Ταχυμεταφορές: Έρχεται ξεκαθάρισμα στον κλάδο

Περίπου δύο μήνες άντεξε στο τιμόνι της εταιρείας Ταχυμεταφορές ΕΛΤΑ, της θυγατρικής των Ελληνικών Ταχυδρομείων, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος Ορέστης Μεσοχωρίτης, ο οποίος υπέβαλε την παραίτησή του.

  • της Μάρως Τσαντήλα
Ταχυμεταφορές: Έρχεται ξεκαθάρισμα στον κλάδο
Περίπου δύο μήνες άντεξε στο τιμόνι της εταιρείας Ταχυμεταφορές ΕΛΤΑ, της θυγατρικής των Ελληνικών Ταχυδρομείων, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος Ορέστης Μεσοχωρίτης, ο οποίος υπέβαλε την παραίτησή του, αποχωρώντας από την εταιρεία με αιχμές για την στάση της μητρικής αλλά και ομάδας συνδικαλιστών του χώρου.

«Η αξιοπρέπεια μου και η λογική δεν μου επιτρέπουν να συνδιοικώ με συνδικαλιστές και εγώ να αναλαμβάνω το βάρος» τόνισε ο κ. Μεσοχωρίτης απευθυνόμενος προς τους εργαζόμενους της εταιρείας.

Οι Ταχυμεταφορές ΕΛΤΑ βρίσκονται αντιμέτωπες με σοβαρά οικονομικά προβλήματα, καθώς η εταιρεία, η οποία είχε εμφανίσει ισοσκελισμένο προϋπολογισμό το 2011, έκλεισε την προηγούμενη χρονιά με ζημιές της τάξης των 6,5 εκατομμυρίων ευρώ περίπου.

Κατά την διάρκεια της σύντομης παραμονής του στην ηγεσία της εταιρείας ο κ. Μεσοχωρίτης επιχείρησε οικονομικό συμμάζεμα και, όπως αναφέρουν πληροφορίες, με κινήσεις που προώθησε πέτυχε να εξοικονομηθούν ποσά της τάξης του 1 εκατομμυρίων ευρώ από περιστολή των εξόδων και μη ανανέωση συμβάσεων ωστόσο τα προβλήματα που υπήρξαν φαίνεται ότι δεν επέτρεψαν την παραμονή του στις Ταχυμεταφορές ΕΛΤΑ.

Από την πλευρά των εργαζομένων στην εταιρεία επισημαίνεται η ανάγκη ενσωμάτωσής της με τα ΕΛΤΑ προκειμένου να αντιμετωπιστούν οι σοβαρές δυσλειτουργίες με τις οποίες βρίσκεται αντιμέτωπη η εταιρεία.

Η εταιρεία ταχυμεταφορών των ΕΛΤΑ βρίσκεται αντιμέτωπη με σημαντικό ανταγωνισμό. Χαρακτηριστικά αυτή την περίοδο βρίσκεται σε εξέλιξη ο διαγωνισμός της Ελληνικής Αστυνομίας για την διακίνηση των διαβατηρίων τον οποίο διεκδικεί η θυγατρική του ΕΛΤΑ αλλά και η ACS.

Οι ταχυμεταφορές ΕΛΤΑ αποκλείστηκαν από την συνέχεια του, για τυπικούς λόγους, ωστόσο η κίνηση αυτή είχε ως αποτέλεσμα η θυγατρική των ΕΛΤΑ να καταθέσει ασφαλιστικά μέτρα ενώ οι συνδικαλιστές καταγγέλλουν αποκλεισμό της εταιρείας.

Δεδομένου ότι η αγορά των ταχυμεταφορών εδώ και τέσσερα περίπου χρόνια βρίσκεται σε μεγάλη πτώση, ακολουθώντας την πορεία της οικονομίας της χώρας, εύκολα γίνεται αντιληπτό ότι ο διαγωνισμός της Ελληνικής Αστυνομίας ύψους 7,5 εκατομμυρίων ευρώ αποτελεί ένα σημαντικό έργο για τις εταιρείες που προσπαθούν να επιβιώσουν μέσα σε ένα δύσκολο περιβάλλον. Γενικότερα οι διαγωνισμοί του Δημοσίου, η διενέργεια των οποίων είναι πλέον υποχρεωτική, αποτελεί σημαντικότατο κομμάτι της πίττας από την οποία όλες οι εταιρείες διεκδικούν μερίδιο.


