Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Μετ' εμποδίων ο ενιαίος πομποδέκτης στα διόδια του εθνικού δικτύου

Δύσκολα τεχνικά και εμπορικά θέματα καλούνται να επιλύσουν τους επόμενους μήνες οι εταιρείες διαχείρισης των οδικών αξόνων, προκειμένου να υπάρχει διαλειτουργικότητα μεταξύ των συστημάτων διοδίων. Τα εμπόδια.

Μετ εμποδίων ο ενιαίος πομποδέκτης στα διόδια του εθνικού δικτύου

Τεχνικά και εμπορικά ζητήματα πρέπει να λυθούν τους επόμενους μήνες, προκειμένου να προχωρήσει η διασύνδεση των τεχνικών συστημάτων των εταιρειών διαχείρισης οδικών αξόνων, ώστε οι οδηγοί να μπορούν με έναν πομποδέκτη να διασχίζουν ολόκληρο το εθνικό δίκτυο.

Η διαλειτουργικότητα μεταξύ των πομποδεκτών που χρησιμοποιούν σήμερα οι οδηγοί και είναι διαφορετικοί για ορισμένους οδικούς άξονες αποτελεί απαίτηση των κοινοτικών οδηγιών και η Ελλάδα έλαβε τέσσερις προειδοποιητικές επιστολές για το θέμα. Προ ημερών, όμως, οι παραχωρησιούχοι συμφώνησαν με την ηγεσία του υπουργείου Υποδομών πως μέσα στους επόμενους έξι με οκτώ μήνες θα έχουν πετύχει τη διαλειτουργικότητα μεταξύ των διαφορετικών συστημάτων.

Η δυνατότητα ενός οδηγού να χρησιμοποιήσει τον πομποδέκτη της Αττικής Οδού σε έναν σταθμό διοδίων της Ιονίας Οδού φαίνεται εύκολη στα χαρτιά, αλλά είναι αρκετά δύσκολη στην πράξη. Για να προχωρήσει η διαλειτουργικότητα, πρέπει να λυθούν τεχνικά ζητήματα και κάποιοι παραχωρησιούχοι να προχωρήσουν σε σημαντική επένδυση αναβάθμισης των συστημάτων τους. Επίσης πρέπει να λυθούν και ζητήματα εμπορικής στρατηγικής όπως για παράδειγμα οι προσφορές (χαμηλότερο ύψος διοδίων) που παρέχει η «Ολυμπία Οδός» σε κατοίκους περιοχών γύρω από τους σταθμούς διοδίων.

Οι συγκεκριμένοι θα πρέπει ούτως ή άλλως να έχουν ξεχωριστό πομποδέκτη καθώς είναι δύσκολο να ενσωματωθεί η διαφορετική τιμολόγηση σε έναν πομποδέκτη άλλου παραχωρησιούχου. Αντίστοιχα δύσκολο είναι να ενσωματωθεί η δυνατότητα δωρεάν διελεύσεων που παρέχει η Νέα Οδός (διαχειρίζεται την Ιόνια Οδό και το τμήμα Μεταμόρφωση - Σκάρφεια του ΠΑΘΕ) στους κατοίκους π.χ. του Ωρωπού σε έναν ανταγωνιστικό πομποδέκτη.

Το δίκτυο των μεγάλων οδικών αξόνων φτάνει σήμερα τις 2.133 χιλιόμετρα και το λειτουργούν επτά ιδιωτικές και μία κρατική εταιρεία (Εγνατία Οδός ΑΕ). Σε λειτουργία βρίσκονται 46 μετωπικοί σταθμοί διοδίων και 99 πλευρικοί, αριθμός που θα αυξηθεί σημαντικά με την προσθήκη των σταθμών διοδίων της Εγνατίας Οδού (σήμερα λειτουργούν 13 και αναμένεται να φτάσουν τους 40 μετωπικούς και πλευρικούς σταθμούς, αν και το συγκεκριμένο σχέδιο οδηγείται προς ματαίωση).

Οι εταιρείες παραχώρησης έχουν διαθέσει περίπου 831.000 πομποδέκτες για ηλεκτρονική πληρωμή διοδίων, με τις σχετικές συναλλαγές να φτάνουν πέρυσι το 30% των διελεύσεων.

Σήμερα υπάρχουν αρκετά διαφορετικά συστήματα διοδίων, αλλά δύο διακριτές ομάδες. Στη μία ομάδα βρίσκεται η Αττική Οδός, η «Ολυμπία Οδός», η «Μορέας» και η «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου» (διαχειρίζεται το τμήμα Μαλιακός - Κλειδί), στους οποίους οι οδηγοί μπορούν να χρησιμοποιήσουν τον πομποδέκτη της Αττικής Οδού και το αντίστροφο. Στην άλλη ομάδα είναι η «Ιόνια Οδός» (διαχειρίζεται τα τμήμα Αντίρριο - Ιωάννινα και Μεταμόρφωση - Σκάρφεια) και η «Κεντρική Οδός» (διαχειρίζεται τον άξονα Κεντρικής Ελλάδας) που έχουν συμβατούς πομποδέκτες. Και οι δύο εταιρείες ελέγχονται πλέον κατά 100% από τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.

Η δύσκολη εξίσωση της διαλειτουργικότητας θα λυθεί τους επόμενους μήνες. Στο υπουργείο Υποδομών υποστηρίζουν πως πρόκειται να αναθέσουν σε επιτροπή τη σύνταξη προδιαγραφών για την ανάπτυξη ενός νέου πανελλαδικού συστήματος αναλογικών διοδίων. Ο προηγούμενος διαγωνισμός, στον οποίο μάλιστα είχε επιλεγεί και προσωρινός ανάδοχος (μια κοινοπραξία του ομίλου ΕΛΛΑΚΤΩΡ με την Ιntrakat και την ιταλική Autostrade), κατά την ηγεσία του υπουργείου, ακυρώνεται λόγω εμπλοκής στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ).

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v