Λιμάνια: Ν/σ για προσέλκυση ιδιωτικών κεφαλαίων

Τη δημιουργία τεσσάρων μεγάλων λιμενικών «τόξων», που κάθε ένα από αυτά θα ελέγχεται από ένα φορέα προβλέπει το σχέδιο νόμου που δίνει σήμερα για διαβούλευση το υπουργείο Ναυτιλίας.

Λιμάνια: Ν/σ για προσέλκυση ιδιωτικών κεφαλαίων
Τη δημιουργία τεσσάρων μεγάλων λιμενικών «τόξων», που κάθε ένα από αυτά θα ελέγχεται από ένα φορέα o οποίος θα λειτουργεί στη λογική εταιρείας holding προβλέπει το σχέδιο νόμου που δίνει σήμερα για διαβούλευση το υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου.

Το πρώτο τόξο θα αφορά τα λιμάνια της Αττικής, Ελευσίνα, Ραφήνα, Λαύριο, τα οποία μπαίνουν κάτω από την «ομπρέλα» του Οργανισμού Λιμένος Πειραιά.

Κάτω από τον του Οργανισμό Λιμένος Θεσσαλονίκης θα μπουν τα λιμάνια της Καβάλας, της Αλεξανδρούπολης και του Βόλου. Στον Οργανισμό Λιμένος Πατρών θα ενταχθούν τα λιμάνια της Ηγουμενίτσας και της Κέρκυρας, ενώ αυτόνομος παραμένει ο Οργανισμός Λιμένος Ηρακλείου.

Η στρατηγική είναι πενταετής και επικαιροποιείται τουλάχιστον μία φορά ανά πενταετία. Εντός του πρώτου τριμήνου του πρώτου έτους εφαρμογής της, ο Υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου συντάσσει έκθεση, η οποία υποβάλλεται στον Πρωθυπουργό και στον Πρόεδρο της Βουλής και συζητείται σε ειδική συνεδρίαση της Ολομέλειας της Βουλής, σύμφωνα με τον Κανονισμό της και δημοσιεύεται σε ειδική έκδοση του Εθνικού Τυπογραφείου, μεταδίδει το Πρώτο Θέμα.

1. Με απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και του Υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου, συνιστάται 3μελής επιτροπή εμπειρογνωμόνων, στην οποία ανατίθεται η αποτίμηση της αξίας των μετοχών που εισφέρθηκαν στα μετοχικά κεφάλαια των ΟΛΠ Α.Ε., ΟΛΘ Α.Ε. και ΟΛΠΑ Α.Ε. Η επιτροπή εμπειρογνωμόνων θα υποβάλλει την έκθεσή της στα Διοικητικά Συμβούλια των ΟΛΠ ΑΕ, ΟΛΘ ΑΕ και ΟΛΠΑ Α.Ε., τα οποία υποχρεούνται να συγκαλέσουν έκτακτη Γενική Συνέλευση, με θέμα την έγκριση των εκθέσεων αποτίμησης και την αύξηση των μετοχικών κεφαλαίων των τριών εταιριών στο ύψος της αξίας των εισφερθεισών μετοχών. Οι μετοχές των θυγατρικών εταιριών που θα εκδοθούν για τις αυξήσεις αυτές, περιέρχονται στη μητρική εταιρία η οποία εν συνεχεία με απόφαση του αρμοδίου οργάνου της αυξάνει αντιστοίχως το μετοχικό κεφάλαιό της.

Το Ταμείο Αξιοποίησης της Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου, πριν από οποιαδήποτε απόφαση, η οποία δύναται να οδηγήσει στη μεταβολή της περιουσιακής κατάστασης των λιμένων ή να επιδράσει στην λειτουργία τους, εκπονεί μελέτη βιωσιμότητας για κάθε ένα από αυτά, με σκοπό τη διασφάλιση των οικονομικών και ανθρωπίνων πόρων καθώς και της υλικοτεχνικής υποδομής που θα επιτρέπουν τη συνέχεια της αδιάλειπτης λειτουργίας τους και την απρόσκοπτη παροχή των διοικητικών υπηρεσιών τους, με την οποία αιτιολογεί την ανωτέρω απόφασή του.

Συνίσταται στο Υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων (Ρ.Α.Λ), ως αυτοτελής δημόσια Υπηρεσία με διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια, υπαγόμενη απευθείας στον Υπουργό Ναυτιλίας και Αιγαίου με έδρα τον Πειραιά.

β) Η ΡΑΛ αποτελείται από το εννεαμελές (9) Διοικητικό της Συμβούλιο, τις Διευθύνσεις, τα Τμήματα και τη Γραμματεία που εξειδικεύονται με το Π.Δ. της παρ. 3 του παρόντος. Το Δ.Σ της ΡΑΛ ορίζεται με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών, Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομων, Μεταφορών και Δικτύων και Ναυτιλίας και Αιγαίου.

