Πέντε συν πέντε προσφορές για τα δύο τμήματα του Οδικού Αξονα Κρήτης

Πέντε προσφορές σε κάθε έναν από τους δύο διαγωνισμούς για τον Βόρειο Οδικό Αξονα Κρήτης. Ενδιαφέρον από μεγάλους ελληνικούς και ξένους ομίλους με δύο συμμετοχές-έκπληξη στον διαγωνισμό για το ΣΔΙΤ.

Πέντε συν πέντε προσφορές για τα δύο τμήματα του Οδικού Αξονα Κρήτης

Πέντε υποψήφιοι εκδήλωσαν σήμερα ενδιαφέρον για το πρώτο τμήμα του Βόρειου Οδικού Αξονα Κρήτης, που θα κατασκευαστεί με σύμβαση παραχώρησης, και άλλοι πέντε για το δεύτερο τμήμα, που προωθείται με ΣΔΙΤ. Στον πρώτο διαγωνισμό εκδήλωσαν ενδιαφέρον οι ΕΛΛΑΚΤΩΡ (μέσω της ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις), ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, J&P ΑΒΑΞ, η κοινοπραξία της Μυτιληναίος με την ισπανική Acciona και τον νοτιοαφρικανικών συμφερόντων όμιλο Intertoll καθώς και η γαλλική Vinci. Στον δεύτερο διαγωνισμό, για το έργο ΣΔΙΤ, ενδιαφέρονται οι ΕΛΛΑΚΤΩΡ, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η κοινοπραξία Μυτιληναίος - Acciona - Intertoll αλλά έχουμε και δύο εκπλήξεις. Η J&P ΑΒΑΞ κατέθεσε προσφορά σε κοινοπραξία με το γνωστό ευρωπαϊκό fund Marguerite που επενδύει σε υποδομές και συμμετέχει ήδη στην εταιρεία διαχείρισης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων μαζί με τη Fraport και τον όμιλο Κοπελούζου. Ενδιαφέρον εκδήλωσε, επίσης, ο ισραηλινός όμιλος Shikun Binui, με ισχυρή παρουσία στον τομέα των παραχωρήσεων στη χώρα του, και όχι μόνο, και ετήσια έσοδα περί το 1,5 δισ. ευρώ.

Αντικείμενο των διαγωνισμών είναι η χρηματοδότηση, κατασκευή και εκμετάλλευση του τμήματος Χανιά-Χερσόνησος, που θα κατασκευαστεί με σύμβαση παραχώρησης, με το κόστος να εκτιμάται σε επίπεδα άνω του ενός δισ. ευρώ και του τμήματος Χερσόνησος-Νεάπολη (προϋπολογισμού 250 εκατ. ευρώ), που θα κατασκευαστεί με Σύμπραξη Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ).

Πρόκειται για το πρώτο έργο κατασκευής οδικού άξονα με ΣΔΙΤ, το οποίο προβλέπει, επίσης για πρώτη φορά στην Ελλάδα, τις λεγόμενες «πληρωμές διαθεσιμότητας». Μέσω των «πληρωμών διαθεσιμότητας», ο ανάδοχος και διαχειριστής του έργου θα λαμβάνει «ενοίκιο» από το δημόσιο, όταν καλύπτει συγκεκριμένες απαιτήσεις/προδιαγραφές ποιότητας κατά τη λειτουργία του οδικού άξονα. Επειδή οι «πληρωμές διαθεσιμότητας» καταβάλλονται κατά τη λειτουργία του έργου, ο ανάδοχος έχει κίνητρο να το ολοκληρώσει όσο πιο γρήγορα μπορεί. Με βάση τον σχεδιασμό του υπουργείου Υποδομών, το τελευταίο τμήμα του ΒΟΑΚ, από Νεάπολη μέχρι Αγιο Νικόλαο, θα κατασκευαστεί ως παραδοσιακό δημόσιο έργο, με προϋπολογισμό περί τα 50 εκατ. ευρώ.

Σε ανακοίνωση του υπουργείου Υποδομών γίνεται λόγος για "μήνυμα εμπιστοσύνης στη χώρα στέλνει η συμμετοχή ισχυρών ομίλων στους διεθνείς διαγωνισμούς για τον ΒΟΑΚ" καθώς και για "δικαίωση των επιλογών της κυβέρνησης για τις διαγωνιστικές διαδικασίες"

Οπως αναφέρεται στην ανακοίνωση:

Ισχυροί όμιλοι από την Ελλάδα και το εξωτερικό εκδήλωσαν ενδιαφέρον για την κατασκευή του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) υποβάλλοντας αιτήσεις συμμετοχής στην πρώτη φάση της διεθνούς διαγωνιστικής διαδικασίας την οποία έχει δρομολογήσει το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.

Το μεσημέρι της Πέμπτης 18 Οκτωβρίου έληξε η σχετική προθεσμία για την πρώτη φάση των διαγωνισμών".

Για το τμήμα Χανιά – Ηράκλειο υπέβαλαν αιτήσεις εκδήλωσης ενδιαφέροντος οι ακόλουθες εταιρείες και κοινοπραξίες εταιρειών:

-ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ Α.Ε.

-ΓΕΚ – ΤΕΡΝΑ Α.Ε.

-J&P – ΑΒΑΞ.

-VINCI CONCESSION – VINCI HIGHWAYS

-ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ – ACCIONA (ΙΣΠΑΝΙΑ)

Για το τμήμα Ηράκλειο – Νεάπολη αιτήσεις κατέθεσαν:

-ΑΚΤΩΡ Α.Ε.

-ΤΕΡΝΑ Α.Ε.

-J&P – ΑΒΑΞ.

-SHIKUN & BINUI LIMITED (ΙΣΡΑΗΛ)

-ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ – INTERTOLL – ACCIONA (ΙΣΠΑΝΙΑ)

"Το πρώτο και κύριο κομμάτι αφορά το τμήμα Χανιά - Ηράκλειο, μήκους 163 χιλιομέτρων, το οποίο θα πραγματοποιηθεί με σύμβαση παραχώρησης. Το δεύτερο τμήμα Χερσόνησος - Νεάπολη Λασιθίου, μήκους 22 χιλιομέτρων θα υλοποιηθεί μέσω ΣΔΙΤ (Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα).

Οι δύο διεθνείς διαγωνισμοί που έχει προκηρύξει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών αφορούν στην μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία και συντήρηση των δύο τμημάτων του ΒΟΑΚ.

Στις προθέσεις της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών είναι οι διαγωνιστικές διαδικασίες να προχωρήσουν με ταχείς ρυθμούς καθώς αποτελεί προτεραιότητα για την κυβέρνηση η σύνδεση των μεγάλων αστικών κέντρων της Κρήτης με ένα σύγχρονο έργο που θα αφήσει ισχυρό αναπτυξιακό αποτύπωμα".

Τέλος το τρίτο τμήμα του BOAK, Νεάπολη - Άγιος Νικόλαος, θα πραγματοποιηθεί ως δημόσιο έργο. Η εκπόνηση των μελετών για την δημοπράτηση του βρίσκεται στο τελικό στάδιο.

Φώτης Κόλλιας fotisk2@euro2day.gr

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v