Έρχεται ξεκαθάρισμα στον κλάδο

Η απελευθέρωση της ταχυδρομικής αγοράς, που από την αρχή του έτους λειτουργεί σε καθεστώς πλήρους ανταγωνισμού, αναμένεται ότι θα οδηγήσει σε ξεκαθάρισμα της αγοράς και μάλιστα σύντομα. Η απελευθέρωση σε συνδυασμό με την οικονομική κρίση, που, αρκετά χρόνια τώρα, πλήττει τα μεγέθη των εταιρειών του χώρου, δημιουργούν ένα νέο περιβάλλον στο οποίο είναι βέβαιο ότι για ένα σημαντικό αριθμό εταιρειών δεν υπάρχει θέση.

Η αλήθεια είναι, βέβαια, ότι ο κλάδος παρουσιάζει υπερβολική μεγέθυνση που δεν δικαιολογείται. Στις επικείμενες, σημαντικές, εξελίξεις που αναμένονται μέσα στη χρονιά που διανύουμε περιλαμβάνονται η πώληση των ΕΛΤΑ αλλά και η αναδιάρθρωση του κλάδου με ένα μεγάλο αριθμό εταιρειών να απειλούνται με λουκέτο.

Στην Ελλάδα δραστηριοποιούνται στην παροχή υπηρεσιών ταχυμεταφοράς, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΕΤΤ, περίπου 500 εταιρείες ταχυμεταφορών. Ωστόσο υπολογίσιμα μερίδια αγοράς διαθέτουν οι οκτώ μεγαλύτερες εξ’ αυτών, που σύμφωνα με σχετική μελέτη, η οποία αφορά το 2011, μοιράστηκαν το 87% των εσόδων έχοντας διακινήσει το 85% του πλήθους αντικειμένων.


Μείωση μεγεθών – αθέμιτος ανταγωνισμός

Πάντως τα τελευταία χρόνια η πίττα, από την οποία διεκδικούν μερίδιο οι εταιρείες του κλάδου, συνεχώς μειώνεται ακολουθώντας κατά πόδας τα μεγέθη της ελληνικής οικονομίας. Το 2011 το μέγεθος της αγοράς ήταν στα 266 εκατομμύρια ευρώ, μειωμένο κατά 9,1% σε σχέση με το προηγούμενο έτος, ενώ για το 2012 υπολογίζεται ότι η μείωση των μεγεθών κινήθηκε με διψήφια ποσοστά.

Σημαντική «πληγή» για τις εταιρείες που ανταγωνίζονται μεταξύ τους αποτελεί και η δράση μεγάλου αριθμού, περίπου 100, μικρότερων εταιρειών οι οποίες λειτουργούν σε καθεστώς παρανομίας χωρίς άδεια, ωστόσο προσφέρουν υπηρεσίες σε χαμηλό κόστος, πλήττοντας σοβαρά τις εταιρείες που λειτουργούν νόμιμα.

Ο αθέμιτος ανταγωνισμός παράλληλα με την αύξηση του λειτουργικού κόστους, που προκαλούν οι σημαντικές ανατιμήσεις, στα καύσιμα έχουν ως αποτέλεσμα να επιβαρύνονται σημαντικά τα λειτουργικά έξοδα των εταιρειών.

Στην προσπάθειά τους να επιβιώσουν οι περισσότερες από αυτές προχωρούν σε μείωση του προσωπικού τους, παρότι τα τελευταία χρόνια το κόστος προσωπικού έχει μειωθεί σημαντικά, λόγω της μείωσης των μισθών, ωστόσο οι μειώσεις αυτές κρίνεται ότι δεν επαρκούν.

Ωστόσο πρέπει να σημειώσουμε ότι σημαντική προοπτική για τον κλάδο αποτελεί η διαρκής διεύρυνση του κλάδου των δεμάτων ο οποίος μεγεθύνεται σημαντικά λόγω της εντυπωσιακής αύξησης, που καταγράφουν και στη χώρας μας, οι αγορές μέσω διαδικτύου.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v