Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

"Τρύπια" η άμυνα των εταιριών τροφίμων

Tετραπλασιασμό των καθαρών ζημιών, οι οποίες ξεπέρασαν τα 63 εκατ., εμφάνισαν οι εισηγμένες εταιρίες τροφίμων, αποτυπώνοντας τη βαθιά ύφεση η οποία έχει πλήξει και αυτόν τον αμυντικό μέχρι προσφάτως κλάδο.

  • της Αλεξάνδρας Γκίτση
Τρύπια η άμυνα των εταιριών τροφίμων
Tετραπλασιασμό των καθαρών ζημιών, οι οποίες ξεπέρασαν τα 63 εκατ. ευρώ, εμφάνισαν οι εισηγμένες στο Χ.Α. εταιρίες του κλάδου των τροφίμων, αποτυπώνοντας τη βαθιά ύφεση η οποία έχει πλήξει και αυτόν τον αμυντικό μέχρι προσφάτως κλάδο.

Ενδεικτικό της κατάστασης που έχει διαμορφωθεί στην αγορά είναι και το γεγονός ότι από τις 12 επιχειρήσεις που εντάσσονται στη συγκεκριμένη κατηγορία αύξηση ζημιών εμφάνισαν η εβζ (εξάμηνο) και οι εταιρίες Nutriart, Χατζηκρανιώτης και Νίκας.

Ταυτόχρονα, σε ζημίες από κέρδη που είχαν σημειώσει το 2009 γύρισαν η ΚΡΕΚΑ και η Creta Farms, ενώ μείωση των καθαρών κερδών εμφάνισαν οι Μύλοι Κεπενού, η Κρι Κρι και οι Κυλινδρόμυλοι Σαραντόπουλου. Αντιθέτως, στην κερδοφορία πέρασε η Εβροφάρμα.

Σύμφωνα με την Πήγασος Χρηματιστηριακή ΑΕΠΕΥ, ο κλάδος των εισηγμένων εταιριών τροφίμων το 2010 εμφάνισε συνολικά ζημίες 63.435.000 ευρώ, αυξημένες κατά 294,6% σε σχέση με το 2009. Απογοητευτική είναι και η εικόνα σε επίπεδο τζίρου, ο οποίος μειώθηκε σε ποσοστό 5%, υποχωρώντας κάτω από τα 715 εκατ. ευρώ.

Μοναδικές φωτεινές εξαιρέσεις οι εταιρίες Καραμολέγκος, Κρι Κρι, Κυλινδρόμυλοι Κ. Σαραντόπουλου και Χατζηκρανιώτης, οι πωλήσεις των οποίων, στο γενικότερα απογοητευτικό περιβάλλον, ενισχύθηκαν. Εν αντιθέσει με αυτές τις τέσσερις επιχειρήσεις, όλες οι υπόλοιπες εισηγμένες του κλάδου των τροφίμων υποχώρησαν, κάποιες οριακά και μερικές με διψήφιο ποσοστό, καταδεικνύοντας με τον πλέον δραματικό τρόπο πως και αυτός ο χώρος έχει δεχτεί την επίθεση της ύφεσης.

--- Ποτά και "ψάρια"

Από την άλλη πλευρά, στον κλάδο της ποτοποιίας η εικόνα είναι μικτή. Οι πωλήσεις και τα κέρδη της Coca Cola 3E κατέγραψαν σημαντική ενίσχυση, εν αντιθέσει με την πορεία των αποτελεσμάτων της εταιρίας Κτήμα Λαζαρίδη, τα οποία συρρικνώθηκαν σε επίπεδο τόσο πωλήσεων (-20,6%) όσο και καθαρών κερδών (-89,9%).

Μειωμένα είναι και τα μεγέθη της Olympic Catering, η οποία πέρυσι πέρασε σε ζημίες από κέρδη το 2009. Επιπλέον, σημαντική είναι και η πίεση που δέχτηκαν οι πωλήσεις της.

Σε ό,τι αφορά τις εταιρίες ιχθυοκαλλιέργειας, αν εξαιρέσουμε τη Σελόντα, οι πωλήσεις της οποίας πέρυσι μειώθηκαν εν συγκρίσει με το 2009 κατά 11%, σε επίπεδο καθαρών κερδών καταγράφηκε εκτόξευση ζημιών, που οφείλεται στο μεγαλύτερο μέρος στα αποτελέσματα τα οποία εμφάνισε η Νηρεύς αλλά και στις ζημίες που σημείωσαν αντίστοιχα η Σελόντα και η Δίας.

--- Το λιανεμπόριο

Σε ό,τι αφορά τις επιχειρήσεις του λιανικού εμπορίου, η εικόνα των ομίλων του κλάδου χαρακτηρίζεται από την Πήγασος Χρηματιστηριακή ως επί το πλείστον κακή. Τα ανακοινωθέντα ετήσια μεγέθη αντικατοπτρίζουν τη συνδυασμένη επίδραση αντίξοων επιχειρηματικών συνθηκών (συρρίκνωση στην παροχή ρευστότητας από την πλευρά των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων) και την καταρράκωση της καταναλωτικής ψυχολογίας (μείωση στο διαθέσιμο εισόδημα).

Με την πτώση του εγχώριου δείκτη λιανικών πωλήσεων να προσεγγίζει το 17% στο έτος (στοιχεία της ΕΣΥΕ), είναι λογικό ο κύκλος εργασιών των εισηγμένων ομίλων να υποχωρεί σε κάποιον βαθμό (-8,8% σε σύγκριση με τη χρήση του 2009, διαμορφούμενος στα 2,88 δισ. ευρώ), λαμβάνοντας υπόψη ότι οι συγκεκριμένες εταιρίες κατέχουν συγκριτικά δεσπόζουσα θέση στις αγορές στις οποίες δραστηριοποιούνται.

Παρ’ όλα αυτά, καθώς έχουν συμπληρωθεί δέκα συναπτά τρίμηνα ύφεσης, η χρηματιστηριακή επισημαίνει την αίσθηση αμηχανίας που λαμβάνει από συγκεκριμένες διοικήσεις ομίλων, των οποίων οι προσπάθειες φαίνεται πως αναλίσκονται ακόμα σχεδόν αποκλειστικά στη διασφάλιση των προϋποθέσεων εξόδου από την κρίση, παρά στη δημιουργία των παραμέτρων βελτίωσης των συνθηκών εκμετάλλευσης της αγοράς, όταν πια η ύφεση θα έχει ολοκληρωθεί.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v