Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Ε. Βασιλάκης: Με ενισχυμένο ρόλο στο νέο αεροπορικό χάρτη η Aegean

Να αξιοποιήσει τις ευκαιρίες στο νέο σκηνικό στην αγορά αερομεταφορών της Ευρώπης προετοιμάζεται η Aegean. Το σχέδιο ανάπτυξης, τα δεδομένα του 2019 και η πτωτική πορεία των ναύλων.

Ε. Βασιλάκης: Με ενισχυμένο ρόλο στο νέο αεροπορικό χάρτη η Aegean

Την πεποίθηση πως η Aegean Airlines θα συγκαταλέγεται μεταξύ των εταιρειών που θα επωφεληθούν από το νέο σκηνικό που διαμορφώνεται στην αγορά αερομεταφορών της Ευρώπης εξέφρασε ο πρόεδρος της Αegean Airlines Ευτύχιος Βασιλάκης, κατά τη διάρκεια της χθεσινής Γ.Σ. των μετόχων της εταιρείας.

Απαντώντας σε ερώτηση του Euro2day.gr, αν το κλείσιμο αεροπορικών εταιρειών στην Ευρώπη τους τελευταίους μήνες διαμορφώνει πεδίο ευκαιριών επέκτασης της Aegean, ο Ευτ. Βασιλάκης εκτίμησε πως με την πάροδο του χρόνου, οι αεροπορικές εταιρείες στην Ευρώπη θα γίνονται λιγότερες και πιο μεγάλες.

«Η Aegean είναι από αυτές που μπορούν να ωφεληθούν από αυτή την προοπτική. Είτε έχοντας περισσότερο χώρο ή με κάποιο διαφορετικό τρόπο...». Η τελευταία φράση, ιδιαίτερα, επιδέχεται πολλαπλών ερμηνειών. Αφήνει, επιπλέον, ανοιχτά όλα τα σενάρια για μελλοντικές κινήσεις της διοίκησης, προκειμένου να ενισχύσει περαιτέρω τη θέση της και να βρεθεί στη «λέσχη των κερδισμένων» στο νέο υπό διαμόρφωση αεροπορικό χάρτη της Ευρώπης.

Εξηγώντας τη στρατηγική ανάπτυξης του ομίλου, ο Ε. Βασιλάκης σημείωσε: «Έχουμε επιλέξει να αναπτυσσόμαστε με ρυθμό 5-7% τον χρόνο, έχοντας την πεποίθηση πως με λελογισμένους ρυθμούς αύξησης των προσφερόμενων θέσεων θα έχουμε περισσότερους επιβάτες. Λειτουργώντας όχι ανεξάρτητα απ’ ό,τι συμβαίνει στην αγορά αλλά χωρίς να έχουμε τη μεταβλητότητα προς τα πάνω ή προς τα κάτω, που επιδεικνύουν περισσότερο ξένες αεροπορικές εταιρείες που πετούν στην Ελλάδα».

Παρουσιάζοντας  τα αυξημένα μεγέθη της Aegean το 2018, ο δ/νων σύμβουλος της εταιρείας Δημήτρης Γερογιάννης τα απέδωσε στην ωρίμανση και διεθνή αναγνώριση  του brand της Aegean, τη βελτιωμένη αξιοποίηση και διασύνδεση του δικτύου και την αποτελεσματικότερη διαχείριση των ναύλων.

Η εταιρεία ολοκλήρωσε το 2018 με 61 αεροπλάνα, ιστορικά υψηλά επίπεδα πληρότητας πτήσεων, 14 εκατ. επιβάτες (+6% σε σύγκριση με το 2017), πετώντας σε 122 προορισμούς εξωτερικού και 31 εσωτερικού, σε 44 χώρες.

Για μια ακόμα χρονιά, η εταιρεία αξιοποίησε ως εφαλτήριο το δίκτυο διεθνών δρομολογίων της, στο οποίο κατέγραψε αύξηση κίνησης  7% ενώ οι επιβάτες εξωτερικού στις πτήσεις από/προς Αθήνα αυξήθηκαν 12%. Μικρότερη άνοδο 4% σημείωσαν οι επιβάτες εσωτερικού, φθάνοντας τα 6,1 εκατ. ταξιδιώτες. Παρά την αύξηση των προσφερόμενων θέσεων από τους ανταγωνιστές της. Η άνοδος στα δρομολόγια εσωτερικού αποδίδεται από τη διοίκηση της εταιρείας στις τακτικές, ελκυστικές προσφορές ναύλων, που οδήγησαν και στην αύξηση του συντελεστή πληρότητας των πτήσεων.

