Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Εξαγωγές: Πώς βλέπουν το «στοίχημα» 9 εισηγμένες

Μονόδρομο αποτελούν οι εξαγωγές για τις ελληνικές επιχειρήσεις, παρά τις σημαντικές δυσκολίες, λόγω της ύφεσης και της πρόβλεψης πως δεν είδαμε ακόμη… τον πάτο. Οι απόψεις εννέα εισηγμένων.

Εξαγωγές: Πώς βλέπουν το «στοίχημα» 9 εισηγμένες
Μονόδρομο αποτελούν οι εξαγωγές για τις ελληνικές επιχειρήσεις, παρά τις σημαντικές δυσκολίες που συνάγονται, λόγω της ύφεσης που επικρατεί στην ελληνική αγορά και της πρόβλεψης των περισσότερων στελεχών πως δεν είδαμε ακόμη… τον πάτο της ελληνικής οικονομίας

Το γεγονός άλλωστε ότι ο νέος υπουργός Οικονομικών κ. Ε. Βενιζέλος εκτίμησε πως το φετινό ΑΕΠ θα υποχωρήσει κατά 3,9% έναντι του -3,5% που προέβλεπε ο προϋπολογισμός) δεν εξέπληξε κανέναν, καθώς όλοι αναμένουν ένα νέο «πάγωμα» της εγχώριας οικονομικής δραστηριότητας μετά και την ψήφιση των μέτρων του μεσοπρόθεσμου προγράμματος προσαρμογής.

Η αλήθεια είναι πως σε πολλούς κλάδους, δουλειές από την εσωτερική αγορά δεν υπάρχουν, άρα οι εταιρείες -προκειμένου να διατηρούν και ένα ποσοστό παραγωγικής δυναμικότητας που να εξασφαλίζει οικονομίες κλίμακας- προσπαθούν (και μάλιστα πολλές φορές όπως-όπως) να διοχετεύσουν τα προϊόντα τους στο εξωτερικό. Ενδεικτικές περιπτώσεις της βιομηχανίας ξύλου Ακρίτας (εξαγωγές στα Βαλκάνια) ή της εταιρείας επίπλου Βαράγκης (ανάληψη έργων από Μέση Ανατολή και Ευρώπη).

«Πολύ καλές είναι οι εξαγωγές, αλλά είναι απαραίτητο να ανακάμψει και η ελληνική οικονομία» είχε δηλώσει προ ολίγων μηνών το στέλεχος του Ομίλου Βιοχάλκο κ. Κων/νος Κεφάλας, συμπληρώνοντας πως δεν είναι πάντοτε εύκολο να πουλάς προϊόντα στη Γερμανία, όταν οι τοπικοί ανταγωνιστές έχουν πολύ χαμηλότερο κόστος μεταφοράς από εμάς και όταν αυτοί προμηθεύονται κυρίως πρώτες ύλες από ανακύκλωση.

Μένουμε στο χώρο του μετάλλου, με τον πρόεδρο της ομώνυμης εισηγμένης εταιρείας κ. Παναγιώτη Μπήτρο να μιλάει για «εξαγωγές ανάγκης» επικαλούμενος τα πολύ χαμηλά περιθώρια των πωλήσεων της εταιρείας του στα Βαλκάνια, λόγω του μεταφορικού κόστους.

Το υψηλό μεταφορικό κόστος βέβαια, δεν είναι το μοναδικό πρόβλημα των ελληνικών εξαγωγικών εταιρειών, καθώς οι διοικήσεις τους καλούνται να αντιμετωπίσουν το μακροοικονομικό πρόβλημα της χώρας, αλλά και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει ο χρηματοπιστωτικός τομέας.

«Θέλω να σας βεβαιώσω πως το 80% του χρόνου του, το management του Ομίλου το αναλώνει για θέματα που σχετίζονται με τα μακροοικονομικά προβλήματα της χώρας» φέρεται να δήλωσε στους αναλυτές ο κ. Ευάγγελος Μυτιληναίος, πρόεδρος του γνωστού, ομώνυμου Ομίλου, ενώ ο νέος διευθύνων σύμβουλος της S&B Βιομηχανικά Ορυκτά κ. Κρίτων Αναβλαβής ανέφερε πως η ελληνική καταγωγή της εταιρείας αποτελεί εμπόδιο για μας, παρά το γεγονός ότι οι πελάτες μας, μας γνωρίζουν εδώ και πολλά χρόνια.

