Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Κατασκευαστικές: Οι δύο όψεις του εξαμήνου

Με μόνο τρεις από τους 12 εισηγμένους εργοληπτικούς ομίλους να παρουσιάζουν κέρδη, με το προσωπικό να εμφανίζεται μειωμένο κατά 20%, οι πάλαι ποτέ κραταιοί κατασκευαστές είναι σκιές του εαυτού τους.

Κατασκευαστικές: Οι δύο όψεις του εξαμήνου
Με μόνο τρεις από τους 12 εισηγμένους εργοληπτικούς ομίλους να παρουσιάζουν κέρδη, με το προσωπικό να εμφανίζεται μειωμένο κατά 20% (χωρίς να περιλαμβάνονται οι απολύσεις σε αρκετές κοινοπραξίες) και τις συνολικές υποχρεώσεις στο δυσθεώρητο ύψος των 7 δισ. ευρώ, οι πάλαι ποτέ κραταιοί κατασκευαστές είναι σκιές του εαυτού τους.

Τα συνολικά αποτελέσματα εξαμήνου αδικούν, όμως, ορισμένους κατασκευαστικούς ομίλους που είτε εμφανίζουν σημαντική ανάπτυξη, όπως η ΓΕΚ Τέρνα (+50% στον κύκλο εργασιών και αύξηση καθαρών κερδών), είτε βρίσκονται σε καλύτερη θέση για να αντιμετωπίσουν την ύφεση όπως η μικρή ΕΚΤΕΡ, τα ίδια κεφάλαια της οποίας είναι υπερτριπλάσια των συνολικών υποχρεώσεων.

Μεταξύ των εισηγμένων κατασκευαστικών περιλαμβάνονται και εταιρείες που στην ουσία υπολειτουργούν όπως η Αττικάτ (κύκλος εργασιών 93.000 ευρώ στο εξάμηνο), η Εδραση και η Προοδευτική, αλλά και εταιρείες συμμετοχών όπως η ΑΕΓΕΚ η οποία εμφανίζεται να απασχολεί λιγότερους εργαζομένους (4 από 7 τον Ιούνιο του 2010) από ένα περίπτερο στο Σύνταγμα...

Περισσότερο από το 90% του συνολικού κύκλου εργασιών (1,49 δισ. ευρώ) που παρουσίασαν στο πρώτο εξάμηνο οι εισηγμένοι εργολάβοι προέρχεται πλέον από τους τρεις μεγαλύτερους ομίλους (ΕΛΛΑΚΤΩΡ, J&P ΑΒΑΞ και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ).

Την ίδια στιγμή, όμως, οι ζημιές της Ελλάκτωρ και της Μηχανικής οδήγησαν στην ουσία σε διπλασιασμό του συνολικού ζημιογόνου αποτελέσματος σε σύγκριση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα (76 εκατ. από 32 εκατ. στο περυσινό εξάμηνο).

Την ίδια στιγμή αποκαλύπτονται και ορισμένες σαφείς τάσεις. Αν ο όμιλος Ελλάκτωρ έχει σαφές προβάδισμα στα έσοδα από συμβάσεις παραχώρησης (έσοδα 135 εκατ. στο εξάμηνο) και στα έργα περιβάλλοντος (έσοδα 35,5 εκατ.), η ΓΕΚ Τέρνα έχει πλέον μεγαλώσει αισθητά τη διαφορά από τον ανταγωνισμό στον τομέα της ενέργειας (ο κύκλος εργασιών από την ενέργεια έφτασε τα 75 εκατ. ευρώ στο εξάμηνο με τα έσοδα από την κατασκευαστική δραστηριότητα στα 361 εκατ.).

Η διοίκηση της J&P ΑΒΑΞ μπορεί να υπερηφανεύεται για την επιτυχή πορεία της εξωστρέφειας των τελευταίων ετών καθώς στο πρώτο εξάμηνο είχε περισσότερα έσοδα από το εξωτερικό (176 εκατ. από έργα εξωτερικού έναντι 164 εκατ. από την ελληνική αγορά).

Τα στοιχεία του εξαμήνου, όσο δυσάρεστα και αν είναι, δείχνουν πως ο κατασκευαστικός κλάδος στο Χ.Α. (κάποτε εκπροσωπούνταν από 35 εταιρείες) είναι οι τρεις προαναφερθέντες όμιλοι. Εχουν χώρο και μικρότερες επιχειρήσεις όπως η ΕΚΤΕΡ και η Δομική Κρήτης.

Η κρίση ενδεχομένως προσφέρει και μια ευκαιρία στους μικρούς καθώς τα τελευταία χρόνια έχαναν έδαφος. Τώρα έχουν το πλεονέκτημα της ευελιξίας και (ορισμένοι) του χαμηλού δανεισμού.

Κατά τα άλλα, οι ελπίδες των διοικήσεων μετατίθενται για τον επόμενο χρόνο, με δεδομένο το κλίμα στην οικονομία. Παρά τις ατυχίες (βλέπε Λιβυή) οι εργολήπτες συνεχίζουν να κινούνται δυναμικά στην Εγγύς Ανατολή και σημαντικό ποσοστό του ανεκτέλεστου υπολοίπου προέρχεται από την περιοχή.

Στην Ελλάδα, σύμφωνα με στοιχεία των εργοληπτικών οργανώσεων της χώρας, το πλήθος των νέων δημοπρασιών που προκηρύχθηκαν κατά το Α΄εξάμηνο του 2011 ήταν μειωμένο κατά 43,3% έναντι της αντίστοιχης περιόδου του 2010.
 
Μάλιστα, «ο συνολικός προϋπολογισμός αυτών των έργων υπολείπεται σημαντικά έναντι των προηγούμενων ετών, καθώς υπάρχει συστηματική ανεπάρκεια του διατιθέμενου ποσού που προϋπολογίζεται για τα δημόσια τεχνικά έργα στην Ελλάδα».

Οι τρεις μεγάλοι ευελπιστούν πως θα επέλθει συμφωνία για τους πέντε μεγάλους συγχρηματοδοτούμενους οδικούς άξονες προκειμένου να ξεμπλοκάρουν τα έργα που έχουν σταματήσει από τις αρχές του έτους. Προ ημέρων, ο υπουργός Οικονομικών Ευαγγ. Βενιζέλος δήλωνε αισιόδοξος πως μπορεί να επέλθει συμφωνία εντός των ημερών.

***Τα αναλυτικά αποτελέσματα των κατασκευαστικών στο α' εξάμηνο, δημοσιεύονται στη δεξιά στήλη, "Συνοδευτικό Υλικό".

Φώτης Κόλλιας [email protected]

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v