαντικά και είδη πτηνοτροφίας

Στο φρέσκο γάλα, μετά τις μειώσεις που επήλθαν προ μερικών ετών από ΑΓΝΟ και εν συνεχεία από Vivartia, οι τιμές διατηρούνται από 0,97 ευρώ το λίτρο ως και 1,60 ευρώ καταγράφοντας πτώση ως και 30% σε σχέση με αυτές που ίσχυαν μερικά χρόνια πριν.

Αποτέλεσμα ήταν να συρρικνωθούν τα περιθώρια κέρδους αρχικά στην γιαούρτη, που αποτελούσε την πλέον κερδοφόρο δραστηριότητα, και εν συνεχεία σ το «φρέσκο» γάλα και ο κλάδος να εισέλθει σε μια περίοδο που «έκαιγε» λεφτά τα οποία δεν παρήγαγε.

Κορμιά πέφτουν στον κλάδο της πτηνοτροφίας καθώς εταιρείες με υψηλό δανεισμό και προβλήματα άμεσης ρευστότητας έχουν ρίξει τις τιμές από 40% ως και 60% με αποτέλεσμα να ακολουθήσει και η υπόλοιπη αγορά. Έτσι για άλλη μια φορά τα τελευταία χρόνια, ο κλάδος βρίσκεται στο κόκκινο και ήδη μια εταιρεία έχει καταθέσει αίτηση υπαγωγής στο άρθρο 99.

Στο χορό του ανταγωνισμού εισήλθαν και οι αλλαντοβιομηχανίες μέσω προσφορών σε τιμές και έξτρα προιόν. Το τελευταίο διάστημα η εισηγμένη Creta Farm που είδε τη τελευταία διετία την κυρίαρχη θέση της στην αγορά της πάριζας να απειλείται από την Υφαντής «τρέχει» προωθητικό πρόγραμμα, πουλώντας το βασικό της brand ( Παριζάκι εν Ελλάδι) 30% φθηνότερα.

Κερδίζουν μερίδιο με … μειώσεις τιμών οι μεγάλες αλυσίδες super market

Ιδιαίτερα υψηλά προωθητικά προγράμματα τρέχουν και οι μεγάλες αλυσίδες super market επιδιώκοντας να κερδίσουν μερίδιο στην πλάτη της κρίσης, και να ξεκαθαρίσουν την αγορά. ΑΒ Βασιλόπουλος, Σκλαβενίτης και Carrefour κλιμακώνουν την πολιτική προσφορών και προωθητικών ενεργειών συνδέοντας εκπτώσεις ή δώρα και επιστροφές χρημάτων με αγορά συγκεκριμένων προιόντων

Το ύψος των προωθητικών τους προγραμμάτων φθάνει σε ετήσια βάση ως και τα 18 εκατ. ευρώ ( ΑΒ), επίπεδα ιδιαίτερα υψηλά σε σχέση μερικά χρόνια πριν, ενδεικτικό του ανταγωνισμού για προσέλκυση μεριδίου αγοράς που μαίνεται και στο οργανωμένο λιανεμπόριο.

Η παραπάνω τακτική έχει προς το παρόν αποδώσει καθώς οι μεγάλες αλυσίδες διευρύνουν το μερίδιο αγοράς τους, οδηγώντας στο «καναβάτσο» ανταγωνιστές ( Ατλάντικ) ή εκτός αγοράς ( Aldi).

Πόλεμος και όποιος αντέξει στο Λιανεμπόριο

Με ζημιές έκλεισαν το εννεάμηνο οι περισσότερες επιχειρήσεις ένδυσης, ενώ μείωση περιθωρίων και άρα κερδοφορίας παρουσίασε σχεδόν το σύνολο των λιανεμπορικών επιχειρήσεων, που διένυσαν ένα ακόμη κακό τρίμηνο.

Η πτώση της ζήτησης, η οποία οδήγησε σε μείωση κατά 11% τις λιανικές πωλήσεις στο εννεάμηνο, σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, η τακτική των προσφορών και των εκπτώσεων που υιοθέτησε το λιανεμπόριο, αλλά και η αύξηση του ΦΠΑ, ροκάνισαν τα μεγέθη ακόμη και των πλέον ανθεκτικών επιχειρήσεων του ευρύτερου κλάδου.

