Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Τέταρτο προβλήτα σχεδιάζει η Cosco στον Πειραιά

Στα 300 εκατ. η πρόσθετη επένδυση, που μπαίνει σε τροχιά υλοποίησης ενώ βρίσκονται σε εξέλιξη τα παζάρια για το master plan, προϋπολογισμού 612 εκατ. ευρώ.

Τέταρτο προβλήτα σχεδιάζει η Cosco στον Πειραιά

Μια νέα επένδυση, ύψους 300 εκατ. ευρώ, με την οποία θα κατασκευαστεί τέταρτος προβλήτας διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων στον ΟΛΠ, ανεβάζοντας τη δυναμικότητά του σε επίπεδα άνω των 10 εκατομμυρίων TEUs, δρομολογούν οι Κινέζοι της Cosco στον Πειραιά. Το νέο επενδυτικό σχέδιο, που θα ανακοινωθεί ενώ είναι σε εξέλιξη τα παζάρια για το Master Plan, με τις αρχικές επενδύσεις των 612 εκατ. ευρώ, θα επιτρέψει στον Πειραιά να διεκδικήσει μία από τις τρεις πρώτες θέσεις μεταξύ των λιμένων της Ευρώπης και όχι μόνο της Μεσογείου.

Την Παρασκευή η διοίκηση του OΛΠ κατέθεσε υπόμνημα με τις θέσεις της στην Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων (ΕΣΑΛ), με βάση το οποίο η τελευταία εκτιμάται πως θα προχωρήσει σε νέα απόφαση (πιθανώς και αύριο), με την οποία θα αντιμετωπίζονται τα προβλήματα που προκλήθηκαν από την πρώτη απόφαση. Οι Κινέζοι φαίνεται πως μαζί με το υπόμνημα καταθέτουν και ένα «κερασάκι», μια πρόσθετη επένδυση 300 εκατ. ευρώ για την κατασκευή τέταρτου προβλήτα. Με το συγκεκριμένο σχέδιο, οι συνολικές επενδύσεις της Cosco ξεπερνούν τα 900 εκατ. ευρώ, με τον Πειραιά να διεκδικεί τη θέση του ισχυρότερου λιμανιού της Ευρώπης.

Η νέα επένδυση ενδέχεται να ανακοινωθεί εντός της εβδομάδας, στο πλαίσιο της δεύτερης συνάντησης για τον «δρόμο του μεταξιού» (2ο Belt & Road Forum for International Cooperation), που πραγματοποιείται στο Πεκίνο παρουσία και του Ελληνα πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα. Στην περίπτωση που δεν υπάρξουν εκπλήξεις και προχωρήσει το επενδυτικό σχέδιο του κινεζικού ομίλου, η δυναμικότητα του τερματικού σταθμού εμπορευματοκιβωτίων του OΛΠ θα ξεπεράσει τα 10 εκατ. TEU.

Το 2018, ο OΛΠ βρέθηκε στην 6η θέση της Ευρώπης, με βάση τον όγκο εμπορευματοκιβωτίων που διακινήθηκαν (4,9 εκατ. TEU), με το Ρότερνταμ να βρίσκεται στην πρώτη (14,5 εκατ. TEU), την Αμβέρσα στη δεύτερη (11,1 εκατ. TEU) και το Αμβούργο στην τρίτη θέση (8,73 εκατ. TEU). Προβλέπεται πως φέτος ο OΛΠ θα ξεπεράσει τη Βαλένθια, που πέρυσι ήταν 5η στην Ευρώπη και πρώτη στη Μεσόγειο, βάζοντας πλώρη για την πρώτη πεντάδα.

Οι συνολικές επενδύσεις του OΛΠ, με βάση το πρώτο Master Plan, ανέρχονται σε 612 εκατ. ευρώ. Τα 293,7 εκατ. ευρώ αφορούν τις λεγόμενες Υποχρεωτικές Επενδύσεις, οι οποίες πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί μέχρι το 2021, προκειμένου να μεταβιβαστεί στην Cosco και το υπόλοιπο 16% των μετοχών του OΛΠ, πέραν του 51% που απέκτησε τον Αύγουστο του 2016 έναντι 293,7 εκατ. ευρώ.

Για την απόκτηση του επιπλέον ποσοστού, του 16%, έχουν μάλιστα κατατεθεί σε λογαριασμό μεσεγγύησης (escrow account) 88 εκατ. ευρώ, τα οποία δεν μπορεί να εισπράξει το δημόσιο πριν «κλείσει» η μεταβίβαση. Για να ολοκληρωθεί η μεταβίβαση του 16%, πρέπει να γίνουν οι επενδύσεις των 293,7 εκατ. ευρώ, όταν μέχρι σήμερα έχουν γίνει μόνο 68 εκατ., που αφορούν την αγορά νέας μεγάλης πλωτής δεξαμενής, επισκευές στις σταθερές δεξαμενές, μηχανολογικό και άλλο εξοπλισμό, τον νέο προβλήτα πετρελαιοειδών και μελέτες.

Ο κινεζικός όμιλος έχει προσθέσει στο επενδυτικό πρόγραμμα και Πρόσθετες Επενδύσεις 318 εκατ. ευρώ, με τη διοίκηση του OΛΠ να επισημαίνει πως το Master Plan, που αναπτύχθηκε σε συνεργασία με την εταιρεία συμβούλων McKinsey, είναι ενιαίο και δεν μπορεί να τεμαχιστεί. Τώρα, εκτός από το υπόμνημα προς την ΕΣΑΛ, «καταθέτει» και μια πρόσθετη επένδυση.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v