Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Ο Δούρειος Ιππος του Μασούτη και η απόβαση στην Κρήτη

Ο Βορειοελλαδίτης Γιάννης Μασούτης μπαίνει στη δύσκολη αγορά της Κρήτης και αποκτά κρίσιμη μάζα στη νησιωτική Ελλάδα. Πώς τοποθετείται έναντι των προμηθευτών αλλά και του ανταγωνισμού.

Ο Δούρειος Ιππος του Μασούτη και η απόβαση στην Κρήτη

Σύμφωνα με την ελληνική μυθολογία, ο Δούρειος Ίππος, ένα ξύλινο άλογο που δόθηκε στους Τρώες ως δώρο, άνοιξε τις πύλες της Τροίας για να εισέλθουν σε αυτή οι Αχαιοί.

Ο Γιάννης Μασούτης δεν χρειάστηκε να κατασκευάσει ένα ξύλινο άλογο. Η συμφωνία με τους μετόχους της κρητικής συνεταιριστικής αλυσίδας ΣΥΝΚΑ τού ανοίγει την πόρτα σε μια από τις πιο δύσκολες, ιδιαίτερες, μεγάλες, λόγω του τουρισμού και με έντονο το τοπικό στοιχείο αγορές της χώρας.

Παράλληλα του ανοίγει την πόρτα σε νησιά των Κυκλάδων, του Ιονίου και των Δωδεκανήσων, όπου ο ΣΥΝΚΑ και μέσω εξαγορών έχει κτίσει θέση τα τελευταία χρόνια, και του δίνει την κρίσιμη εκείνη μάζα που χρειάζεται, έναντι αφενός των ανταγωνιστών του και αφετέρου σε σχέση με τους προμηθευτές.

Το deal, που πρέπει να περάσει και από την κρίση της Επιτροπής Ανταγωνισμού, προβλέπει, όπως αναφέρουν στο Euro2day.gr πηγές από τη Μεγαλόνησο, τη συμμετοχή των δύο πλευρών, δηλαδή της Δ. Μασούτης και του ΣΥΝΚΑ, με 50-50% στη νέα εταιρεία «ΣΥΝΚΑ Κρήτης Υπεραγορές Α.Ε.». Σχετική απόφαση για τη δημιουργία αυτής της νέας εταιρείας, που θα προέλθει από την απόσχιση του κλάδου χονδρικού και λιανικού εμπορίου του ΣΥΝΚΑ, έλαβε στις 27 Ιανουαρίου η γενική συνέλευση των μετόχων της κρητικής εταιρείας.

Ο ΣΥΝΚΑ θα διατηρήσει το management και την πλειοψηφία στο διοικητικό συμβούλιο στη νέα εταιρεία, στην οποία, με βάση πληροφορίες, θα εισφερθούν 20 ακίνητα (οικόπεδα και καταστήματα) της κρητικής αλυσίδας.

Οι ταμπέλες στα καταστήματα της Κρήτης θα παραμείνουν με το σήμα του ΣΥΝΚΑ, όπου το brand είναι ισχυρό -είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος παίκτης με μερίδιο 20%-, αλλά και επειδή το τοπικό στοιχείο είναι πολύ έντονο, κάτι που επιβεβαιώνεται και από την ιστορία.

Στην Κρήτη κανένας μεγάλος πανεθνικός παίκτης δεν έχει καταφέρει να κάνει μόνος του τη διαφορά. Ο Βερόπουλος, όταν κατέβηκε στην Κρήτη το έκανε αποκτώντας το 60% της τοπικής αλυσίδας Χαλκιαδάκης -Νο 1 παίκτης στην Κρήτη-, ποσοστό που ελέγχει σήμερα η Σκλαβενίτης που διαθέτει και δικά της καταστήματα.

Η Μαρινόπουλος-Carrefour είχε πετάξει λευκή πετσέτα, ο ΑΒ Βασιλόπουλος δεν έχει καταφέρει κάτι ιδιαίτερο, ούτε και οι υπόλοιποι που έχουν κατά καιρούς προσπαθήσει να εισέλθουν στη Μεγαλόνησο, στην οποία προετοιμάζεται και πάλι να μπει η Carrefour μέσω της Retail & More.

Στις υπόλοιπες γεωγραφικές περιοχές πάντως που ο ΣΥΝΚΑ έχει παρουσία -στις Κυκλάδες (Μήλο, Νάξο, Πάρο), στα Δωδεκάνησα (Κάλυμνο), στο Ανατολικό Αιγαίο (Χίο), στα Επτάνησα (Κέρκυρα)- οι ταμπέλες των καταστημάτων του θα αλλάξουν σε Μασούτης, αναφέρουν πηγές με γνώση.

Εκτός από τη γεωγραφική επέκταση, μέσω της συμφωνίας δημιουργείται ένα δίκτυο 402 καταστημάτων με ετήσιο κύκλο εργασιών άνω του 1,1 δισ. ευρώ και περισσότερους από 9.500 εργαζομένους. Δηλαδή ο Μασούτης αποκτά την κρίσιμη εκείνη μάζα που του έλειπε για να ξεπεράσει το φράγμα του 1 δισ. ευρώ σε τζίρο -το 2020 οι πωλήσεις του ήταν 882,47 εκατ. ευρώ- και να ενισχύσει τη διαπραγματευτική του δύναμη με τους προμηθευτές.

Επιπλέον ο Βορειοελλαδίτης μπαίνει μέσω του ΣΥΝΚΑ και στον όμιλο αγορών ΕΛΟΜΑΣ, που τα τελευταία χρόνια φυλλορροεί. Αν και είναι πρόωρο να προδικάσει κανείς το τι θα κάνει ο Μασούτης στον ΕΛΟΜΑΣ, στελέχη της αγοράς «βλέπουν» ότι μπορεί να υπάρξει ένα σημαντικό πεδίο συνεργασίας, μέσω του οποίου ο επιχειρηματίας θα μπορέσει να κόψει τον δρόμο στον κο Πηλίδη της Ελληνικά Μάρκετ, που προσπαθεί να στήσει τον δικό του όμιλο αγορών και να προσεταιριστεί όσους περισσότερους «μπακάληδες» μπορεί.

Οι διαπραγματεύσεις μεταξύ του Μασούτη και του ΣΥΝΚΑ βρίσκονται σε προχωρημένο στάδιο -κάποιοι υποστηρίζουν ότι έχουν πέσει οι υπογραφές- και επίσημες ανακοινώσεις αναμένονται άμεσα, πιθανότατα και εντός των επόμενων ωρών.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v