Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

ΑΕΕΑΠ: Θετική υποδοχή στο νομοσχέδιο

Με ικανοποίηση έγινε δεκτό το νομοσχέδιο που κατατέθηκε την Παρασκευή για τις Ανώνυμες Εταιρείες Επενδύσεων Ακινήτων (ΑΕΕΑΠ) από τους παράγοντες του κλάδου. Τι αλλάζει και τι απομένει να διευκρινιστεί.

ΑΕΕΑΠ: Θετική υποδοχή στο νομοσχέδιο
Με ικανοποίηση έγινε δεκτό το νομοσχέδιο που κατατέθηκε την Παρασκευή για τις Ανώνυμες Εταιρείες Επενδύσεων Ακινήτων (ΑΕΕΑΠ) από τους παράγοντες του κλάδου, καθώς το θεσμικό πλαίσιο γίνεται περισσότερο ευέλικτο και δίδεται η δυνατότητα για την ανάληψη πρόσθετων εργασιών.

Παρά το γεγονός ότι υπάρχουν ακόμη κάποια «γκρίζα σημεία» και ορισμένα επί μέρους «παράπονα», κοινή αντίληψη είναι πως το ελληνικό δημόσιο θέλει να τονώσει τον θεσμό, διευκολύνοντας -μεταξύ άλλων- και την κυβερνητική προσπάθεια για πώληση και αξιοποίηση κρατικής ακίνητης περιουσίας.

Συγκεκριμένα, οι ενδιαφερόμενοι για την αγορά και εκμετάλλευση κρατικών ακινήτων μπορούν να το πράξουν με καλύτερους φορολογικούς όρους, είτε συμμετέχοντας σε μια από τις υπάρχουσες ΑΕΕΑΠ (με ότι αυτό θα μπορούσε ενδεχομένως να σημαίνει και σε χρηματιστηριακό επίπεδο), είτε εναλλακτικά ιδρύοντας μια καινούρια ΑΕΕΑΠ (ΑΥΤΌ απαιτεί και κάποιο αξιοσημείωτο χρονικό διάστημα).

Βέβαια, σύμφωνα με τους παράγοντες της αγοράς, για την ανάπτυξη τόσο των ΑΕΕΑΠ, όσο και του κλάδου των ακινήτων γενικότερα, δεν αρκεί μόνο η συγκεκριμένη αλλαγή του θεσμικού πλαισίου, αλλά επιβάλλεται μια τόνωση ψυχολογίας και μια βελτίωση του γενικότερου κλίματος στην οικονομία.

Σε ότι αφορά τώρα το σχέδιο νόμου, σε γενικές γραμμές εκσυγχρονίζεται το θεσμικό πλαίσιο των ΑΕΕΑΠ και διευκολύνονται οι επιχειρηματικές τους κινήσεις.

Ενδεικτικά αναφέρεται η αύξηση της δυνατότητας δανεισμού σε 75% του ενεργητικού, η δυνατότητα να διατηρούν θυγατρικές κτηματικές εταιρείες με τουλάχιστον 80% συμμετοχή (από 90% που ίσχυε), η δυνατότητα να επενδύουν και σε οικιστικά ακίνητα (με περιορισμό το 25% του ενεργητικού), συμμετοχή σε κοινοπραξίες ή εταιρικά σχήματα (με τουλάχιστον 25%) που έχουν σκοπό την αξιοποίηση ακινήτων αξίας τουλάχιστον 10 εκ. ευρώ.

Σε σχέση με το προσχέδιο που είχε αναρτηθεί για δημόσια διαβούλευση, αξιοσημείωτες διαφορές είναι η μείωση του υποχρεωτικού μερίσματος σε 50% των κερδών (από 70% που είχε αρχικά προταθεί), και η πλήρης απαγόρευση μεταβίβασης ακινήτων μετόχων με ποσοστό πάνω από 5% στην ΑΕΕΑΠ με την παράλληλη διευκρίνιση ότι επιτρέπεται η μεταβίβαση ακινήτων τους μέσω αύξησης μετοχικού κεφαλαίου.

Η εντυπωσιακότερη διαφορά αφορά την εξάλειψη του άρθρου 31 του τροποποιούμενου νόμου 2778/99 που αναφέρει όλα τα ιδιαίτερα φορολογικά προνόμια των ΑΕΕΑΠ. Είτε δεν θα τροποποιηθεί και θα παραμείνει όπως ισχύει σήμερα, είτε «χάθηκε» στην μεταφορά από την διαβούλευση στην κατάθεση στη Βουλή.

Γενικότερα, είναι φανερή η πρόθεση του δημοσίου να ενισχύσει τον θεσμό των ΑΕΕΑΠ για να αξιοποιηθούν και δικά του ακίνητα, για αυτό επιτρέπει ακόμα και υπό προϋποθέσεις την ανάπτυξη ακινήτων από το στάδιο μάλιστα του οικοπέδου (με κάποιους χρονικούς και ποσοτικούς περιορισμούς).

Απομένει να αποδειχθεί πόσο επιτυχημένες στην πράξη θα είναι οι βελτιώσεις στο θεσμικό πλαίσιο των ΑΕΕΑΠ που εξαρτάται και από το γενικότερο οικονομικό κλίμα.

Απαραίτητη προϋπόθεση είναι και το διευκρινιστεί η φορολογία των ακινήτων των ΑΕΕΑΠ (σήμερα πληρώνουν 0,1% ΦΑΠ) καθώς δεν διευκρινίζονται στο νομοσχέδιο θέματα φορολογίας ακινήτων που προφανώς θα περιέχονται σε άλλο υπό κατάθεση νομοσχέδιο.


Αναλυτικός πίνακας με τις αλλαγές στο πλαίσιο για τις ΑΕΕΑΠ δημοσιεύεται στη δεξιά στήλη "Συνοδευτικό Υλικό".

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v
Απόρρητο