Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Όπισθεν ολοταχώς για την αγορά επίπλου

Διέξοδο μέσω είτε αναδιαρθρώσεων είτε επεκτάσεων στις ξένες αγορές αναζητούν οι εγχώριες εταιρίες επίπλων, οι οποίες έχουν πληγεί δραματικά την τελευταία διετία από τη ραγδαία πτώση της ζήτησης.

Όπισθεν ολοταχώς για την αγορά επίπλου
Διέξοδο μέσω είτε αναδιαρθρώσεων είτε επεκτάσεων στις ξένες αγορές αναζητούν οι εγχώριες εταιρίες επίπλων, οι οποίες έχουν πληγεί δραματικά την τελευταία διετία από τη ραγδαία πτώση της ζήτησης.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις παραγόντων του κλάδου, η αγορά του οικιακού εξοπλισμού (πέραν των ηλεκτρικών συσκευών) έχει χάσει το 45% της αξίας της, ενώ η όποια κατανάλωση αφορά σε προϊόντα ανάγκης και στρέφεται σε χαμηλή τιμολογιακή κλίμακα.

Σημαντική υποχώρηση σημειώνει και ο τομέας παραγωγής επίπλων, καθώς η μείωση του όγκου άγγιξε το 19,2% στο επτάμηνο του 2011. Η πτώση είναι μεγαλύτερη από εκείνη που είχε καταγραφεί την ίδια περίοδο του 2010 (-14,3%), ενώ ο όγκος της παραγωγής επίπλων βρέθηκε σε επίπεδα τα οποία είναι κατά 48% χαμηλότερα από τα αντίστοιχα του έτους 2005.

Οι μεταβολές που σημειώνονται στην παραγωγή της ελληνικής βιομηχανίας επίπλων αντανακλούν, σύμφωνα με στελέχη επιχειρήσεων του κλάδου, την κάμψη της εσωτερικής ζήτησης λόγω της σοβαρής μείωσης των επενδυτικών δαπανών των επιχειρήσεων, καθώς και των καταναλωτικών δαπανών των νοικοκυριών. Σύμφωνα με στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, από το β΄ τρίμηνο του 2010 έως το αντίστοιχο τρίμηνο του 2011 ο αριθμός των εργαζομένων στον κλάδο μειώθηκε κατά 2.356 άτομα (από 30.344 περιορίστηκε στα 27.988 άτομα), με ποσοστιαία μείωση των θέσεων εργασίας κατά 7,8%.

--- Οι εταιρίες

* Προτεραιότητα για τον όμιλο Fourlis είναι η εδραίωση των ΙΚΕΑ στην αγορά της Βουλγαρίας, όπου πρόσφατα εγκαινιάστηκε το πρώτο κατάστημα της αλυσίδας. Σύμφωνα με τους υπολογισμούς του ομίλου, τον πρώτο πλήρη χρόνο λειτουργίας το νέο ΙΚΕΑ προβλέπεται να καταγράψει 1.500.000 επισκέψεις, ενώ από το τέλος του δεύτερου χρόνου αναμένεται να επιτύχει λειτουργικό break even.

Σημειώνεται ότι λειτουργεί με το 60% του λειτουργικού κόστους των ελλαδικών καταστημάτων. Η τιμολογιακή πολιτική της ΙΚΕΑ στη Βουλγαρία ακολουθεί τη συνήθη πρακτική προσφοράς μειωμένων τιμών κατά 15% - 20% έναντι του τοπικού ανταγωνισμού. Σύμφωνα με τον CEO του ομίλου, κ. Α. Πεταλά, στη Βουλγαρία λειτουργεί ανταγωνισμός 4 - 5 αλυσίδων, ωστόσο η ΙΚΕΑ, με όπλο την τιμή, την ποικιλία και το brand name, αναμένεται να πάρει γρήγορα μερίδιο αγοράς, η οποία σήμερα υπολογίζεται σε αξία στο 1/3 της ελληνικής (περίπου 600 εκατ. ευρώ).
 
Υπενθυμίζεται ότι σε μεσοπρόθεσμη βάση, και πάντως μετά το 2012, ο όμιλος διατηρεί σχέδια για τη δημιουργία δύο ή τριών ακόμη ΙΚΕΑ στη Βουλγαρία.

* Στο εξωτερικό στρέφεται και η Βαράγκης, επενδύοντας περισσότερο στη διαφοροποίηση μέσα από τα ειδικά επαγγελματικά έργα. Τον Σεπτέμβριο η εταιρία δραστηριοποιήθηκε και στην Ντόχα του Κατάρ. Παράλληλα, έχει ήδη παρουσία στο Ομάν, σε έργο 1,6 εκατ., το οποίο ολοκληρώνεται το διάστημα αυτό.

Η οικονομική θέση της Βαράγκης εξακολουθεί να επηρεάζεται αρνητικά από την έκθεσή της στην ελληνική αγορά, ενώ η διοίκησή της αναμένει μεγαλύτερη επιδείνωση των συνθηκών. Στο πλαίσιο αυτό, η στροφή στις εξαγωγές συνιστά τη στρατηγική της για το επόμενο διάστημα.

* Στο εξωτερικό επενδύει και η Δρομέας, αποδεχόμενη ότι η ζήτηση στην εγχώρια αγορά, ειδικότερα για εξοπλισμό γραφείων, υποχωρεί κατά 60% - 65% έναντι των επιπέδων του 2008. Ο όμιλος ανέλαβε έργο για λογαριασμό του CERN τον περασμένο Μάρτιο, ενώ συνεχίζεται η συνεργασία του με την Ε.Ε., με αποτέλεσμα οι πωλήσεις στο εξωτερικό να αυξηθούν 3% στο α΄ εξάμηνο του 2011, όταν ο κύκλος εργασιών στο εσωτερικό υποχώρησε κατά 32%.

* Η αναδιάρθρωση του δικτύου καταστημάτων, η αποχώρηση από μη αποδοτικές δραστηριότητες αλλά και η απόσυρση από τις θυγατρικές του εξωτερικού στη Γερμανία και στην Τουρκία ήταν ανακαίες για τη Sato, η οποία προσπαθεί να μειώσει τις λειτουργικές δαπάνες στο ύψος των επιδόσεών της.

Η Sato επενδύει στην αλυσίδα οικιακού εξοπλισμού Entos, προσπαθώντας να αποσπάσει μερίδια αγοράς μέσω επιθετικής τιμολογιακής πολιτικής. Ωστόσο, η αναιμική κατανάλωση δεν αφήνει περιθώρια αισιοδοξίας και η εισηγμένη αναζητεί τρόπους αξιοποίησης των ακινήτων της.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v