1. Η Ρ.Α.Λ έχει τις ακόλουθες αρμοδιότητες:

(α) Είναι αρμόδια για την παρακολούθηση της εφαρμογής της εθνικής στρατηγικής στο λιμενικό τομέα, την εποπτεία των λιμένων, κρατικών και ιδιωτικών, ως προς την τήρηση των υποχρεώσεών τους στο πλαίσιο της κείμενης νομοθεσίας, την παρακολούθηση και τον έλεγχο της λειτουργίας της αγοράς λιμενικών υπηρεσιών και των θαλασσίων ενδομεταφορών, την εισήγηση μέτρων για την τήρηση και αποκατάσταση των αρχών ελεύθερου ανταγωνισμού, τη χορήγηση αδειών σε παρόχους λιμενικών υπηρεσιών εμπορικού χαρακτήρα, ιδιωτικούς και δημόσιους φορείς, τη διαμόρφωση κριτηρίων καταλληλότητας για τη διαδικασία αδειοδότησης, την έγκριση ή γνωμοδότηση επί της μεθοδολογίας και του καθορισμού λιμενικών τελών, την παρακολούθηση της επιθεώρησης των λιμενικών υποδομών και εγκαταστάσεων, την υποχρεωτική γνωμοδότηση προς την αρμόδια αρχή για τη διαπίστωση παράβασης των κανόνων του εθνικού και κοινοτικού δικαίου του ανταγωνισμού, τη δυνατότητα παραγγελίας για κατά προτεραιότητα εξέταση παραβάσεων μείζονος σημασίας, την εκπροσώπηση στην εξέταση των οικείων υποθέσεων, τη γνωμοδότηση προς τους αρμόδιους κρατικούς φορείς για την εφαρμογή των κανόνων περί κρατικών ενισχύσεων, την επιβολή κυρώσεων για την παραβίαση της κείμενης νομοθεσίας, τη συνεργασία με συναφείς Ανεξάρτητες Αρχές άλλων κρατών μελών και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

(β) Είναι επίσης αρμόδια για την υποβολή στον Υπουργό Ναυτιλίας και Αιγαίου, μέχρι την 31η Μαρτίου κάθε έτους, έκθεσης πεπραγμένων, καθώς και για τη σύνταξη προτάσεων για την κωδικοποίηση και απλοποίηση της νομοθεσίας.

(γ) Παρίσταται δια του εκπροσώπου της αυτοτελώς σε κάθε είδους δίκες που έχουν ως αντικείμενο πράξεις ή παραλείψεις της ή έννομες σχέσεις που την αφορούν.

Προσέλκυση ιδιωτικών επενδυτικών κεφαλαίων

Μετά την ολοκλήρωση της μελέτης βιωσιμότητας και την εκπόνηση μελέτης των ιδιαίτερων πλεονεκτημάτων και χαρακτηριστικών κάθε λιμένα από τη Γενική Διεύθυνση Αξιοποίησης και Ανάπτυξης των Δικτύων ή από τις αρμόδιες υπηρεσίες των Φορέων Διαχείρισης των λοιπόν λιμένων, το ΤΑΙΠΕΔ προβαίνει με σύμφωνη γνώμη του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου, στις απαιτούμενες για την προσέλκυση ιδιωτών επενδυτών για την ανάληψη μέρους ή όλων των εμπορικών λιμενικών δραστηριοτήτων ενός λιμένα.

1. Η επιλογή του ιδιώτη επενδυτή προκύπτει στο πλαίσιο διεθνούς διαγωνιστικής διαδικασίας, η οποία προκηρύσσεται από την Αναθέτουσα Αρχή και διενεργείται σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις της εθνικής και κοινοτικής νομοθεσίας. Ως Αναθέτουσα Αρχή ορίζεται το αντίστοιχο Δίκτυο Λιμένων της παρ. 1 του άρθρου 40 του παρόντος για τα έργα των λιμένων του ν. 2688/1999 (ΦΕΚ Α' 40/1.3.1999) και του εικοστού πρώτου άρθρου του ν. 2932/2001 (ΦΕΚ Α' 145/27.6.2001), ενώ για τους λοιπούς λιμένες ο αντίστοιχος Φορέας Διαχείρισης. Ως Προϊσταμένη Αρχή για την ανάθεση των πιο πάνω συμβάσεων ορίζεται το Υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου .

2. Το περιεχόμενο της σχετικής σύμβασης, πέρα από το ελάχιστο περιεχόμενο που απαιτείται από την εθνική και κοινοτική νομοθεσία, προσδιορίζεται ειδικότερα στα πλαίσια της μελέτης της παρ. 1 του παρόντος που εκπονείται από τους Φορείς Διαχείρισης των λιμένων και το σχέδιο αυτής αποτελεί παράρτημα της σχετικής προκήρυξης.

3. Το Ελληνικό Δημόσιο διατηρεί σε κάθε περίπτωση το αποκλειστικό δικαίωμα κυριότητας επί του λιμένος και των λιμενικών ζωνών.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v