Η αύξηση της επιβατικής κίνησης μεταφράστηκε  σε ενοποιημένα έσοδα 1,18 δισ. ευρώ (+5%), κέρδη μετά φόρων 67,7 εκατ. ευρώ (+13%), μηδενικό τραπεζικό δανεισμό, ενώ ταμειακά διαθέσιμα και ισοδύναμα στο τέλος του 2018 έφθασαν τα 290,2 εκατ. ευρώ.

Το αποτέλεσμα ήταν η εταιρεία να διανείμει  στους μετόχους μέρισμα συνολικού ύψους 42,9 εκατ. ευρώ ή 0,60 ευρώ ανά μετοχή (αποκοπή μερίσματος στις 3/6 και διανομή από 7/6 μέσω Eurobank).

Οικονομικά αποτελέσματα τα οποία διαμορφώθηκαν σε μια χρονιά όπου η τιμή καυσίμων αυξήθηκε κατά 35%  σε σύγκριση με το 2017 ενώ, παράλληλα, οι ανταγωνιστές της αύξησαν σημαντικά τις διαθέσιμες θέσεις τους.

Το 2018, ταυτόχρονα, η εταιρεία προετοίμασε το έδαφος για την… ενηλικίωσή της και τον επόμενο κύκλο ανάπτυξής της με δύο κυρίως κινήσεις: τη συμφωνία προμήθειας αεροπλάνων της οικογένειας Α320neo από την ευρωπαϊκή κατασκευάστρια Airbus και τη συμφωνία με την αμερικανική Pratt & Whitney  για την προμήθεια των κινητήρων σε συνδυασμό με μακροχρόνια σύμβαση υποστήριξης και συντήρησής τους. Κινήσεις από τις οποίες η Aegean αναμένει να μειώσει σημαντικά το λειτουργικό της κόστος τα επόμενα χρόνια. Μια τρίτη κίνηση «ενηλικίωσης» αποτέλεσε η απόφαση δημιουργίας ολοκληρωμένου εκπαιδευτικού κέντρου της εταιρείας στην Αθήνα.

Η είσοδος της Aegean στην ηλικία της ωριμότητας θα συνδυαστεί με νέα στρατηγική στο μείγμα του στόλου της, ο οποίος θα περιλαμβάνει μεγάλο αριθμό ιδιόκτητων αεροπλάνων ενώ σήμερα αποτελείται κατά 95% από μισθωμένα.

Οι προοπτικές το 2019

Την τελευταία διετία, η Aegean υιοθέτησε  πιο συγκρατημένους ρυθμούς μεγέθυνσης σε σύγκριση με την περίοδο 2013-2016, όταν επεδίωξε να αξιοποιήσει άμεσα τα οφέλη από την εξαγορά της Olympic Air.

«Συγκρατημένη» χαρακτήρισε την αύξηση προγραμματισμένων θέσεων το 2019 ο δ/νων σύμβουλος της εταιρείας Δ. Γερογιάννης.

Οι διαθέσιμες θέσεις θα είναι αυξημένες κατά 5% σε σύγκριση με το 2018. Ο σχεδιασμός προβλέπει αύξηση κατά 700.000 θέσεις στα δρομολόγια εξωτερικού σε σύγκριση με το 2018, φθάνοντας τα 10,3 εκατ.  θέσεις. Στο σύνολο του δικτύου (εξωτερικού, εσωτερικού) οι προσφερόμενες θέσεις θα φθάσουν τα 17,7 εκατ.

Ποσοστιαία η αύξηση θέσεων θα είναι μεγαλύτερη κατά τους χειμερινούς μήνες και λίγο πριν (Απρίλιο, Μάιο) και λίγο μετά (Οκτώβριο) την καλοκαιρινή περίοδο αιχμής Ιουνίου-Σεπτεμβρίου.

Με βάση τα στοιχεία προγραμματισμού θέσεων όλων των αεροπορικών εταιρειών αλλά και τουριστικών φορέων, η διοίκηση της Aegean εκτιμά πως διαφαίνεται «τάση σταθεροποίησης με μικρή άνοδο για την Αθήνα και ενδεχόμενη ελαφρά καθοδική τάση σε κάποια από τα περιφερειακά αεροδρόμια».