--- Αποτελούν μονόδρομο

Ωστόσο, παρά τα πολλά σημαντικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι ελληνικές εξαγωγικές εταιρείες (υψηλό μεταφορικό κόστος, αυξημένο κόστος χρηματοδότησης, απίστευτες καθυστερήσεις στην επιστροφή ΦΠΑ, έκτακτες εισφορές, κ.λπ.), οι εξαγωγές φαίνεται να αποτελούν μονόδρομο για τις περισσότερες επιχειρήσεις.

«Τα περιθώρια κέρδους στις εξαγωγές είναι μικρά, αλλά επίσης μικρά έχουν γίνει και αυτά των εγχώριων πωλήσεων. Αντίθετα, στις εξαγωγές η περίοδος είσπραξης είναι μικρότερη και ο κίνδυνος των επισφαλειών χαμηλότερος» υποστηρίζει ο κ. Γιώργος Κρεμμύδας, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Γενικής Εμπορίου & Βιομηχανίας.

Καταφύγιο στις εξαγωγές έχει βρει και η Cyclon, με το διευθύνοντα σύμβουλό της κ. Δημήτρη Κονταξή να υποστηρίζει πως «έχουμε πολυετή δραστηριότητα στις εξαγωγές και στην τρέχουσα συγκυρία μας βοηθά να συνεχίσουμε να επιτυγχάνουμε μια σωστή κερδοφορία, παρά την κατάσταση που επικρατεί στην εσωτερική αγορά».

Με σαφή ικανοποίηση, ο κ. Στέφανος Μανέλης, αντιπρόεδρος της Δίας Ιχθυοκαλλιέργειες, τονίζει πως οι εξαγωγές του κλάδου έχουν καταστήσει τον κλάδο της ιχθυοκαλλιέργειας, ως τον πλέον εξαγωγικό ανάμεσα στους κλάδους των τροφίμων, αφήνοντας το ελαιόλαδο στη δεύτερη θέση. Οι εταιρείες του κλάδου είναι μεν ικανοποιημένες και για τη φετινή πορεία των τιμών σε τσιπούρα και λαβράκι, ωστόσο έχουν να αντιμετωπίσουν την υψηλή έκθεσή τους προς τις τράπεζες και το μεγάλο κόστος που αυτό συνεπάγεται.

Οι δουλειές στο internet αμείβονται πολύ καλύτερα στο εξωτερικό απ’ ότι στην Ελλάδα, υποστηρίζει ο κ. Θωμάς Ρούμπας, διευθύνων σύμβουλος της Dionic και γενικότερη στρατηγική του Ομίλου για τα επόμενα χρόνια είναι το μεγαλύτερο ποσοστό του κύκλου εργασιών να προέρχεται από τις χώρες του εξωτερικού. Όσο για την δραστηριότητα του Ομίλου στο εισαγωγικό εμπόριο, ο κ. Ρούμπας εξέφρασε τον προβληματισμό του, καθώς οι εισαγωγείς ζητούν όλο και πιο γρήγορα τα λεφτά τους, οι πελάτες ζητούν μεγαλύτερες πιστώσεις, ο κίνδυνος των επισφαλειών έχει μεγαλώσει και οι τράπεζες χαμηλώνουν τα πιστωτικά όρια από τις επιχειρήσεις…

Σταδιακή επέκταση στο εξωτερικό, σε προϊόντα που έχει συγκριτικό πλεονέκτημα και σε συνεργασία με τοπικούς συνεργάτες είναι ο στόχος της Space Hellas και προς αυτή την κατεύθυνση έχουν ξεκινήσει σχετικές επαφές, δήλωσε ο κ. Πάρις Δροσινός, διευθύνων σύμβουλος της εισηγμένης εταιρείας, στα πλαίσια της πρόσφατης γενικής συνέλευσης.

Στέφανος Kοτζαμάνης [email protected]

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v