Οι κακές δε ενδείξεις του διμήνου Οκτωβρίου-Νοεμβρίου, δημιουργούν τη βεβαιότητα στους εμπόρους, ότι δεν θα αναπληρώσουν τις απώλειες των προηγούμενων μηνών, παρά το γεγονός του ότι το δ’ τρίμηνο αποτελεί παραδοσιακά το πλέον εμπορικό με το 40% του τζίρου να πραγματοποιείται τότε.

Οι περισσότεροι συνεχίζουν την τακτική των προσφορών, «παγιδευμένοι» στην ανάγκη αναπλήρωσης του τζίρου που φθίνει ή στην προσπάθεια τους να κερδίσουν μερίδια αγοράς, θυσιάζοντας ωστόσο μέρος της λειτουργικής κερδοφορίας τους.

Φθηνότερα τα …γεννητούρια

Σημαντική μείωση τιμών καταγράφεται και στον κλάδο των Μαιευτηρίων στο Λεκανοπέδιο Αττικής. Η λειτουργία αρχικά της Γαία και εν συνεχεία της Ρέα εκτινάσσει τον ανταγωνισμό σε πρωτόγνωρα για την αγορά ύψη. Πέντε ιδιωτικά μαιευτήρια διεκδικούν μερίδιο από μια σταθερή πίτα (περίπου 50.000 γεννήσεις ετησίως) η οποία μειώνεται εξαιτίας της κρίσης καθώς όλο και περισσότεροι επιλέγουν να γεννήσουν σε δημόσια νοσοκομεία.

Ο όμιλος Μητέρα ( Μητέρα- Λητώ) μείωσε από πέρσι τα νοσήλια και ο φυσιολογικός τοκετό χρεώνεται με 2000 ευρώ σε οικονομική θέση ενώ η καισαρική με 2.200 ευρώ στο Μητέρα και 150 ευρώ φθηνότερα στο Λητώ. Ταυτόχρονα, ο πελάτης δεν επιβαρύνεται από ΦΠΑ καθώς τον απορροφά η επιχείρηση ενώ είναι δωρεάν πλέον η συλλογή και φύλαξη βλαστοκυττάρων.

Το νεότευκτο Ρέα ξεκινά τη λειτουργία του με τιμές… γνωριμίας χρεώνοντας την οικονομική θέση 1.750 ευρώ συν ΦΠΑ 11% για φυσιολογικό τοκετό ( περί τα 1950 με 2000 ευρώ τελική τιμή) . Στόχος του να πιάσει τα νότια Προάστια και να συγκεντρώσει περίπου 11.000 γεννήσεις ετησίως.

Το Ιασώ ανακοίνωσε ότι από τις 20 Δεκεμβρίου μειώνει κατά 15% τα νοσήλια για τοκετό σε οικονομική θέση. Έτσι από 1950 ευρώ συν ΦΠΑ 11% που χρεώνει σήμερα, για φυσιολογικό, πάντα τοκετό, το νοσήλιο θα υποχωρήσει στα 1660 ευρώ +ΦΠΑ ( περίπου 1845 ευρώ)

Φθηνότερες είναι οι χρεώσεις της Γαία η οποία λόγω του ιδιότυπου καθεστώτος συνεργασίας μεταξύ Ντυνάν και Ιατρικού, που έχει προκαλέσει προσφυγές των ανταγωνιστών της, εξαιρείται της υποχρέωσης ΦΠΑ.

Ναυμαχίες με απώλειες 90 εκατ. ευρώ στην Ακτοπλοΐα

Ακόμη πιο έντονος είναι ο ανταγωνισμός τον τελευταίο χρόνο στην ακτοπλοΐα.. Σε μια περίοδο που η τιμή του πετρελαίου διατηρείται σε υψηλά επίπεδα και η κίνηση βαίνει μειούμενη, λόγω κρίσης και μείωσης του τουρισμού, ο ανταγωνισμός, μεταξύ των τριών «μεγάλων» εταιρειών (Μινωικές, Attica Group, ANEK- Sea Star) επεκτάθηκε στις γραμμές της Κρήτης και των Δωδεκανήσων. Αποτέλεσμα οι εταιρείες να εκτιμάται ότι θα «κάψουν» φέτος κεφάλαια της τάξης των 90 εκατ. ευρώ, τα οποία αναπληρώνουν είτε μέσω νέου δανεισμού ή με αυξήσεις κεφαλαίου, είτε και πωλήσεις πλοίων.

Ο πόλεμος προσφορών εστιάζεται κυρίως στους ιδιόκτητες φορτηγών που αποτελούν και τους μεγάλους κερδισμένους της μάχης που διεξάγεται στην Ακτοπλοία.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v