Στο ίδιο πνεύμα, τα κορυφαία στελέχη της Aegean εκτιμούν πως τη χρονιά που διανύουμε οι ρυθμοί αύξησης του τουρισμού θα επιβραδυνθούν.

Αναφορικά με τις προοπτικές της παγκόσμιας οικονομίας, τα στελέχη της Aegean εμφανίστηκαν επιφυλακτικά.  Κυρίως λόγω των εμπορικών πολιτικών στις σχέσεις ΗΠΑ-Κίνας, την πολιτική αποσταθεροποίηση που καταγράφεται στη Βρετανία με αφορμή τη συζήτηση για το Brexit αλλά και την αβεβαιότητα που προκαλεί η αναμενόμενη επιβράδυνση των οικονομιών της Ευρώπης. Σκηνικό που, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις τους, δεν θα αφήσει ανεπηρέαστη την πορεία ανάκαμψης της ελληνικής οικονομίας.

Σύμφωνα με τον δ/ντα σύμβουλο της Aegean, η συνεχιζόμενη αύξηση της τιμής των καυσίμων αναμένεται σταδιακά να επηρεάσει τα κόστη λειτουργίας της εταιρείας, παρά τις μεθόδους διαχείρισης κινδύνου που ακολουθεί.

Με δεδομένη τη συνεχιζόμενη εποχικότητα της κίνησης, αναμένονται αδύναμα τρίμηνα στην αρχή και στο τέλος της χρονιάς (πρώτο και τέταρτο). Εικόνα η οποία επιδεινώνεται φέτος από τη συγκυρία του Ορθόδοξου και Καθολικού Πάσχα αλλά και την πτωτική πορεία που ακολουθούν μέχρι σήμερα οι μέσοι ναύλοι.

Παρ’ όλα αυτά «για τη θερινή περίοδο που έχουμε μπροστά μας παραμένουμε συγκρατημένα αισιόδοξοι» ανέφερε χαρακτηριστικά ο Δ. Γερογιάννης.

Πέφτουν οι ναύλοι

Απαντώντας σε ερώτηση του Euro2day.gr, ο Ε. Βασιλάκης χαρακτήρισε «ικανοποιητική» τη μέχρι στιγμής πορεία των κρατήσεων αφού δείχνουν να καλύπτουν ή και να υπερκαλύπτουν την αύξηση των προσφερόμενων θέσεων της εταιρείας.

Τόνισε, ωστόσο, πως το ζητούμενο δεν είναι μόνο η ροή κρατήσεων αλλά και το έσοδο που εισπράττει η εταιρεία από αυτές καθώς αυτή την περίοδο καταγράφεται πτωτική πορεία των ναύλων στην Ευρώπη αλλά και την Aegean. «Ελπίζουμε πως το καλοκαίρι η πτώση των ναύλων θα είναι μικρότερη ή θα αντιστραφεί». Για να συμπληρώσει, πως την περίοδο 2008-2014 οι ναύλοι εσωτερικού κατέγραψαν μείωση της τάξης του 40%. Σημειώνοντας πως η μείωση ναύλων δεν πέρασε στο σύνολό της στους επιβάτες αλλά περιορίστηκε σε περίπου 25%, εξαιτίας της αύξησης του ΦΠΑ από 8% σε 24% αλλά και κάποια τέλη αεροδρομίων που επιβαρύνουν τους ναύλους.

Μιλώντας για το γεγονός πως η αξία της μετοχής της Aegean διαμορφώνεται σε χαμηλότερα επίπεδα από πέρυσι, παρά τα αυξημένα μεγέθη της εταιρείας, αναφέρθηκε στην πορεία του κλάδου αεροπορικών εταιρειών της Ευρώπης.

Όπως εξήγησε, σχεδόν στο σύνολό τους οι αεροπορικές εταιρείες της Ευρώπης έχουν μια ορατή χαμηλότερη αποτίμηση σε σύγκριση με ό,τι ίσχυε πριν από ένα χρόνο. Σύμφωνα με τον ίδιο, οι χαμηλότερες πτήσεις των μετοχών αεροπορικών εταιρειών αποδίδονται στην αναμενόμενη επιβράδυνση των ευρωπαϊκών οικονομιών και τους φόβους για πολιτικές προστασίας του περιβάλλοντος που θα αυξήσουν το λειτουργικό κόστος των εταιρειών.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v