Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Aegean- OA: Με το βλέμμα στην Κύπρο

Επιπτώσεις στην ελληνική αεροπορική αγορά αναμένεται ότι θα έχουν οι εξελίξεις για το μέλλον των Κυπριακών Αερογραμμών, που βρίσκονται αντιμέτωπες ακόμη και με τον άμεσο τερματισμό της λειτουργίας τους.

  • της Μάρως Τσαντήλα
Aegean- OA: Με το βλέμμα στην Κύπρο
Επιπτώσεις στην ελληνική αεροπορική αγορά αναμένεται ότι θα έχουν οι εξελίξεις αναφορικά με το μέλλον των Κυπριακών Αερογραμμών, που βρίσκονται αντιμέτωπες ακόμη και με τον άμεσο τερματισμό της λειτουργίας τους.

Η κυπριακή αεροπορική εταιρεία τους τελευταίους μήνες επέκτεινε σημαντικά την παρουσία της στην ελληνική αγορά πραγματοποιώντας μεγάλο αριθμό δρομολογίων στο εσωτερικό δίκτυο σε προορισμούς με υψηλή ζήτηση.

Μάλιστα η κίνηση αυτή είχε ως αποτέλεσμα γρήγορα να κατακτήσει σημαντικό μερίδιο αγοράς, το οποίο στο σύνολο της εσωτερικής κίνησης υπολογίζεται ότι συνολικά ξεπερνά το 12%, ενώ στους προορισμούς όπου δραστηριοποιείται (Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Ηράκλειο, Ρόδος) φτάνει ακόμη και το 25%.

Η δυναμική είσοδος μάλιστα των κυπριακών αερογραμμών στα ελληνικά δρομολόγια αποτέλεσε και ένα βασικό επιχείρημα που αξιοποίησαν η Aegean και η Olympic στο πλαίσιο της πρότασης εξαγοράς της Ο.Α., που βρίσκεται υπό διερεύνηση από τις αρχές ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και σύντομα αναμένονται να υπάρξουν αποφάσεις.


Τρία σενάρια

Ωστόσο, οι αρνητικές εξελίξεις στην κυπριακή οικονομία είχαν ως αποτέλεσμα να επιβαρυνθεί περαιτέρω η θέση του αερομεταφορέα της χώρας, που εδώ και πολύ καιρό αντιμετώπιζε σοβαρά οικονομικά προβλήματα. Πλέον η κατάσταση είναι πολύ δύσκολη, αφού εξετάζεται ακόμη και το λουκέτο στην εταιρεία.

Τα σενάρια που έχει στα χέρια της και μελετά η κυπριακή κυβέρνηση, όπως αναφέρει ο τοπικός τύπος, περιλαμβάνουν:

1) Άμεσο τερματισμό της λειτουργίας των Κυπριακών Αερογραμμών.

2) Προγραμματισμένο τερµατισµό της λειτουργίας των Κυπριακών Αερογραμμών μετά το καλοκαίρι, προκειμένου να εξυπηρετηθεί η κίνηση της τουριστικής περιόδου.

3) Συνέχιση της λειτουργίας των Κυπριακών Αερογραμμών με 560 απολύσεις και σημαντικές μειώσεις μισθών.

Το τελευταίο σενάριο, που είναι το λιγότερο επώδυνο, ακόμη και αν προβλέπει τη δραματική συρρίκνωση του έργου της εταιρείας, είναι αυτό που φαίνεται να προκρίνει το διοικητικό της συμβούλιο, το οποίο προσπαθεί να τη διατηρήσει εν ζωή με επτά συνολικά αεροσκάφη. Η ηγεσία της, ήδη από την προηγούμενη χρονιά, είχε αναθέσει στους εμπειρογνώμονες της Αir France - KLM Consulting την εκπόνηση σχεδίου για τη διάσωσή της και στο πλαίσιο αυτό προβλεπόταν η μείωση του προσωπικού κατά 407 άτομα.


Ψάχνουν 83 εκατομμύρια

Ωστόσο, η υλοποίηση του σχεδίου συρρίκνωσης είναι πολύ δύσκολη καθώς θα πρέπει το κυπριακό δημόσιο να συμβάλει με ποσό 83,2 εκατομμυρίων ευρώ την επόμενη τριετία. Όμως η κυπριακή οικονομία βρίσκεται πλέον στη μέγκενη των δανειστών και θωρείται πολύ δύσκολο να εγκριθεί η χρηματοδότηση της αεροπορικής εταιρείας από την τρόικα.

Εξάλλου, ήδη οι Κυπριακές Αερογραμές βρίσκονται στο μικροσκόπιο της Ε.Ε., η οποία ερευνά τυχόν παράνομες κρατικές ενισχύσεις προς την εταιρεία μετά από σχετικές καταγγελίες.

Να σημειώσουμε ότι το 2012 οι Κυπριακές Αερογραμμές μετέφεραν 1,3 εκατομμύριο επιβάτες καταγράφοντας μικρή μείωση της επιβατικής κίνησης.


Επηρεάζεται η διαπραγματευτική θέση Aegean και Olympic

Σε περίπτωση όπου η εταιρεία οδηγηθεί σε κλείσιμο ή σε μείωση της δραστηριότητάς της στην ελληνική αγορά, αναμένεται ότι θα επηρεαστεί η διαπραγματευτική θέση των ελληνικών εταιρειών Aegean και Olympic, που χρησιμοποιούν την παρουσία των Κ.Α. στα δρομολόγια εσωτερικού προκειμένου να πειστούν οι αρχές της Ε.Ε. ότι δεν δημιουργούνται συνθήκες μονοπωλίου στην ελληνική αεροπορική αγορά.

Μια τέτοια εξέλιξη θα ήταν ιδιαίτερα δυσμενής για τις δύο εταιρείες, που σε όλους τους τόνους σημειώνουν ότι η εξαγορά της Ο.Α. είναι μονόδρομος για να συνεχίσουν τη λειτουργία τους καθώς, όπως τονίζουν, σε καθεστώς έντονης ύφεσης της οικονομίας γενικότερα αλλά και του αεροπορικού κλάδου ειδικότερα δεν είναι δυνατόν να συνεχίζουν τη ζημιογόνο λειτουργία τους.

Το 2012 η Aegean έκλεισε με ζημίες 10,5 εκατ. ευρώ, καταγράφοντας μικρή μείωση της επιβατικής κίνησης, παρότι ενίσχυσε την πληρότητα των αεροσκαφών της από 69% σε 74%. Από την άλλη πλευρά, η Olympic είχε ζημίες μετά από φόρους 8,6 εκατ. ευρώ, βελτιώνοντας, πάντως, τις επιδόσεις της σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v
Απόρρητο